Ne higgyük, hogy minden egyenes falú hasáb egyforma! Különös tekintettel érvényes ez az Elac hangsugárzóira, amelyeknél a tervezést minden esetben az alapoktól kezdik. Úgy tűnhet, hogy sok a hasonló kabinet, de tudjuk a kisördög a részletekben van. A hangszórók minden modellnél még akkor is mások, ha azt az első pillantásra egyformának látjuk, és az alkalmazott saját szabadalmak szinte végtelen sora nyomon követhető a termékekben. Ez még akkor is így van, ha ez a modell nem előzmény nélküli, hiszen volt 247 Sapphire Edition és 247 Black Edition. Mindkettő finomított verzió ami erősíti az alapkoncepciót. Az ELAC biztos benne, hogy a legújabb változat továbbra erősíti a modell sikertörténetét. Ennek jegyében született az FS247.2-es, több, minket felettébb érdeklő vonással.
Teljesítmény: | 120/160 Watt |
Frekvencia átvitel: | 30 – 50 000 Hz |
Keresztezési frekvencia: | 450/2500 Hz |
Impedancia: | 4 Ohm |
Érzékenység: | 89 db / 2.83V/m |
Méretek: | 1,021 × 220 × 320 mm |
Tömeg: | 16.8 Kg |
Ár: | 2 300 EUR |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
Ennek a két és fél utas basszusreflex kivitelű hangsugárzónak kabinetje kettős kamrakialakítású. A felső szekcióban – ami hátrafelé reflexnyílású és azt le lehet zárni egy „Bass Control” gumidugóval – helyezkedik el a JET V. magas hangszóró és egy AS-RX membrános közép/mély hangszóró. Alattuk egy teljesen elszeparált részben szintén egy 150 mm átmérőjű AS-XR membrános hangszóró található, de erre már a mély-tartomány valósághű lesugárzása van bízva. A két hangszóró – bár az a látszat – nem egyforma, mivel más frekvencia tartomány van feladatként, ezért más a lengőtekercsek anyaga, mérete és menetszáma.
Az alsó kamrának lefelé a talapzat felé mutat a basszusreflex nyílása, ennélfogva terülős mély hangsugárzásra lehet számítani és a szobai elhelyezés is könnyebbé válik. A talapzat a kabinet anyagából került kialakításra igen vastag, jó teherbírású, szabályozható lábakat és rezonanciamentesítő tüskéket fogadó menetekkel került kialakításra.
Az AS-XR (eXtended Range) membrán a cég saját fejlesztéseinek egyike, hangzásban elért eredményeit elsősorban a torzításmentesség, a tranziens válasz és az alsó határ frekvencia megvalósításánál sikerült elérni. Kivitele futurisztikus jellegű, köszönhető a jellegzetes kristály mintázatnak. Az ezzel a membránnal szerelt mély/közép hangszórót már 247,2 felhasználására tökéletesítették. Az inverz kupola egy szendvics szerkezet, alumínium-papírrost-alumínium jellegzetesen kialakított együttese. A dombornyomott kristály minta („Crystal Membrane”) nagyon merev, alkalmazásának eredményeként kevesebb a káros rezonancia, kevesebb a torzítást és nagyobb a terhelhetőség. A lengőtekercs közvetlenül kapcsolódik a membránhoz, ezért nincs középen hagyományos porvédő-sapka.
Szintén jellemzően egyedi megoldású a JET V., ötödik generációs, szalag (ribbon) magas hangszóró, amely Dr. Oskar Heil „Air Motion Transformer” elvének alapján lett tovább fejlesztve. Ezt a technológiailag fejlett elvet nem könnyű megvalósítani. Lesugárzott határfrekvenciája jóval meghaladja az emberi hallás határértékét, szélesebb területi spektrumban sugárzik, mint a konkurencia gyártmányai. Szerkezetileg egy különleges anyagú és kivitelezésű perforált lemez, egy legyező alakúra rakott membrán, amelyen kapton és alumínium film csíkok kerültek elhelyezésre, mindez neodímium lemezmágnes térerejében mozog. A módosított elrendezés, a mágneses és strukturális fejlesztések annak bizonysága, hogy nagyobb hatékonyságot és simább frekvencia átvitelt lehet elérni akár 50 kHz frekvenciáig.
A tervezésnél és a gyártás folyamán külön figyelmet kapott a zenei teljesítmény, a kisugárzott hangenergia, figyelembe véve a közvetlen és közvetett hang hatásának összegét, ez ugyanis jellemzően megadja a hangzás jellegét, a hangzás egyensúlyát. A tervezett hangegyensúly biztosításának érdekében a gyártási tűrések mindössze 0,5 dB-t engednek. A keresztváltóban felhasznált exkluzív légmagos tekercsek, kiváló minőségű kondenzátorok és MOX ellenállások viszonylag egyszerű, de logikus felépítésű szűrőként működnek.
A minden részletében valóban átgondolt kivitelezéshez hozzá tartozik a gyártó gondos csomagolástechnikája és a hozzáadott tartozék, a fehér kesztyű, hogy meg ne sértsük a gyönyörű lakkozást.
A meghallgatás láncolatában részt vett a Pimare CD32 és I32 elektronikák párosa, összeköttetésként Van den Hul – The Waterfall hibrid összekötő és D352 hangsugárzó kábeleit használtuk.
Antonio Forcione – Acoustic Revenge (naimcd017) c. lemeze esetén a gitár felhangjait nagyon természetesen módon sikerül reprodukálni, érezni a húrok pendítésének dinamikáját. A JET magas-hangszóró a hangimpulzusok elején helyes megközelítést ad anélkül, hogy korlátozódna az energia. Reális, zökkenőmentes és hiteles, úgy hangzik, ami nagyon hasonlít egy igazi gitár húr pendülésére, rezgésére. A magabiztos hangmagasság örömteli, szexi hatást biztosít.
Egyes kritikusai szerint „a női énekhangja, tonalitásában csak enyhe hajlamot mutat a nyitottság felé. A férfi énekhangokat nem egészen tudja olyan jól megoldani, mint a női hangokat, úgy tűnik, hogy jobban profitál a JET magas-sugárzónak azon erényéből, hogy kiváló a beszéd érthetősége”. Pedig ez nem így van. Könnyen cáfolhatunk, ha meghallgatjuk Cecilia Bartoli – The Salieri Album c. lemezét (Decca 470631-2) Egyrészt a hangrendszert és a hangsugárzókat helyesen kell installálni, ekkor megmutatják az énekesek hangformálási technikáját is. Másrészt: amellett, hogy a JET V. dinamikus pontossága lenyűgöző felbontással különbözteti meg az egyes énekesek produkcióját, egészen emberközeli a közvetlensége.
Hangszer- és énekhangok a „mikroszkóp” alatt. Ezt nevezzük beavató hangközvetítésnek, mert hangzása összességében inkább pontos informatív, mint andalító. A megjelenített hangszínpad kissé szélesebb, mint mély, a hatásnak valószínűleg köze van a hangdoboz kivitelezéséhez. Természetesen aki a koncerten is a hátrébb lévő üléssorokat szereti annak más hangsugárzási jellemző ajánlott.
Nézzük a basszus hangolását! Gördülékeny a basszus megjelenítése, az zongora húrok ütős jellegének és a zongoraszekrény után-zengésének reprodukálása hiteles. Igazán nem lehet panasz a legalsó frekvenciákra, elsősorban a basszus reflex nyílás tájékán, becslésünk szerint hallhatók a 40 Hz alatti tartomány hangjai is. Bőgő és basszusgitár, derék vastagságú orgonasípok, meglepő módon erőteljesek és mindig kiváló a differenciálás. Itt egyik példának hozhatjuk Renaud Garcia-Fons – Navigatore (ENJ 9418-2) lemezét, ami arra is jó, hogy az öthúros bőgő mellett némi fogalmunk legyen olyan ritkán hallott, számunkra egzotikus hangszerek hangjáról, mint a gumbri, a tabla vagy a bőrduda.
Konklúzió
Egy nagyon jó felépítésű és megépítésű, gyönyörűen kész hangsugárzó, tele technikai leleményességgel, amely méretéhez képest meglepően jól szól, hogy úgy mondjam – a zene kedvéért. Ha hozzávesszük a kézműves munkát, könnyen kikövetkeztethetjük, értékkel állunk szemben.
Ajánlás: zárjuk le a felső reflexnyílsást és az FS247.2 hangsugárzónkat tartsuk el a mögötte lévő faltól legalább 50 cm-re. A környezetében lévő tárgyaktól (szekrények, stb.) szintén tartsunk ennyi távolságot. Így elérhetjük a lehető legjobb kiegyenlítést, hangzási balanszot, megtapasztalhatjuk a leképezett hangszínpadot.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ plasztikus hangzás megvalósítása viszonylag kis szobában
+ a legmélyebb hangok igen jó bemutatása
+ elegáns, igazi mestermunka a kabinet lakkozása
+ precíz tervezés és összeszerelés
Kontra
– egy kicsit extrém, metál membránszín
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: : +36-70/9441-551, +36-1/332-5545