Ez most a „kis Titán”
Az Aurum Montan VIII hangsugárzó egy teljes méretű és gyakorlatilag teljes értékű 3-utas, 3-hangszórós, nyomókamrás plusz basszus reflex elven működő 40 kg-os „csodaláda.”. A hangszórókészlet egy 10,2 „-os mély-, egy 6.7”-os közép- és egy 4,72 „-os Magnetostat Ribbon magas- hangszóróból áll. Az Aurum Montan VIII kézimunkával és manufakturális összeszereléssel készül Németországban. Nagy kedvenc a jelenlegi három utas, három hangszórós változtok közül.
Teljesítmény: | 200/300 W |
Frekvencia átvitel: | 25 Hz – 65 000 Hz |
Keresztezési frekvencia: | 200/2600 Hz |
Érzékenység (dB/1W/1m): | 89 dB |
Impedancia: | 4 – 8 Ohm |
Magas hangszóró: | ribbon |
Közép hangszóró: | 170 mm Ø ALTIMA® |
Mély hangszóró: | 260 mm Ø ALTIMA® |
Méretek: | 1120 × 270 × 448 mm |
Tömeg: | 40 Kg |
Ár: | 1 700 000 HUF |
Forgalmazó: | Streamaudio Kft. |
Az első különlegessége ennek a hangsugárzónak Magnetostat Ribbon magas- hangszóró. Valójában más, mint a többi szalag magas-hangszóró. Nagyon vékony, nem vezetőképes műanyagból készül a membrán (a DuPont cég által kifejlesztett poliimid film), amelyre vezetőképes (fém) sávok vannak rögzítve. Ez a membrán szendvics szerkezet, a párhuzamos sorok nagyon erős mágnesek. Másrészt használ egy nagyon vékony másik membránt, amely fémből vagy fémezett műanyag fóliából áll, ez vezeti az áramot. A vezetőképes pályák egymással szemben vannak. A Magnetostat nem jellemzően Ribbon magas-hangszóró, inkább az elektrosztatikus elven működőkhöz hasonlít.
A második érdekesség a közép-hangszóró membránjának anyaga és szerkezete az ALTIMA. A név utal a felhasznált alapanyagokra, valójában egy nagyon könnyű fémötvözetből – alumínium, titán és magnéziumból – álló membrán. Ez a speciális ötvözet azért került kifejlesztésre, hogy jelentősen kézben tartsa a rezonanciákat és pontos „hangtermelést” biztosítson. Könnyű és merev ami elengedhetetlen ebben hangsávban, ebben a méretben, annak érdekében, hogy a hangszerekre jellemző hangzást elő tudják állítani. Az ALTIMA membrán kiváló lágyságú gumi felfüggesztése és a homorú porvédő sapka jól követi a membrán alakját.
Figyelemre méltó tervezési jellemző a mély-hangszóró elhelyezése a kabinetben. Itt nem a hagyományos módon, azaz az elő lappal egy-síkban került beszerelésre a hangszóró. Egy, a már a professzionális hangsugárzó technikából jól ismert nyomókamra van kialakítva, és ebben ferdén van elhelyezve a mély-hangszóró. A négyszögletes nyílást gumi zsinórok sora ízlésesen takarja. Ez az egészen egyedi kialakítás nem esztétikai célokból, hanem valójában a mérnöki okokból készült. A mély-hangszóró ily módon a hátsó kamrában basszus-reflex módon, közben a fülkében nyomáskamra elven működik. Az így kialakított hibrid, basszus-reflex/nyomókamra elrendezés célja, a nagyobb basszus energiák kinyerése, biztosítva a pontosságot. Egészen hiteles ez a tervezési megközelítés. Ezekhez a „spéci motorokhoz” egészen kifinomult keresztváltó dukál és a már szinte megszokott Real Cable cég által szállított belső kábelezés.
Gyönyörűen szép, autentikus valódi fa furnérozással vagy magasfényű, fekete és fehér, zongoralakk kivitelben készül, valamint egyedi megrendelésre (nem semmi) a RAL színskála 180 színében. A modern ipari esztétika nem nyomja rá bélyegét a kivitelre, mert a kissé ívelt hagyományos kabinet inkább elegáns mint technikai megjelenésű. A mágneses előlapok semmit sem árulnak el a rögzítési pontokról. A kabinettel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy négy alig látható, hengeres fém lábazat kapcsolja össze a szilárd MDF-alapot. Ez a vizuálisan vonzó elem biztosítja padlótól való elszigeteltséget. Kettős kábelezésre és kettő erősítésre felkészített, banándugót is fogadni képes csatlakozó terminálja minőségi alkatrészekből készült. A magas szintű minőség-ellenőrzés biztosítja a szinte életünk végéig tartó gondmentes használatot.
Egy tisztességes bejáratás több mint 400 óra, de szerencsére ezt a forgalmazó az elmúlt hetekben elvégezte. Nekem már „csak” az élvezetek jutottak. Quadral Aurum Montan VIII nagy betekintést enged a zenészek és a „hangászok” munkájába. A meghallgatás első két lemezénél már kezdett elcsábítani a basszus frekvenciák hangzásbeli varázslata. Olyan alacsony frekvenciák voltak érzékelhetők, szinte tapinthatók és reálisak, amit általában a fülünk és az idegeink nem engednek felfogni. Itt mégis hallhatók/érezhetők nagyon kontrollált, világos és textúrált formában. Ezek a hangszórók képesek kiemelkedően megjeleníteni a basszus összes oktávját, de nem csak hallani, érezni is lehet a hangok jelenlétét.
Bár ebben az alsó oktávban általában nem találni sok szempontból lényeges zenei információt, főleg azért nem, mert a legtöbb hangszer más, mint egy orgona és nem tudják elérni azt, hogy a basszus eljusson a 40 Hz-es tartományon túlra. Azonban vannak olyan felvételek, amelyek tartalmaznak alacsony frekvenciákat, ezen a tartományon belül. A legalsó oktáv a 20Hz és 40Hz közötti frekvenciák olyan sorozata, amelynek a hangszerek kiterjedésének ábrázolásában is van szerepe. Az elektronikus hangszerekkel más a helyzet, esetükben könnyű elektronikus úton gerjeszteni a mély-frekvenciákat és kiterjeszteni azok hangerejét.
A Fourplay – „4” azaz negyedik albumáról (Warner Bros. 9362-46921) a Sexual Healing című nóta igazi tesztcsemege, számos alkalommal nagyon sok berendezésen hallgattam már. Nagyon szűk tartományú elektromos basszus, kemény hangzású harapós húrok és végtelenül játékos, puha csilingelő csengő-hangok, mint a harangjáték. Ugyanilyen, szintén erről a lemezről a Rio Rush c. nóta, Harvey Mason dob bravúrjaival, Nathan East basszusmeneteivel és a meglepő hangulatváltozásokkal. A Montan VIII képes volt szinte szikrázóan visszaadni a lemezre felvett muzsikát, és nagylelkű könnyedséggel tálalni a hangszeres játékot. Érzékelhető egy kicsit több közép-magas teljesség, egy kicsi tonális árnyékolás a magas részletekben, de alapjában véve teljes realizmus. A Montan VIII nagyobb hangsúlyt fektet az átláthatóságra, tisztábbak, élesebbek a kontrasztok és előre hozza a színpadot. Egyértelmű jellemzője a fürgeség és a sebesség, a gyors pendítések nyomon követése, a vidám ritmus. Egészen nyilvánvaló a dob készlet, az Aurum Montan képes arra, reagáljon a gyors tranziensekre. A dobok nagy hatásúak, a részletek határozottak, a bőrökön hallatszik az ütés koppanása. A cintányérok nagyon élethű fémes hangszínnel, valós méretük kiterjedésével jelennek meg. Az énekhang nagyon világos és részletes, eszköztelen, különálló és érthető. A Montan VIII ki tudja fejezni az elektromos gitár húrok körül lévő levegő rezgéseit, és biztosít afelől, hogy a játékos profi módon bánik a gitárral. A hangzáskép, ezáltal a hangszínpad nagyon stabil.
Eagles –…hell freezes over… c. lemeze (XRCD2 4908362 20bit/K2 master) esetén kimutatja a száraz, enyhén visszhangos stúdió összes reflexióját, kivételesen jó hatását a férfi hangra. A gitárjáték gyorsasága, játékossága a pendítések tisztasága lágy basszus-menetekkel kísérve csodálatos. Minden szuper módon elkülönülve, neszezés, ütők kopogása, telt basszusok, „meggyúrt” mélyek, torzítás és „kínos” felhangok nélkül. Majdnem olyan nagy kvalitás, mint az előző sorozatból a Titán VII. A front-end jelentősége megnövekszik mert érezni, hogy akkor tudja kifutni magát, ha kiváló játékosok és erősítő van elé kapcsolva, valamint akár ezüstözött IC kábelezés, azután le lehet csillapítani réz hangsugárzó kábellel.
Konklúzió
Az Aurum Montan VIII egy jól megtervezett nagy termetű hangsugárzó, ami ténylegesen teljesíti az elvárásokat. Képes a csodálatos, igen mélyre menő basszus tartomány alapos, dallamos, világos és dinamikus megjelenítésére. Jellemzője a lenyűgözően egységes, kompromisszumok nélküli részletekben gazdag pontosság, a sebesség és a zene szövetének megjelenítése, amit lényegében úgy hívunk, hogy hangteljesítmény. A közel 2 milliós árkategóriában persze sok a versenytársa, de azt hiszem, a Quadral Aurum Montan VIII által kínált egyedülálló kvalitások meggyőzőek. Aki egyszer hallotta, az egykönnyen nem felejti.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 95% |
Kivitel: | 100% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 96% |
Pro
+ puha csilingelő csengő-hangok
+ kiemelkedően megjeleníti a basszus összes oktávját
+ inkább elegáns mint technikai megjelenésű
Kontra
– közel 2 milliós árkategória
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: : +36-30/530-6192