Jó helyen
A PMC (Professional Monitor Company) 1990-ben alakult meg, Peter Thomas a BBC és Adrian Loader az FWO Bauch mérnökei alapították. A kompetens szaktudás és a zene egy életre szóló szenvedélye vezetett a PMC első termékéhez a BB5-A aktív stúdió monitor megalkotásához. Ezt a modellt elismerte a BBC és a Metropolis Mastering, a világ legjobb stúdiói és előadói preferálták. Referenciaként használtja Stevie Wonder a Wonderland Studio-ban, többek között a világ talán leghíresebb felvételeit készítő Deutsche Grammophon, Decca és Harmonia Mundi lemezgyártók felvételi stúdiói. A PMC uralkodik a vezető mastering stúdió-házak és műsorszolgáltatók szakmai világában és egyike azon kevés cégeknek, akik már elnyerték az Emmy ® díjat.
A tervezési filozófia meglehetősen egyszerű: az ideális hangsugárzó megoldás elkészítése a lehető legrészletezőbb felbontású színezettség és torzítás nélküli hanggal. Ez a legfelsőbb szintű minőségi vonal a páratlan K + F (ATL ™) hangszóró design és meghajtás technológia. Mára a PMC beépült a szakmai és fogyasztói piacokra, gyárt aktív és passzív hangsugárzókat különböző célokra. A legújabb „otthoni fogyasztásra” szánt modell a twenty. 24 modell.
Teljesítmény: | 20 Hz – 20 000 Hz +/- 0.1dB |
Frekvencia átvitel: | 45Hz – 40 000 Hz +/- 5dB |
Érzékenység (2.83V): | 86.5dB/W |
Impedancia: | 6.5 Ohm |
Max. hangnyomás: | 103dB |
Magas hangszóró: | 27mm |
Mély/közép hangszóró: | 170mm |
Akusztikus labirintus ATL: | 3m hosszan |
Méretek: | 1050×184×425 mm |
Tömeg: | 21 kg |
Ár: | L699 |
Forgalmazó: | DigitalPro |
A transmission line (akusztikus távvezeték) elve. A megfelelő frekvencia átvitelű hangszórókat egy csőszerű rezonáns üreg egyik végébe beállítva, amelynek hossza 1/6 és 1/2 hullámhossz között van, használják. A cső keresztmetszeti területe általában és jellegzetesen kúpos, a vége felé szűkülő járatot képez. Körülbelül a teljes hossz 1/4 részét a kiindulási területnek nevezzük, a terminálisan nyitott végén a belül felgyorsuló energia a térbe sugárzódik. Az egyre szűkülő keresztmetszet arra is szolgál, hogy visszafogja az állóhullámok kialakulását. Egyszerre csökkenti a torzítást, és jótékonyan maximalizálja az akusztikus teljesítményt a kimeneti nyíláson. Minimalizálja a mozgó akusztikus energia negatív hatásait, amely egyébként (mint a légmentesen zárt kamrában) visszahatna a hangszóró mozgó membránjára. Mivel az előállított cső igen hosszú (lehet be sem férne a helységbe) ezért összehajtják vagy megtörik, végig tartva a keresztmetszeti méreteket. Gyártása költséges, egyes esetekben bonyolult.
A twenty.24 egy két-utas, két-hangszórós álló hangsugárzó. A maximális hanghatás érdekében beszerelésre került egy 27 mm membrán átmérőjű lágy dóm magas hangszóró, ami a PMC ajánlásai alapján SEAS cégnél készült Norvégiában. A PMC határozta meg a hangszóró frekvencia átvitelének felső határát 25 kHz-en. A közép/mély hangszóró is a PMC tervezésében egyedi, ide illő karakterisztikával és teljesítménnyel lett elkészítve. A 170mm-es injektált papír membrán, gumi peremmel és öntött ötvözet kosárral rendelkezik. Mivel a membránnak nemcsak előre kell sugározni a hátrafelé mozgásból keletkező energiák részére a kabinet belsejében egy 3 m hosszú „akusztikus pálya” áll rendelkezésre, amely előre a hallgató felé sugározza az így kinyert energiákat. A PMC ezt a speciális technológiai megoldást – Acoustic Transmission Line (ATL) használja és finomítja termékeiben már a kezdetektől fogva. Segítségével kiterjeszti basszus alsó határfrekvenciáját. A PMC twenty.24 az akusztikus kihívások továbbfejlesztett változata, láthatjuk, hogy a magas és mély frekvenciák átvitelének határait extrém mértékben kitolja. Az alacsony frekvenciás átvitel kiterjed a 28 Hz rezgésszámú, nagyon mély hangok megjelenítésére, ami rekord egy két- utas kivitel esetén, még ha álló hangsugárzóról van is szó.
Peter Thomas mérés-orientált tervező. Megoldásaival nem csak létrehozta a legkövetkezetesebb tonális egyensúlyt, hozzájárult a széles lesugárzási szög eléréséhez és a pontos színpadkép-képalkotáshoz. A twenty.24 keresztváltási pontját 1800Hz-nél határozta meg, annak érdekében, hogy a leghatékonyabban feleljen meg a hangszórók diszperziós jellemzőinek. A twenty.24 -ben elért 8 Ohm impedancia (nem süllyed 7 Ohm alá) jelzi a könnyű erősítő terhelést, érzékenysége folytán, ami 90dB/W/m, nincs szükség sok energiatartalékra az erősítőben. Az 5 fokos szögben hátradöntött kabinet az Egyesült Királyságban készül. A hátlapon két pár, jó minőségű csatlakozás áll rendelkezésre a kettős kábelezés vagy kettős erősítés részére. A PMC bízik az általa készített minőségben és 20 év gyári garanciát (!) ad, ez négyszerese az ipari szabványnak.
A brit székhelyű Professional Monitor Co. cég hazai forgalmazójánál a DigitalPro stúdiójában hallgattam meg az új, még a PMC cég húsz éves jubileumára kiadott, hangsugárzóját. Illusztris, és a felvételkészítésre maximálisan kialakított bejátszó-helység akusztikája méltó egy ilyen remekmű megszólaltatására. A lehallgató lánc Bryston elektronikákból állt. Részleteiben: Bryston BCD–1 CD-lejátszó, BDA–1 DAC, B–60 integrált erősítő. A kábelek: Nordost összekötő, FM Acoustic Forcelines hangszórókábel, AVA HZH–8 hálózati szűrő/elosztó.
Alaphangzásában puha, telt, együtt-álló, nagyon finom részleteket bemutató hangsugárzó. Mentes minden érdességtől, de ez nem megy például az elektromos gitár megszólaltatásának rovására. Egy referenciafelvétel erejéig Eric Clapton és B.B. King – Riding with the King c. lemezéről (Reprise 9362-47612-2) meghallgatott tételben rendkívül meghatározott a középtartományi régió, hihetetlenül sima és rendkívül átlátható. Sima, de csak egy kicsit laza, nagyon szellős, és kifejező, közvetlen stílusú hangzás, ami lehet egyeseknek túl precíz, de egy-két taktus meghallgatása után belevisz az élvezetekbe. Önkéntelenül megindul a láb dobogtató effektus.
Sony Rollins – Way Out West c. lemezén található felülmúlhatatlan telt játékossággal előadott szerzeményében az előtér és háttér szignifikánsan megkülönböztethető, hallottam mindent, egészen a legapróbb hangokat, ahogy az a felvételi térben történt. A mély basszus lábdob dübörgése, a távoli visszhang, a távolságok a zenészek között mind a minőségi hangzás ismérvei. A bőgős Ray Brown és a dobos Shelly Manne közreműködésével itt hallható ez az ő csúcsuk.
Csajkovszkij B-moll zongoraverseny az Emil Berliner Stúdió zseniális felvételén (DGG 477 7158) gazdag és robusztus zongorát mutat be, egy hatalmas hanghatást, amit rendkívül jól meghatározott.
Az említett lemezeken a felvételi stílusok egyértelműen különböznek egymástól. Könnyű volt meghatározni az egyes zenészek pontos helyét a színpadon, valamint a hangszerek méretét és a közvetített, rájuk jellemző hangtömeget. A twenty.24 hangja tiszta, összetartó, és rendkívül precíz. Ez esetben könnyű volt felmérni a mikrofonok közelségét. A hang rendkívül természetes és nagyon reális, nincsenek árulkodó jelei, hol van a keresztváltási pont a közép/mély hangszóró és a magas között. Egy másik dolog, hogy milyen hangos a twenty.24. Játszhat hangosan, de nem túlzottan, úgy gondolom, „ésszerű” szinten sikerül néhány igazán rekedt rock zene bemutatása is. Gyanítom, hogyha egy meghallgatáson a twenty.24 tetszik, akkor, amit hallunk a kezdetektől fogva, valószínűleg nem fáraszt el hosszú távon sem. A PMC bebizonyítja, hogy a cég tud egy-két dolgot arról, hogyan lehet megépíteni egy kiváló hangsugárzót.
Úgy gondolom, hogy egy jó hangsugárzónak képesnek kell lennie a művész legtisztább szándékát továbbítani, hogy a hallgató megkapja a tökéletes zenei élményt. A PMC twenty.24 ilyen!
Zeneiség: | 100% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 95% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 97% |
Pro
+ hihetetlenül sima és rendkívül átlátható hangzás
+ rendkívül precíz munka
+ nem fáraszt el hosszú távon sem
Kontra
– kicsi színválaszték
Disztribútori információk:
Forgalmazó: DigitalPro
Internet: www.digitalpro.hu
Telefon: : +36-1/369-8465