Az univerzális gép
A hifi és High-End technikában történelmi éveket élünk, tanúi lehetünk a nagy-felbontású műsoranyagok elterjedésének, a „számítógépes zene” és a felhasználáshoz nélkülözhetetlen D/A átalakítók térhódításának. Végre igazán értékelhetjük a „spéci” felvételek tényleges minőségét, az általuk megtestesített hangzásképet anélkül, hogy a nem megfelelő komponensek korlátoznák az élvezeti értéket. A Norma Audio zenei hagyományát tükröző csúcsmodell amellett, hogy egy CD-lejátszó – amely folytatja a Revo CDP–1BR modell által elkezdett törzsfejlődést – a beépített DAC által teljes körű, maximális minőséget nyújtó átalakítást ad a CD-lemezeken kívül más forrásból származó digitális jelcsomagok részére. Rendkívüli termék. Kiemelkedő műszaki tartalom és az ehhez méltó sokoldalúság. Ha csak azt néznénk, hogy a HD műsoranyagok paramétereit, az úgynevezett technikai modernitást teljesíti, kb. a készülék egyharmadát értékelnénk. A Norma Audio Revo DS–1 lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy kezelni tudja teljes digitális alapú zenegyűjteményét. Ezen kívül lehetőség van arra, hogy a túl-mintavételezési funkció és a szűrés bármely forrás használata esetén kikapcsolható – így valós időben összehasonlítható legyen a hangzás.
Mintavételi frekvenciák: | 44,1 kHz, 88.2KHz, 176.4KHz, 48.0KHz, 96.0KHz, 192.0KHz |
UpSampler frekvenciák: | 44,1 kHz, 88.2KHz, 176.4KHz, 48.0KHz, 96.0KHz, 192.0KHz, AUTO MODE alapján TI SRC4392 |
Órajel: | +/– 2 ppm 25°, +/– 10 ppm 60° |
Digitális szűrő: | Slow és Sharp mód (TI DF1706) |
Deemphasis: | 44,1 kHz, 48.0 kHz, automatikus/kézi üzemmód |
Kimeneti feszültség: | 3.0 V RMS (+10 dBV) RCA (0 dB), 6,0 V RMS (+16 dBV) XLR (0dB) |
Frekvencia átvitel (CD mód): | 0,0Hz – 22kHz +/– 0, 3 dB (csak a CD szabvány) |
Analóg kimeneti szűrés: | 0,0Hz – 180 kHz +/– 3 dB |
Frekvencia átvitel (DAC mód): | 0,0Hz – 2 MHz +/– 3 dB |
Mintavételezés: | DF 1706 8 x mintavétel |
D/A átalakító: | PCM 1704, 24-bites DAC |
Méretek: | 75×430×350 mm |
Tömeg: | 10 Kg |
Ár: | 3495 GBP |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
A REVO DS–1 típus gyártásában alkalmazott magas fokú termelési szinttel lehetővé vált, hogy a gyártó elérje vezető pozícióját a minőségi hangvisszaadásban. Amennyiben részegységekre bontva megvizsgáljuk a belső tartalmat számos a megszokottól eltérő, egyedi megoldással találkozhatunk. Az elején kezdve, a szilárd, teljesen alumíniumból készült, nem mágnesezhető kabinet „rafinált” szerkezetet tartalmaz. A legelején egy TEAC CD-lejátszó mechanika üzemel a pontos kiolvasás érdekében. A jelfeldolgozó elektronika öt másodperces pufferelés után kapja a jelet. A DAC szokásos feladata mellé 5 digitális bemenet (USB, 2 x RCA SPDIF, optikai, AES-EBU) beérkező jelét is fel kell tudni dolgozni. Lehetőség van az egyes digitális bemenetek minden paraméteri értékét testre szabni, beleértve túlmintavételezést is. Az USB bemenet és SPDIF bemenet is teljes sávszélességet fog át, akár 24 bit/192 kHz mintavételezésig. Kiválaszthatjuk a bemenő jel mintavételi bittérfogatát 16 bit -től 24 bit mélységig. A mester A/D órajel forrás lehet a helyi oszcillátor, vagy a bemenő jel „órája”. A helyi óra oszcillátora két érték 22MHz/24 MHz (44,1/48 kHz) között beállítható. A helyi oszcillátor nagy stabilitást, alacsony Jitter-t és alacsony fáziszajt biztosít, tehát ajánlott alkalmazni. Lehetőség van az egyik RCA bemeneti-párt átalakítani digitális kimenetté (ha valakinek ettől is jobb DAC-ja van!?!) Két PCM 24 bites digitális-analóg átalakító végzi a „nehéz” munkát, a nyolcszoros túlmintavételezésre beállított digitális szűrő fix, de a felhasználó által választható két szűrő (roll-off Sharp & Slow) mégis nyújt némi „utóhangolási” lehetőséget. Az upsampler paraméterek és a digitális szűrő válaszának változtatásán kívül a kimenő jel fázisát is kapcsolhatjuk, kézben tartva így az egész hangláncunk abszolút fázisát. Teljesen saját fejlesztésű analóg kimeneti szakasz következik diszkrét eszközökkel, iker mono felépítéssel megvalósított fokozat. A széles sávú (> 2 MHz) sematikus topológia nagy felbontású és nagy sebességű, eredménye az extrém alacsony zajszint. Az egész elektronika tápellátásáért kifejezetten audio alkalmazásokhoz kiképzett toroid transzformátor felelős, külön tápegységet hajtva a digitális és analóg fokozatoknak. Minden beállítást és paraméter változtatást lehetséges a készüléken és annak teljes értékű távvezérlőjével elvégezni. Képes korlátozás nélkül teljesíteni még a legigényesebb felhasználók sokoldalúságban, valamint hangminőségben támasztott igényeit is.
A meghallgatás az első perctől kezdve a nyugodt hangzásképről és a minden torzítást nélkülöző megszólalásról tanúskodik. Egy olyan különlegesen precíz hangzási balanszot képvisel, ami más CD-játszóknál nem tapasztalunk, sőt sok esetben hiába keresünk. Ehhez járul még a természetes hangzási egyensúly, a nagyon gyors jelfelfutási idő, a tökéletes impulzus átvitel, a dinamika és a sebesség, valamint a nagy-terjedelmű és mélységi dimenziókat is felvonultató hangszínpad. A végletekig fokozott torzítás mentesség és az órajel precízsége közötti összefüggés eredményeként, a hangszeres játékosok helyének rendíthetetlensége a hosszú hallgatás egyes szakaszaiban csodálatba ejt. A hang tisztább, átláthatóbb és a zene által rajzolt képeket célirányosabban könnyebb követni. Több játszóhely kerül a színpadra, sokkal holografikusabb a megjelenítés. Habár mindez úgy hangzik, mint a legjobb analóg rendszerek ismérvei, mégis nyilvánvaló, hogy ennek a CD-játszónak milyen jó tulajdonságai jelentkeznek a jól rögzített hegedűre és zongorára írt művek tolmácsolásánál.
Avatott kollégák sokszor szoktak angol hangzásra hivatkozni főleg angol gyártmányú készülékek és hangsugárzók értékelésekor. Véleményem szerint úgy alakulhatott ki ez a tézis, hogy ebből az iskolából kerül ki az olyan hangzásélmény, amely a legjobban közelít a valósághoz. Kezdve a magas frekvenciájú hangok abszolút torzításmentességével, a jó tranziens átvitelen keresztül a kottázható basszus tartományig, de ide tartozik még a láb-dobogtató ritmustartás és a nyílt, derűs hangszerhang.
A meghallgatás során valószínű, hogy megváltozik a hallgató megítélése a digitális visszajátszás képességei tekintetében. A mintavételezés és a szűrés változtatásával egy varázslatos világba csöppenünk. Mindegyik egy más hangzásélménybe helyezi a hallgatót, de mindegyik csak egy picit másmilyenbe. Fülbeötlő különbségek vannak a változtatási eljárások között, (figyelem! ez nem hangszínszabályzó) a legjobban ez 192 kHz mintavételezésnél és a „Sharp” szűrő-módnál jött ki. A hangszínpad dimenzionáltságának részletei, az egyes hangszerek helye és a közvetített energiák tekintetében egy kicsit így többet mutatott. Természetesen e nélkül is minden kötelező feladatot kiválóan tud teljesíteni.
Most már csak az a kérdés hogyan fejlesszük tovább rendszerünket? Mármint a további komponensek milyen irányvonalat mutassanak. A legnagyobb kérdés a műsorhordozók árának alakulása marad, hiszen minél olcsóbb a „korongokon” árult zene és minél több HD felvétel jelenik meg az interneten, annál jobban érdemes több formátumban is zenét gyűjteni. A két új formátum a nagy felbontású HD-Flac és a DSD egyre jobb eredményt nyújt. Tehát irány a számítógép!
A DAC vizsgálatánál kitűnik, az eddigiek mellett olyan teret rajzol, ha nem látnánk a hangszórókat, elveszítenénk a térben. Az első hangok lendülete és a frekvenciatartás a legjobb modelleket hagyja maga mögött. Amikor a muzsika olyan mély-hangokban gazdag részletekhez ér, amit eddigi, hagyományosnak mondott rendszerünk nem tudott leképezni, akkor jövünk csak rá, mit kínál egy ilyen nagy felbontású hangátvitelre is képes eszköz. Könnyeden, levegősen szól, kínosan precízen tartva a hangszerek hangfekvését. A hangszereknek testük is van – hamar felismerhetők méreteik. Még az avatatlan fül is felismeri a mesterhangszereket. A basszus szólam energiái nem fedik a felső szekció érintetlen, tiszta hangzását és az ott játszott dallamot. A műsoranyag – mármint a zenemű – függvényében hol lágy dalolós, hol pedig „dögös” a mély hang. Hangzásterére a tisztaság folytán jobban megkülönböztethető irányok és mélységi dimenziók a jellemzőek. Elénk rajzolja a színpadot, úgy mintha jó helyre vettük volna a koncertjegyet.
Természetesen tudom, mindezt milyen komponensek utána iktatásával lehetséges fokozni, egy biztos a Norma Audio Revo DS–1 CD-játszóval hosszú évekre és újabb zenehallgatási formátumokra biztosítjuk be magunkat.
Zeneiség: | 100% |
Térleképzés: | 100% |
Dinamika: | 100% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 98% |
Pro
+ igen kifinomult, minden szempontból releváns hang
+ mester A/D órajel
+ valós időben összehasonlítható a különböző hangzás
Kontra
– a display LED kijelzője régimódi
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: : +36-70/944-1551