Aktív szárnyalás
A Presonus sikertörténete sok „hangász” vállalkozáshoz hasonló módon a cégalapító Jim Odom nevű úriember garázsából indult 1995-ben a Louisana állambeli Baton Rouge-ban. Mr. J.Odom foglalkozását tekintve producer, zenész és villamosmérnök. Azt a célt tűzte ki, hogy megfizethető áron minőségi eszközöket adjon a zenészek és hangmérnökök kezébe.
Már az első terméke a DCP 8 típusú digitálisan vezérelt kompresszor/ limiter/ gate egysége díjnyertes volt. Ezzel a készülékkel, a korát megelőzve olyan szabadalmaztatott megoldásokat alkotott, amely nagyban megkönnyítette a stúdióban tevékenykedő technikusok dolgát. Gondoljunk csak bele, a 90-es évek derekán járunk. Ez az eszköz már biztosította, hogy a beállításokat el lehetett menteni és egy gombnyomással elő lehetett hívni. A DCP 8-nak készült egy elektroncsöves változata az ACP 8. Funkcionálisan teljesen hasonló volt, mint az elődje csak éppen melegebb tónusú hangképpel szolgált.
Az utód ACP 88 nyolc csatornás analóg dinamika processzor évtizedeken át a hangosítási cégek egyik kedvenc kompresszora volt. Ezzel egy-időben megszületett az ACP 22 dual-kompresszor/limter/gate is és 1998-ban jelenlegi helyére a Baton Rouge Bon Carre Technológiai Park-ba települt. Fontos fordulópont volt a cég életében a Studio One hangfelvevő/editáló/keverő/maszterelő szoftver (DAW) kifejlesztése 2009-ben. Emellett a StudioLive keverők bemutatásával a PreSonus a hangosítási elektronikák területén is fejlesztésekbe kezdett. A keverők új Active Integration változatai lehetővé teszik a kábel-nélküli rendszerbeállítást, teremkorrekciót. Ehhez egy speciális rendszervezérlő és mérőszoftvert fejlesztettek ki. 2014. hangosítási újdonságai a StudioLive AI aktív hangsugárzók családja (SL 312AI, SL 315AI, SL 328AI, SL 18sAI).
Azt tudnunk kell, hogy a stúdiómonitorokkal szemben mások az elvárások, mint egy szokványos hifi hangdoboz esetében. Elsősorban színezetlen, neutrális hangzás és nagy felbontás jellemzi ezeket az eszközöket. Azt talán már mondanom sem kell, hogy közel-téri hangsugrzókkal van dolgunk, a hangmérnökök és technikusok közelebbről hallgatják, mint az a lakószobában szokásos. A lineáris átvitel azért is fontos, mert a keverés és a mastering során a hangmérnök a hangképet csak olyan eszközök használatával tudja optimálisan beállítani, amelyek nem változtatják meg a produkció hangképét. Az otthoni hangdobozok többé, kevésbé a saját karakterüknek megfelelően színezik a hangzást. Képzeljük csak el, hogy egy mély-hang tartományban erőteljes hangsugárzóval történő keverés során a technikus a mély-hang többletet korrigálni fogja, leszabályozza. A végeredmény így egy vékonyka, basszusszegény muzsika lesz – de ez csak egy kiragadott példa arra, hogy miért is fontos a korrekt monitorozás.
Tesztünkben az Eris modellcsalád legnagyobb 8 collos mély-közép hangszóróval készült tagját vesszük górcső alá. Az E 8 természetes alapanyagból laminált MDF-ből készült. Kétutas basszus-reflex doboz. Belsejében dupla végfokozat található, amely aktív keresztválóval ellátva látja el jellel a hangszórókat. A mély szekció teljesítménye 75 Watt, a magasé pedig 65 Watt. Az előlapon egy 8 collos mély/közép kevlár membránú motor, a csipogó pedig egy 1.25 collos dóm, amelyet diszkrét fémháló véd. A keresztezési frekvencia ebben a típusban 2.2 kHz. A kevlár membrán kellően merev így rezgés közben alig jelentkezik a membrántorzulásból adódó hangelszíneződés.
Frekvencia menet: | 35 Hz – 22 kHz |
Keresztezési frekvencia: | 2.2 kHz |
Mély-frekvenciás teljesítmény: | 75W |
Magas-frekvenciás teljesítmény: | 65W |
Hangnyomás: | 105 dB/1 méter |
Mély hangszóró: | 8” Kevlar |
Magas hangszóró: | 1.25” silk dome |
Bemeneti érzékenység: | 8” Kevlar |
Méretek: | 250×299×384 mm |
Tömeg: | 10.07 kg |
Ár: | 149 900 HUF/pár |
Forgalmazó: | DigitalPro |
A hátoldalon 6.3 mm-es szabványos jack és XLR, szimmetrikus, valamint egy RCA aszimmetrikus bemenetet találunk. A bemenő érzékenység egy potméterrel szabályozható. Van lehetőség +6 és -6 dB-es magas és mély/közép (High- and Mid-frequency shelf EQ with ±6 dB) kiemelésre, vágásra is. A legmélyebb hangok vágása 80 Hz, illetve 100 Hz-től külön tolókapcsolóval érhető el. Van még egy fontos és mégis ritka funkció, amelyet érdemes megemlíteni. Tudjuk, hogy a hangládák a fal, illetve a sarkok közelében kiemelik a mély-tartományt. Erre is gondoltak a tervezők, mert találunk még egy 3 állású kapcsolót (Acoustic Space switch 0, -2 dB, -4 dB) amely lineáris, – 2 dB és – 4 dB-es mély-hang korrekciót iktat be a jel útjába annak megfelelően, hogy a hangdoboz mögött van elegendő pl.: legalább 50 cm szabad tér, illetve közel van-e a helyiség falához esetleg helyiség sarkaihoz. Próbálgattam ezt a funkció kapcsolót és remekül bevált. Valóban azt a hangtartományt korrigálja, ahol a rendellenes kiemelések jelentkeznek.
A meghallgatáskor minden korrekciós funkciót lineáris állásba kapcsoltam. Ügyeltem arra, hogy legyen bőven tér a hangsugárzók mögött. Változatos műsoranyagot használtam beleértve a jazz, szimfonikus zenekar énekkel, akusztikus gitárfelvételek, és klasszikus pop-rock. Már az első benyomásom az volt, hogy rendkívüli módon kijönnek a felvételek hiányosságai és persze pozitívumai is. Rendkívül jó megfigyelhetőek a keverési arányok. Direkt próbáltam olyan műsoranyagot is keresni ahol tudtam, hogy milyen aránytalanságokra számíthatok. Szerencsémre volt ilyen, mert erre az alkalomra rendelkezésemre állt soksávos muzsika és sávonként is bele tudtam nyúlni a zenébe. Azonnal hallható, ha borulnak a szólamok és a hangszerek arányai, és ami meglepett, hogy rögtön kiugrottak a hangszínezési anomáliák is. Ellenpróba gyanánt ugyanezt megcsináltam a saját hifi hangládáimon is és hát ott bizony szépen rejtve maradtak ezek a hibák. A következő kísérletem pedig az volt, hogy egy rosszul master-elt felvételt vettem elő és a Presonus Eris 8 segítségével álltam neki a munkának. Summa summarum a rendszer jól vizsgázott. Az így elkészített nóta a monitoron és a hifi rendszeren egyaránt jól szólt. A szeánsz tanulsága, hogy egy házi célra készített és tervezett hangdoboz bizonyos fokig képes elrejteni egy felvétel hiányosságait, addig egy stúdiómonitor kíméletlen módon képes nekünk megmutatni az igazságot. Ezt az E8 tudta teljesíteni. Dinamikája, egyenletes, semleges hangzása nagyban segíti a leendő tulajdonosok munkáját. A teszt során még arra lettem figyelmes, hogy még nagy hangerőn is elegendő tartalék maradt a teljesítmény erősítőiben. Nem éreztem egy pillanatra sem, hogy itt a vége és már torzít is. Persze azért extrém nagy bemenő jellel vezérelve nyilván torzításba lehetne küldeni, de azért tudjuk, hogy egy stúdióban alapvetően hozzáértő szakemberek fogják használni.
A Presonus alapvető célkitűzése, mármint, hogy megfizethető áron kiváló minőségű eszközöket adjon a hozzáértők kezébe, ezzel a termékkel teljesült, ebben az árkategóriában nagyszerűt alkotott.
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 90% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ jó felbontású, részletgazdag hangkép
+ beépített kapcsolható frekvencia korrekciók
+ nagyon jó kivitelezés és szerelési minőség
Kontra
– jó lenne egy védőrács a hangszórók előtt
– hangfal állvány adapter hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Digitalpro
Internet: www.digitalpro.hu
Telefon: : +36-1/369-8465