A sok hifi- és High-End kedvelőnek úgy tűnt, hogy a kiállítási szünet – amit a pandémia és az azt követő év problémái produkáltak – egy örökkévalóság. A 2019 évi, nagyon sikeres, 20. jubileumi, show után már mindenki várta a következőt. A drukkerek az „egyes számú mezt húzták” és most is szép számmal látogatták a szokásostól eltérően kevesebb kiállítót felvonultató rendezvényt. Az ellentábor és a szkeptikusok, a „kettes számú mezben” ismét kitettek magukért, el sem jöttek, vagy ha el is jöttek, jó szokásuk szerint teleírták a közösségi médiát, gúnyolódtak, bíráltak.
Természetesen sok szakmai prominens fejében is felmerült rendkívül sok kérdés, főleg, hogy ekkora kihagyás után érdemes-e kiállítást rendezni, sőt az is a kérdések között szerepelt, „ha csak ennyien vagyunk ki fogja behozni a látogatók tömegét?”… A jelenlévők és a képek is bizonyítják, hogy a Hifi Show 2022 megrendezésre érdemes volt, a látogatói szám nem maradt el az átlagostól.
HifiShow 2022, ami egy kicsit High-End Show is, mert a bemutatók többségben egyáltalán nem az átlagos, a hifi-szabvány szintjét megütő, készülékekkel és hangsugárzókkal vonultak fel. A termékek választéka nagy százalékban tűnt a legfelső szintnek.
És mi a helyzet a zenehallgatással? Nagyon fontos. Mert az élmények a legfontosabbak. A zenehallgatás, az olvasás, egy séta, a beszélgetés, a kapcsolatok mind építik lelkünket. Ezeket soha ne felejtsük el. Még akkor sem, ha egyes termekben, szobákban nem a legjobb vagy éppen a nekünk nem tetsző hangzás-minőséggel találkoztunk. Volt naturális, úgymond rideg hangzás, akadt komoly hang, de valahogy személytelen, de több szobában volt kellemes, lábdobogtató, elismerő mosolyt csalogató zenehallgatás. Több esetben érezni lehetett, hogy a bemutatott hanglánc kitűnő képességű, bármeddig hallgatható. Például ilyen volt a kis szobába kicsi monitor koncepciója – amit lehet egészen közelről és közepes távolságból is hallgatni – ez a koncepció szerintünk megoldás lehet egy előnytelen akusztikájú és méretű szobában.
Az emberek számára a zene lelki szükséglet, ami lehet létszükséglet is, de semmiképpen nem hobbi. Ezren mondják hobbinak, még azok is, akik ebből élnek, akár eladási, akár a felvételi oldalon vannak. Sajnos ez a felfogás hitelteleníti őket a szemünkben. Aki a Facebook hozzászólók megnyilvánulásait böngészi hamar fellelheti a „hobbi”, „ hifibogár”, „transzparencia”, „a valóság soha el nem érhető” kifejezéseket és az összes eddigi klisét. Benne némi személyeskedést, önfényezést, észosztást, meg az „én sütök a napból is” hírverését. Pedig a végeredmény a lényeges. Mindenről szó van, csak a miértről nincs, hogy miért akar valaki zenét hallgatni? Szerintünk nem hobbi operába vagy hangversenyre járni.
Tessék mondani, hobbi nagyzenekari felvételt készíteni? Hobbi vérrel-verítékkel fejleszteni, csiszolni évtizedeken át a jelrögzítést és a zenei „konzerv” készítésének technikáját, hogy azt mások haza tudják vinni? Hobbi 180 grammos LP-ket, vagy XRCD-ket készíteni? Hobbiból énekelnek kórusok, hobbiból rendeznek orgona hangversenyeket templomokban? Kizárólag a mivel és hogyan, a hol és mennyiért számít? Éppen a fentiek miatt hangsúlyozzuk azt a lelki szükségletet ami elindítja az embereket, hogy zenét hallgassanak otthon.
A közösségi média oldalain ezeket a dolgokat meg sem említik, ha igen akkor csak nagyon periférikusan, és bagatelizálva. Vannak műfajok, amik nem előszobába valók, mint opera, és klasszikus zene, ami élőben elképesztő tud lenni zenésznek, közönségnek egyaránt, jó akusztikai térben, erősítés nélkül. Nagyon más, mint az „aréna koncert”, utóbbi már a láncerősítés miatt erősen művi megszólalás. Szóval Giuseppe Verdi – Aida című operájában az első lándzsavivőnek valójában van némi fogalma a zenéről. Lehet, voltunk többen színházban, nagyteremben, ezek mind meghatározó élmények. Ezeket csak felidézni tudjuk otthoni zenehallgatással!
A nagy meglepetést a MyReel Club előadásai jelentették Koscsó Ferenc elővezetésében. Az audiofileknek és a különböző témák iránt érdeklődőknek készült önálló „műsor”, helyszíni előadások kíséretében lezajlott panelbeszélgetések keretein belül, rengeteg fontos témával foglalkozott. Többek között képet kaphattunk a Magyar Zene Háza tervezéséről és építésének buktatóiról. A Magyar Zene Háza audiovizuális rendszereinek terveit készítő és azokat kivitelező Interton Group részéről Balogh Géza előadása volt hallható.
A MyReel Club tartalmas és érdekfeszítő előadásokat hozott a fülünk működéséről és a hallásunkról, a „hifizmus” társadalmi kérdéseiről, magnózásról, a Juhász Gábor Trió friss albumának felvételéről. Azok is hallhattak közvetlen előttük előadott zenét akik még sohasem voltak ilyen koncerten. Juhász Gábor egészen fantasztikus gitár-játékkal lepte meg a nagyérdeműt.
A zenei felvételek Atmos keveréséről, a Dolby Atmos sokcsatornás felvételi rendszer és az akusztika összefüggéseiről a hazai Atmos hangkeverés egyik úttörője, Barabás Béla előadását hallgathattuk. Annyi mindent raktak bele a programba, hogy mindkét napot végig lehetett volna ülni. Nagyot emelt a Hifi Show 2022 színvonalán.
Kozma Orsi lélekkel teli éneke és Honyecz Ferenc ír hárfa-játéka, bensőséges és meghitt előadása, könnyeket csalt a szemekbe.
A különleges zenei élményeket tetézte, hogy Dr. Hábetler András operaénekes, rendező, tanár operaáriákat énekelt, egy Mozart áriába itt-ott beleszőve a hifishow kapcsán felmerült gondolatait. Szuper volt – minden előadónak köszönjük!
A Hifi Show egy kiállítás, ahol a látogatók találkozhatnak az audio-portékával. A látogatók zöme ezt várja el, hogy egy helyen megtekinthesse több cég képviseleti vonalán belül az újdonságokat. Higgye el mindenki, hogy a kiállítók még ezen a terepen is tudnak hangot csinálni. A résztvevő cégek szakemberei nem ma csinálják először, tudják, hogy nem jó a szobák és a termek akusztikája, és lehetőségeikhez képest mindent megtesznek a sikerért. Egy biztos nem akusztikai elemekkel kell telerakni a szobát, főleg annak nem aki nem is forgalmaz ilyeneket. Ha mégsem sikerül „hangot” csinálni, ott a hangrendszer elemeiben vagy összességében kell keresni a hibát. A tanulság levonva, legközelebb másképpen áll össze a hangrendszer.
A kiállítás ideje alatt több importőr cég, akik amúgy egymást követő években is szoktak kiállítani, telephelyükön nyílt napokat rendeztek. A Hifi Show országos érdeklődői vonzását kihasználva, előre meghirdetett időpontokban kinyílt több cég saját bemutatóterme, a városban több helyen szerveztek látogatásokat. Megértjük a helyzetet, hiszen a szakma részéről is sokan kételkedtek a show sikerében, magától értetődően, voltak akik inkább a saját jól bevált terepükön tevékenykedtek. Nagyon hiányoztak a következők: Audiofil Szalon, Audiocentrum, Streamaudio, Extremeaudio, Horn Distribution, Hangtér Gallery, Allegro Audio, Ekline Audio, Impressivia, Core Audio és még sorolhatnánk. A látogató közönség láthatta volna a hazai kereskedelem igen széles palettáját! Így is jól megy az üzlet? – talán. Az elmúlt két év hozadéka a web-áruházak forgalmának erősödése. Nem nem kell bemutatótermet üzemeltetni, nem kell demózni, nem kell kérdésekre rögtönzött válaszokat adni, nem kell megfelelő muzsikákról gonsokodni, nincs vesződség (Google a mindenható). Jóval kevesebb a költség, a cég elköltözhet „Bivalybürgözd-külső” vasútállomás egyik raktárába, csak le kell venni a polcról a becsomagolt hifi-terméket és át kell adni a futárnak. Egyszerű, vagy mégsem?
Aggódni nem kell, nincs még vége, a következő kiállításra mindenki jönni fog! Tekintsünk előre a 2023. évben megrendezésre kerülő 22. Hifi Show-ra! 22 év az talán még whisky-ben sem túlzás. Sőt!