A fejhallgató modellek „nagy királyai” elektrosztatikus elven működnek. A Szerbiában alapított Soltanus Acoustics cég alapítója Mikovity Zoltán jól tudja ezt. Vállalata a High-End világban azok közé tartozik, amelyek nem sok terméket állítanak elő, de csak a legkiválóbbakat hozzák forgalomba. Az audiofil fejhallgatózó zenekedvelők között ismert és a világpiacon sikereket elkönyvelő Soltanus Acoustics az elektrosztatikus fejhallgató gyártás területén több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik. Az Euridiche 3D tervezésénél és a gyártási folyamatban megtartották az idők során bevált alapelveket és anyagokat, amiket az új modellben a legújabb tudományos megközelítéssel kombináltak. A kézzel varrott valódi olasz bőr alkatrészektől a lézeres anyagmegmunkáláson keresztül a legújabb 3D nyomtatási technológiáig minden alkatrész megtervezését és kialakítását gondosan végzik sőt, a végterméket az elkészített alkatrészekből kézzel szerelik össze.
Teljesítmény (maximális hangnyomás): | 110 dB |
Frekvencia átvitel: | az infra-hangtól az ultrahang tartományig! |
Érzékenység: | 97 dBC/200 VRMS 1 kHz |
Impedancia: | 177 kOhm (kábellel együtt, 10 kHz-en) |
Elektrosztatikus kapacitás: | 90 pF (kábellel együtt) |
Előfeszítő feszültség: | 580 Volt DC |
Tömeg: | 450 gramm (kábel nélkül) |
Ár: | 2 090 EUR |
Az Euridiche 3D meglehetősen nagy méretű, de viszonylag könnyű, mindössze 450 gramm tömegű fejhallgató. A fület körbe ölelő, eredeti olasz báránybőrből kézimunkával készített fülpárnák és fejpánt stabil fejen-tartást és jó párakezelést biztosítanak. A fülpárnák vastagok, ez körülbelül 32 mm-t jelent, a felületük szélessége is meglehetősen nagy, körülbelül 21 mm. Az erős és rugalmas fejpánt szénszálból készült. A kör alakú forma nem a legdivatosabb, de látványa tükrözi a profizmust, mutatja a precíz kialakítást, bizalmat sugallva megelőlegezi a hangzás kiválóságát.
A Soltanus Acoustics Euridiche 3D fejhallgató nyitott karakterisztikájú modell, ami azt jelenti, hogy kifelé is szól, esetleg zavarhatja a mellettünk ülőt. A membrán mindössze kettő mikron vékony, 104 mm átmérőjű Mylar fóliából készül, könnyen cserélhető kapszulában helyezkedik el. (Csak viszonyításképpen ide írjuk, hogy az emberi haj körülbelül 70–180 mikron vastag.) A Mylar különlegesen rugalmas ragasztóval üvegszálra van ragasztva. Az említett üvegfelület 1 mm vastagságú. A membránon nanokristályos grafén bevonat található, amely lehetővé teszi az elektrosztatikus erő létrejöttét, ezzel a mozgást. A membrán nagy felületének kis tömegével lehetővé válik, a legmagasabb hangok hiteles reprodukciója mellett, a legmélyebb hangok gyors impulzusainak létrehozását. Ez csak a kivételes hangzáshűséget produkáló elektrosztatikus típusú jelátalakítókra jellemző.
A fejhallgatóban az egyetlen alkatrész, amely 20, 30 év elteltével lebomolhat, az a membrán – ezért cserélhetővé tették. A vékony membrán kapszula a felhasználó által könnyen cserélhető, nincs szükség forrasztásra vagy speciális szerszámra, ezzel a lehetőséggel a termék élettartama szinte az idők végezetéig tart. Ez egy újítás, eddig egyik gyártó sem alkalmazta, senki nem rendelkezett olyan membránnal, amelyet a felhasználó kicserélhetett volna. Ma a Kaldas Research India az egyetlen olyan cég, amely ilyen cserélhető membránt kínál.
Az elektrosztatikus panel álló-részét gyárilag lakkozott merev OCC rézhuzalok felhasználásával készítik. Hatalmas a nyitott terület százalékos aránya, az állórészt a sima felületek és a merev konstrukció jellemzik. A szegmensek kiváló aerodinamikai kialakításúak, az Air Flow állórész mátrix kialakítása csökkenti a kialakuló levegő-turbulenciát. A hosszú kísérletezések során mintegy 20 különböző állórészt készítettek különböző anyagokból, különböző méretekkel és a membránnak az álló-részektől eltérő távolsággal. Több kísérletet is végeztek a szokásos vezetőképességű lemezekből készített álló-részekkel, különböző átmérőjű és formájú furatok (kör alakú, elliptikus, hosszúkás) kiképzésével.
A Soltanus Acoustics az egyetlen olyan cég, amely feszített huzalos állórészt használ. Minden állórész 21 függőlegesen elhelyezett rézhuzalból áll. A feszített huzalos állórészek lehetővé teszik azok elektronikus szétválasztását. Az első 8 rúd csoportja elölről, mindig közvetlenül, a teljes frekvenciatartományt kapja (alacsony, közép, magas), a maradék 13 huzal csoportja pedig a hangoló kapcsolón keresztül (elektromosan leválasztva) csatlakozik. A kapcsoló lehetővé teszi a magas frekvenciák (1 kHz feletti tartomány) fokozatos 2 dB-lel történő csökkentését. Így a beépített kapcsoló három lépésben szabályozza a fejhallgató különböző szekciói által keltett teljesítmény-elosztást, befolyásolva ezzel a hangszín egyensúlyt, a magas frekvenciasávban. Ez egy hangoló kapcsoló – nem hangszínszabályzó – amellyel az 1 kHz feletti nagyfrekvenciás jelek, keresztezési és fázistorzítás nélkül, beállíthatók.
A huzal állórészek a gyártás során egyengetést, méretre vágást, forrasztást, ragasztást, formára helyezést igényelnek. A 3D nyomtatás a jelenlegi legmodernebb technológia. Nincs anyag hulladék, nagyon kevés energiát használ, nem szennyezi a környezetet. A gyártási műveletsor tömeggyártásban nem végezhető – persze, nem is az a szándék.
Az Euridiche 3D model már prémium minőségű, egyedi gyártású kábellel érkezik a vásárlóhoz. A fülkagylóban beépített, három tűs, mini XLR csatlakozók lehetővé teszik a vezeték egyszerű leválasztását és cseréjét. A gyárilag kikísérletezett, hangzásminőségileg szavatolt kábel nagy tisztaságú (OFC 99 999%) réz és ezüst keverékéből áll, a szokásos sodrott huzal helyett szilárd magos, minden szál külön szigetelt. Kívül van egy szövött pamut szigetelés, amely az összes teflon szigetelésű vezetéket takarja, megvédve a vezetéket a külső hatásoktól.
A fejhallgató működtetéséhez egy nagyfeszültségű Step-Up transzformátor-pár szükséges. A jel-vezetésen kívül a működéshez elengedhetetlen nagyfeszültséget állítja elő. Ez külön egységben foglal helyet, kialakítás egyszerű, kivitelezése robusztus, felállítva vagy fektetve használható hasáb alakja a kíváncsi szemek elől elrejti a beépített kiváló minőségű anyagokat. Az elektronikai egység burkolata tömör, 6 mm-es és 3 mm-es alumínium ötvözetből készül, sikeresen akadályozva a káros vibrációt és a transzformátorok által okozott örvényáramot.
Maximális kimeneti feszültség: | 600V RMS |
Frekvenciamenet: | 0 Hz – 40 000 Hz |
Impedancia: | 100 Ohm (20 Hz) |
Előfeszítő feszültség: | 580 V/DC |
Méretek: | 227 x 227 x 76 mm |
Tömeg: | 4,3 kg |
Ár: | 1090 EUR |
A step-up transzformátorokat a gyártás során kézzel tekercselik, így biztosítva a legmagasabb minőséget. A tekercsek rendkívül nagy keresztmetszetű magokkal rendelkeznek, ami nagy impedanciát és kiemelkedően jó mély-frekvenciás reprodukciót tesz lehetővé. A fekete színű készülék-házban nincs erősítő, csak a két transzformátor és egy tápegység, tehát a jelút teljesen tiszta és rövid. A „készülék” nem avatkozik bele a hangzásba, teljes szabadságot ad az erősítő vagy fejhallgató kiválasztásában.
A bemenetek a hangsugárzóknál szokásos, magas minőségű, tiszta rezet tartalmazó, egyedi kötő-oszlopok. A szabványosított kimenetek a saját fejhallgató típusokhoz igazított három tűs XLR aljzatok, külön mindkét csatornára, és egy 5 tűs Stax csatlakozó. A ház függőlegesen, fejhallgató állványként használható, de akár vízszintesen is használható.
Mikovity Zoltán, a Soltanus Acoustics alapítója, szüleitől kapta az inspirációt, hogy az audio-elektronika területével foglalkozzon, és építsen karriert, ugyanis a szülők nem vásároltak fiuknak hifi-tornyot, így szinte mindent magának kellett építenie. Zoltán 1992 és 1995 között tartózkodott Magyarországon, ez idő alatt kér egyetemi évet végzett. Később folytatta tanulmányait és a diploma megszerzésének évében, 1998-ban kezdett konstruktőrként dolgozni. Főmérnökként és igazgatóként dolgozott különböző magáncégeknél, de ezt nem igazán élvezte. Ezalatt az idő alatt újabb és újabb hangsugárzókat épített, lenyűgözte az akkori hibrid elektrosztatikus hangsugárzók világa. Folytatta a hangszórók és erősítők építését, javítását és módosítását. Nevét „Soltanus”-ra változtatta, majd hozzáadta az akusztika megnevezést, így lett a Zoltán márkanév. A Soltanus Acoustics Mikovity Zoltán alapítóval, Tamaš Zoltán helyi befektetővel és egy körülbelül 10 fős csapattal (mérnökök, technikusok, menedzsment, értékesítés és marketing) jött létre, amelyben Zoltán készíti az összes tervet, rajzot és végzi a kutatás-fejlesztést.
Meghallgatás
Már egyszer, egy szintén magas kategóriát képviselő fejhallgató bemutatásakor, kitértünk az irányhallás kialakulására, miszerint a szabadon álló hangsugárzók esetén a színpadkép a szemből érkező hangok eltérő késésén alapul, valamint a fül felszínének geometria „árnyékoló hatása” által keltett spektrális különbségek folytán alakul ki. Tehát hangsugárzók hallgatása esetén a szemből jövő hangok érzékelése a lényeg. De, mi a helyzet a Soltanus Acoustics fejhallgató esetében? A hangzástér mégis kialakul előttünk, pedig a hangok nem elölről szólnak, mégsem úgy érezzük, hogy a zene a fejünkben keletkezik, ami a többi fejhallgató legfőbb hibája.
A megoldás a három hangolási mód/lépés: 1. Kifelé kapcsolva a mikrokapcsolókat az állórész mind a 21 rúdja teljes frekvenciájú spektrumot kap. 2. Közép állásban 13 rúd magas frekvenciákon 2 dB-es csökkentést kap. 3. Befelé kapcsolt állásban a 13 rúd 4 dB csökkenést mutat a magas frekvenciákon. Ez a felső frekvenciák csökkenése mellett a hangképet is előre mozdítja. Ne feledjük, hogy az első 8 állórész mindig a teljes jelet kapja, így ha 13 állórészen a hangolási lépésváltással csökkentjük a magas frekvenciákat, a hangkép fokozatosan halad előre! A fejhallgató állórésze és a 104 mm átmérőjű Mylar fólia felülete közötti „hangzási kapcsolat” területi eloszlását tudjuk érzékelni. Hallószerveink és agyunk zseniálisan érzékeltetik az Euridiche 3D fejhallgató által mutatott hangzásteret. Emellett a fülkagyló méretének és kiképzésének szerepe van a térélmény létrehozásában.
A hangzás meghatározásában akkor járunk az igazsághoz közel, ha azt mondjuk, hogy az abszolút lineáris, tehát kiegyenlített. Igen ám, de a hangzó tömegek energia-aránya is helyes! Mit lehet ilyenkor hallgatni? Mesterműveket. És most teljesen mindegy a műfaj, viszont meghatározó az előadó kvalitása és a hangmérnök munkája – minden meghallatszik. A hangszerek hangzása meglepően tiszta, a hangok sebessége gyors, páratlan a levegő érzet, természetesek a hangszínek. Az énekes szólista szöveg mondása remekül követhető, érthető, a csakis rá jellemző hangszíne beazonosítható. Az artikuláció helyessége, valósága elképesztően jó. Megvannak a nagyon mélyek, energiával és telítettséggel, aminek magyarázata a dobhártyánktól való távolság és a membrán mérete. Képes bemutatni a hangszerek tonális gazdagságát, feltárja az orgona- vagy a csellójáték összes harmonikus komplexitását. Soha nem sérti a hangszínek természetességét és finomságát. Halljuk a mű előadó általi értelmezését, és a felvételi légkör minden részletét.
Megannyi természetességben gyönyörködtünk órákon át. Bárminek, amit elé kapcsoltunk, legyen az bármilyen erősítő, kábel vagy műsorforrás, annak hangzásra gyakorolt hatását hallani. A kialakított audio-rendszerbe beiktattunk néhány kábelt közvetlen a trafós elektronikai egység előtt, volt aminek használatakor nem kellett babrálni a fejhallgatón lévő kapcsolókat.
A túlméretezett fülkagylók rendkívül rugalmasak, a szorító erő nem domináns, néhány másodperc és a muzsika első hangjainak elhangzása után már kialakul a kényelmes megszokás, amikor erre már nem figyelünk, a zenén keresztül elérjük az érzelmek igazi varázsát. Egy-két órás zenehallgatás után sem alakul ki fizikai fáradtság, (nem szorul bele fejünk az uborkás üvegbe:)), mondjuk ezt úgy, hogy ennyi idő alatt az ember fia végig hallgat egy dupla koncert albumot, egy hangulatot, megtisztelve ezzel a szerzőt és a zenészeket – a zeneművet.
(Fontos! A Soltanus Acoustics Euridiche 3D fejhallgatót működtető step-up transzformátort félvezetős erősítők hangsugárzó kimenetei után lehet beiktatni. Elektroncsöves erősítők kimenőtranszformátorai után nem jó eredményt kapunk mert negatívan befolyásolják egymást. Kikapcsoláskor a trafók töltöttsége miatt a rendszer még egy ideig működik.)
Konklúzió
A fejhallgatós zenehallgatás egy külön világ. Egy fejhallgató sem reprodukálja a hangszórók által szolgáltatott akusztikai tér megvalósítását, a zárt térbe keletkező hangzás egészen más, mégis több, főleg hangsugárzókat hallgató zenekedvelőt elcsábít. A sztereó hatás nem egyformán keletkezik és hatása a hangszíntérről alkotott felfogásunkra változó. Az audio-szoftverek és egyes erősítők által olykor kínált elektronikai trükkjei megpróbálnak egy bizonyos hatást „szimulálni”, de elvész a lényeg, a hangzástér akusztikusan hű leképezése, ahogyan a zene betölti a teret. Az élmény létrejöttének elmaradása a zenehallgatás szerelmesei számára nyugtalanító, mert hozzászoktak kedvenc hangsugárzóik keltette tér élményéhez.
Vagy mindez mégis lehetséges? Igen. Ez az a csodálatos élmény, amelyet az Euridiche 3D igyekszik reprodukálni. Az Euridiche 3D inkább azoknak a zenekedvelőknek szánják, akik szeretnek elmélyedni a hallgatni való mondanivalójában, legyen az szimfonikus mű, kamarazene, jazz improvizáció vagy az összes Rock ‘n’ Roll opusz. Nos, több klasszis fejhallgató meghallgatás után keresem a kapaszkodót, de úgy érzem, a Soltanus Acoustics Euridiche 3D modell „a fejhallgató” azok számára akik életükben már csak egyetlent szeretnének. Reméljük, minden egyes zenehallgatás idején megkülönböztetett bánásmódban részesül!
Végezetül, gondoljuk át a tervező és gyártó Mikovity Zoltán nyilatkozatát:
…”Amíg élek, a mesterségeim mögött állok!”…
Pro
+ Egyedi tervezés, kézműves gyártás
+ 3D technológiával megmunkált anyagok
+ Teljes spektrumú hangsugárzás
+ Lélekkel teli hangzás
Kontra
– Nagy méret, szokatlan forma
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124