Brit-amerikai elektromérnök, a professzionális stúdió technikai berendezések úttörő tervezője a hangtechnika történetének egyik kulcsfigurája. Kortársai „az iparági titán” jelzővel emlegették, Rupert Neve jó okkal a modern hangfelvételek egyik atyjaként tartják számon. Az 1970-es években – és ma is – meghatározta számtalan sláger lemez hangzását.
Amióta az 1960-as évek végén megalkotta az első keverőpultot és megtervezte a valaha készült legismertebb audio-berendezéseket Neve elektronikai tervei a minőség szállóigévé váltak. Ügyfelei között a The Beatles, az Aerosmith és a Nirvana együttesek, valamint a Sound City Studios és az Abbey Road Studios, zenészek, együttesek és vezető hangmérnökök voltak.
Az 1926-ban született, már fiatalon érdeklődést mutatott az elektronika iránt, Argentínába költözése után gyermekként rádiókat javított és épített. Az 1940-es években Winston Churchill miniszterelnök beszédeit rögzítette megnetofonjával, felvételeit terjesztette a rádió állomásoknak sugárzásra. Ő biztosította a hangosbemondó rendszereket Erzsébet királynő, akkoriban hercegnő számára a Szent András-templom megnyitóján Plymouth városában.
A második világháború alatti szolgálatban csatlakozott a Royal Signals-hoz, hogy kommunikációs támogatást nyújtson a brit hadseregnek. Miután egy ideig a Rediffusion-nál, majd a Ferguson Radio-nál és egy transzformátorgyártónál dolgozott, Neve létrehozta első saját vállalkozását a CQ Audio-t, amely hifi-erősítőket és hangszórókat gyártott. Rupert Neve hosszú és illusztris karriert futott be a stúdió világban, amely az 1950-es években kezdődött. Mielőtt elindította volna saját gyártósorát a CQ Audio márkanév alatt dolgozott a Rediffusion és a Ferguson Radio cégeknél. A CQ Audio évei alatt mérsékelt sikereket ért el a könyvespolc-hangszórókkal, a hifi-erősítőkkel és sztereó rendszerrel.
A felvételkészítők világa a rock & roll zene és a többsávos sztereó felvételek megjelenésével egy forradalom küszöbén állt. 1960-ban Neve egy ír zeneszerző megbízásából megtervezte és megépítette első hangkeverő konzolját. 1961-ben Cambridge-ben feleségével közös otthonukban, megalapították a Rupert Neve Company-t. A céget az 1960-as évek végén egy gyári helyiségbe költözték, Neve a professzionális audio-ipar világszerte elismert tervezője lett. 1964-ben megtervezte az első tranzisztoros hangszínszabályzót, majd az első tranzisztoros keverőpultot a Philips Records stúdió számára. A londoni Wessex Sound Studios megbízta a Neve-t, hogy készítse el az A88-as konzolt az akkor új 1073 mikrofonos előerősítővel és EQ csatornasávval.
A King Crimson lesz az első, aki a Neve által 1969 augusztusában készített úttörő berendezést használja Lizard című albumához. Neve konzolja volt az első 24 sávos asztal, utána a Neve 80-as és 50-es sorozatú keverőpultjai rendkívül kívánatosak lesznek a világ legjobb stúdiói számára. Neve 1977-ben már alkalmazta a digitális technológiát, és ismét úttörő szerepet vállalt a világ első mozgó fader-rendszerének, a NECAM-nak (Neve Computer Assisted Mixdown) bevezetésével. Az első rendszert a producer George Martin Air Studios-ában telepítették Londonban. A Neve 81 sorozatú egyébként analóg kialakítású keverőpultokba digitális hozzárendelhető vezérlőket is integráltak. Legnagyobb analóg és digitális újításait a zenészek ma is élvezik, köztük a Universal Audio 1073 előerősítő és EQ kollekcióját. Ahogyan az analóg mesterétől elvárható, a digitális/analóg átalakítók zászlóshajója „A”-osztályú technológiára épül. Az audiofilek számára a DAC egy AKM átalakító chipet használ, hogy a DSD (Direct Stream Digital) hangot a legmagasabb szabványban, a DSD512-ben (22,4 MHz), valamint a 24 bit, 384 kHz PCM-ben reprodukálja. A kimeneti jel a transzformátor után szimmetrikus XLR, Pentacon, és 1/4 hüvelykes aszimmetrikus aljzatok, valamint a cég RNHP fejhallgató-erősítőjére épített nagy teljesítményű fejhallgató-kimenet érhető el – ez a kialakítás már kultikus a hifi-körökben. Amikor a mérnökök meghallják Rupert nevét, a transzformátorok által szolgáltatott gazdag, lágy hangzás jut eszükbe.
Az 1980-as években Rupert és felesége Evelyn Neve, mint az ARN tanácsadói működtek. 1985-ben a Focusrite márka következett, egy megbízást kapott az Air Studios-tól, hogy bővítményeket építsen az egyedi Neve konzolokhoz. A cég immár hat márkanév alatt kereskedik, köztük a Novation. Rupert Neve olyan technikákat és berendezéseket is kifejlesztett, amelyek lehetővé tették alacsony költségvetésű stúdiók építését szerte a világon, és az 1970-es és 80-as években létrehozta a Cambridge Radio Course-t, egy intenzív bentlakásos tanfolyamot a keresztény munkások számára, akik rádión keresztül oktatnak, tájékoztatnak és szórakoztatnak. Számos céget alapított, többek között a Neve Electronics, a Focusrite, az AMS Neve és Rupert Neve Designs. Több vállalattal párhuzamosan foglalkozott. Haláláig a texasi Wimberley-ben székelő Rupert Neve Designs cég vezetője volt.
Hozzájárulását a professzionális zene-iparhoz 1997-ben Lifetime Achievement Technical Grammy-díjjal ismerték el. Ő volt a harmadik ember, aki életmű-technikai Grammy-díjat kapott, és 1989-ben a Mix Hall of Fame tagja lett. A Studio Sound Magazine 1999-ben az évszázad emberének választotta. A század egyik audio-személyisége. Hihetetlen örökséget hagyva maga után 2021-ben, majdnem 95 évesen, érte a halál.