Kutakodásaink a japán hangszedő-fanatikusok világában újabbnál újabb információkkal látnak el. Ezeket osztjuk meg most kedves olvasóinkkal.
Seiji Yoshioka – Transfiguration. A nemzetközi sajtóban megjelent kritikák szerint Seiji Yoshioka által kézzel készített Transfiguration mozgó tekercses hangszedők zeneileg a legőszintébbek, hangzásukat tekintve a leghitelesebbek közé tartoznak a világon. Ez nem véletlen, hiszen tervezésüket mindig az a szilárd alapelv vezérelte, hogy a legapróbb, legtermészetesebb zenei részleteket hozzák ki a lemez barázdáiból. Tehát, ha valaki azt állítja, hogy egy Transfiguration hangszedőnek „nincs karaktere”, az dicséret. Yoshioka mondása szerint:…„A legjobb audio-komponensek azok, amelyek egyszerűen nem léteznek – olyan jók, hogy a zenéhez nem adnak hozzá semmit, de nem is vonnak ki belőle semmit.”…
Az egyre természetesebb zenei részletekre való törekvés késztette Yoshioka urat arra, hogy kidolgozza a Transfiguration zászlóshajójának, a Proteus-nak egyedülálló, nagyon különleges, limitált mennyiségben piacra szánt kiadását, a Proteus D-t. A „D” a gyémánt konzolt jelenti, ami megmagyarázza, miért is limitált a kiadás. De, nemcsak a gyémánt konzol gyártása az egyedülálló kihívás. A „D” modell kialakítása és specifikációinak elérése érdekében rendkívül magasan képzett technikusokra van szükség.
Ezt az úttörő konstrukciót, úgy alkották meg, hogy megszüntesse a hagyományos MC-hangszedők esetében előforduló fluxus-ingadozásokat. A Proteus D dupla csillapítóit kifejezetten az alkalmazott gyémánt konzolhoz tervezték. A Proteus rugózó csillapítással rendelkezik. Speciálisan kifejlesztett, többrétegű stabilizáló keverékből készül, amely különböző típusú elasztomereket tartalmaz. Érzéketlen a hőmérséklet-változásokra, kiváló beállítási lehetőséget és vezérlést, valamint rendkívül pontos követési képességet biztosít. A szabadalmaztatott kettős gyűrűs mágneses kialakítás (ultra-tiszta, 3S mu-metal négyzetmag) rendkívül pontos tekercs/mágnes koherenciát biztosít, amelyben az ezüst huzal tisztasága 99,9997%, a tekercsek közvetlenül a mágneses fluxus-tér fókuszpontjában helyezkednek el. Úgy tervezték, hogy jelentős mennyiségű információt biztosítson a zeneiség feláldozása nélkül. Seiji Yoshioka, a Transfiguration hangszedők tervezője 2018 február 17-én hunyt el, családja a márka életben tartásán fáradozik.
Kiseki. Amikor az MC-hangszedők hírneve körbejárták a földet, a Koetsu volt a csúcson. A Koetsu megnyitotta az utat az egzotikus nevekkel rendelkező, japán, kézműves termékek sokasága előtt. A kézzel készített remekek gyártója nem maradt ellenfél nélkül. A legelismertebbek közé tartozik a Kiseki. A név jelentése „csoda”, amelyet cinikusnak vagy optimistának lehet tekinteni. Kiseki már az első modellel kialakított egy követőtábort, azóta vonzó az újonnan érkezők és a gyógyíthatatlan nosztalgiázó romantikusok számára.
A holland származású Herman van den Dungen, a Durob Audio tulajdonosa és a Hifi Winkel résztulajdonosa, Európa egyik legendás audio-forgalmazója, kulcsszereplője az amerikai és japán egzotikus termékek importjának. A Kiseki márkát a szükség szülte, amikor Hermannak gondjai voltak a Koetsu hangszedők utánpótlásával. A makacs holland úgy döntött, hogy megalkotja saját hangszedő-márkáját, ezért elküldött egy kézi rajzot a hangszedő testéről hangkarokat gyártó barátainak és elmagyarázta nekik, hogy rendkívül sürgősen szüksége van egy új hangszedőre, hogy versenyezni tudjon Koetsu-val. Hat alumínium testet készítettek, és ezeket elküldték három hangszedő-gyártónak, megadták a kívánt specifikációkat és részleteket, javaslatokat tettek a jobb hangzásra, és extraként kérték a minőség és a legjobb ár következetes reprodukálási lehetőségét.
Miután a hangszedők elkészültek, Herman v. d. D. és csapata különböző audio-láncokon sok tesztet végzett. Az igaz, hogy az egyik gyártó a Dynavector volt, Herman nagyon jól ismerte Dr. Nuburo Tominari és Mr. Takefumi Fujimoto mérnököket, pedig Herman soha nem volt Dynavector forgalmazó. Az új márkához szükség volt egy jól csengő „névre”. Szintén egy japán barát segített. Herman rögeszméje volt az “I make a new start” (új kezdetet csinálok) kifejezés, aminek japán megfelelője „Atara shii kadode” vagy valami ilyesmi, túl bonyolultnak bizonyult, „túl hosszú ahhoz, hogy egy hangszedő márkaneve legyen”, ezért megkérdezte mi a „csoda” szó japán fordítása. A válasz „Kiseki” volt. A következő lépés volt a piac meggyőzése arról, hogy a Kiseki Blue felveheti a versenyt a Koetsu Black-kel. A piac meggyőzésének egyetlen módja az volt, rávette korábbi ügyfeleit, a Koetsu-forgalmazókat, kezdjék el kínálni, próbálják ki a vásárlókkal a megmérettetést. Az első Kiseki Blue győzött, minőségi hangszedőnek fogadták el.
A Kiseki Blue után a Kiseki PurpleHeart Boron, a PurpleHeart Sapphire, a BlackHeart Boron, az Agaat Boron, az Agaat Ruby, a Lapis Lazuli Diamond készültek el.
Később Herman barátaival megterveztette a Kiseki Gold hangkart, amely szintén Japánban készült és kifejlesztette és gyártotta a CoGelCo ezüst kábeleket. Amikor a CD piacra került, a lemezeladások hihetetlenül alacsony szintre zuhantak, a Kiseki eladások is jócskán visszaestek, és a márkanév hamarosan kedves emlékké vált. A 2000-es évek újrakezdését egy mélyen álcázott raktárt feltárása segítette, ahol még nem használt alkatrészeket találtak.
A 2018-ban megjelent Kiseki Blue N.S. a régi iskola követője, és ez nagy dicséret. Azzal együtt, hogy Ortofon SPU, a Denon 103 és más hangszedők buja hangzással és masszív hangzásvilággal rendelkeznek, a Kiseki Blue N.S. mégis tökéletes alternatívája a 30 vagy 40 éves, újszerű állapotú MC-hangszedőknek. A feljebb lépés lehetőségét a Kiseki PurpleHeart N.S. adja.
Atsushi Miura-san, az Air Tight alapítója és „látnoka” egy megrögzött analóg fanatikus és hanglemezgyűjtő. (akárcsak mi) Részéről, a 20 évnyi kutatás és fejlesztés után, elkerülhetetlen volt, hogy megszülessen az Air Tight a PC-1, majd hamarosan a PC-1 Mono hangszedő. A PC-1 a kezdettől fogva kritikai és kereskedelmi siker volt. A látványos hangzás, a színpadkép elképesztő átláthatósága és a kontúrok valóban holografikus megjelenítése arra készteti az embereket, hogy észrevegyék a különbségeket.
Miura-sant nem hagyhatta békén az eredeti mono felvételek különleges hangzása, eljutott a PC-1 Mono hangszedő tökéletesítéséig, amelyet arra tervezett, hogy a lehető legtöbb zenét hozza ki a monó nagylemezek barázdáiból. Sok tervező elégedett lenne a Miura-san által kapott elismerésekkel, de ő ismét úgy érezte, többre is képes. A látható eredmények, a PC-1 Supreme, amely több tucat szakírót ösztönzött szuperlatívuszok megfogalmazására (pl: a valaha készült legjobb hangszedőként méltatják), és a PC-7, ami megfizethetőbb belépő a kínálatban.
Miura-san legutóbbi diadala? A vadonatúj Opus 1.
Dynavector – Dr. Nuburo Tominari és Takefumi Fujimoto. A Dynavector márkát az 1970-es években alapították Tokióban. A már előző, Kiseki termékek bemutatásakor szóba jött nevek közül Dr. Nuburo Tominari akkoriban a Tokiói Metropolitan Egyetem automatizálás-tudományi tanszékének professzora volt. Miután úttörő felfedezéseket tettek az elektromágnesesség terén, amelyek segítségével jobb hangszedőket lehet készíteni lemezjátszókhoz, tanítványával, Masaaki Sasa úrral, nagyon rövid tű-szárral, értékes anyagokból, mint a rubin és a gyémánt, elkészítették az egyik legelső hangszedőt. Takefumi Fujimoto a Kyushu University részére írt tanulmányában a spirális hullámok hatásával foglalkozott. Együtt kifejlesztették azokat a hangszedőket, amelyeket jelenleg a legjobbnak tartanak, a zene szerelmeseinek a legmagasabb színvonalú zenei visszaadást biztosítják.
A Dynavector céget nagy teljesítményű mozgó hangszedők gyártójaként tartják számon, amelyek fejlett elméleten és egyedi gyártási technológián alapulnak. A Dynavector bízik az analóg hang fölényében a digitális hanggal szemben. Egy hangszedő, ha csak annyira szól jól, mint a CD, akkor az nem képviseli a minőséget. Ahhoz, hogy a Karat koncepció működjön, először egy nagyon különleges tekercselő-gépet kellett megtervezni és megépíteni. Már 1979-ben a DV/KARAT DIAMOND és a RUBY modellek e tervezési politika első termékeiként jelentek meg a piacon. A DV/KARAT-ot úgy tervezték, hogy nagyon kis diszperziós karakterrel és jól kiterjesztett frekvencia átvitellel rendelkezzen akár 70 000 Hz-ig. Ennek a hangszedőnek tervezési koncepciói hallás után könnyen felismerhetők, akár a már meglévő „régi-lemez” gyűjtemény példányairól, akár a jelenlegi közvetlen vágott lemezekről.
Felfedezték, hogy a hangszedő mágnes-alapú energiaátalakító áramkörében nagyon kis mennyiségű mágneses fluxus ingadozása játszódik le. Ezt az ingadozást más gyártók általában figyelmen kívül hagyták. A számításokkal és kísérletekkel bebizonyosodott, ha szamárium-kobalt vagy neodímium-bór használatos a nagyobb teljesítmény érdekében, akkor a fluxus nagyon kis eltérése is megváltoztatja a mágneses erőt a légrésben, ami befolyásolja a kimenő-jel intermodulációs torzítását. A jelenséget a modern mágnesek nagyon nagy mágneses ellenállása és a nagyon alacsony visszahatási tényező (very low recoil permeate) okozza. A fluxuscsillapítás és a mágnesesség kutatási eredményei saját szabadalommal védettek, beépülésükkel a hangszedőkbe elkerülték a kedvezőtlen mágneses fluxus-változásokat, hangzásban kiküszöbölték a keménységet vagy irritáló élességet. A fejlesztésekkel vagy azok nélkül, a frekvencia-átviteli teszt eredményei teljesen azonosak, bár a kettő közötti különbség jól hallható. A tény azt sugallja, hogy a hangkarakter különbségeket nem tudjuk a hagyományos tesztelési módszerekkel, frekvencia-átviteli vagy más paraméteri mérésekkel, feltétlenül igazolni. Az XX-1 modell egy kisméretű fluxus csillapítás be-/kikapcsolóval rendelkezik, amellyel kiválaszthatjuk a hang kívánt karakterét a lejátszott zenének megfelelően. Ennek a kapcsolónak semmi köze a hangszedő áramköréhez, így a kapcsolás bármikor lehetséges.
A Micro Ridge metszésű tű nagyon egyedi, amelyet szokatlan formára csiszoltak. Mikroszkopikus görbületű felülete a barázda falával nagy területű érintkezést biztosít. A Micro Ridge Stylus kopása miatt nem változtatja meg az érintkezési sugarat. Ennek a görbületnek a sugara mindössze 2 mikron, a kis rádiusznak köszönhetően a reprodukált hangzás nagy felbontású, széles dinamikatartománnyal és alacsony torzítással rendelkezik. A minimális diszperzió elméletével, az alacsony ekvivalens mozgó tömeggel és a Micro Ridge metszésű tűvel való kombinációk új hangzási szempontokat vonultatnak fel. A Dynavector a mozgótekercses hangszedők fejlesztésével felvállalta a kihívást annak érdekében, hogy megóvja az analóg lemezek hatalmas gyűjteményét a feledéstől, valamint arra ösztönzi a zene szerelmeseit, hogy értékeljék az analóg technika felsőbbrendűségét.
Audio Note – Hiroyasu Kondo. Az „audiodesign Picassója-ként” emlegetett, az „audio ezüstkovácsának” nevezett mester, egy pap fiaként született egy buddhista templomban, ahol gyakran hallotta apját és más papokat énekelni. Ugyanígy erősen hatott rá az „Új világ” szimfónia, amelyet Toscanini vezényelt 1953-ban – felvételek aranykorában hallotta fiatalon. Elektronikát és molekuláris kohászatot tanított, majd felvétel rögzítő hangmérnökként kezdte, később a CBS/Sony munkatársaként, a felvételeket készítő eszközök fejlesztésében is részt vett. Barátai többnyire magányos farkasok voltak, mint ő, és saját cégeiket működtették – ez történelmileg benne van a japán kultúrában. Szinte minden készülékében saját gyártmányú alkatrészeket használt.
…”Az analóg audio-technológia legnagyobb érdeme a tisztaság vagy a linearitás, amit a digitális technológia még ma sem tud. Ha például a hangszerben egy húrt egy filc-párnával tekert kalapács eltalál (zongora), az „engedelmesen” visszajátszható egy analóg berendezésen, de digitálisan nem. A nemezbe burkolt kalapácsok hangja csodálatos, szinte érezni a húr hangját, és az érintést”… – vallotta.
A legmagasabb hangminőség elérése érdekében Kondo-san átfogó kutatásokat végzett az audio jel útján, a bemenettől a végkifejletig. Az IO-X a jelenlegi modell, a mára már 6. generációs IO sorozat új hangszedője. Az első „IO” 1979-es kiadása óta sok éves tapasztalaton keresztül kidolgozott know-how-ból és összeszerelési technológiából született. A precíziós vágással készülő alumíniumötvözet test, valódi fából készült front és bakelitbe szerelt kapcsokból szerelt hangszedő. A belső tér és a test rezonanciáját hangját a fa pozicionálásával szabályozzák. A megfelelő csillapítás, pontos és a barázda követés biztosított. Az elektronikában alkalmazott AlNiCo mágnesek hangminőség szempontjából előnyösek. Az AlNiCo a legnagyobb mágneses fluxus-sűrűséggel és maximális energia tartással rendelkező mágnes. A precíziós vágással készült, tiszta vasból megmunkált mag olyan mágnes-kört alkot, amelynek útja a lehető legrövidebb. A kábelcsatlakozók egyediek, az elektroncsövek aljzatainak fejlesztése során szerzett tapasztalatok alapján, felületvédő bevonatként palládium réteget tartalmaz. Az IO-X hangszedő lenyűgöző felbontást és nyugodt kifejező képességet, a zenét élénk, mégis elegáns hangzással reprodukálja.
Mr. Kondo Herman van Dungen számára egy speciális transzformátort tervezett és gyártott. Herman egy házat tervezett ennek a transzformátornak, majd egy héttel később elkészítette az MCT1 Silver transzformátor első mintáját. Miután az Audio Note alapítója Mr. Kondo elhunyt, szerencsére a cég életében nincs változás. A kézi gyártás filozófiája, tiszta ezüst huzalok használata, transzformátor készítés a legügyesebb technikussal, az eredeti ezüst kondenzátorok készítése, közvetlen vezetékezéssel nem változott. Az audiofil álmok beteljesítésére eredetinek lenni, olyan termékeket készíteni, amelyek elérik a művészet birodalmát – ez az Audio Note Japan alapszabálya.
Hová vezet az út? Jogos kérdés. A lehetséges válaszok között egy a DS Audio optikai elven működő hangszedője – de ez már egy másik történet.