Kevés annyira tekintélyes hangszedő/lemezjátszó-márkát ismerünk itt Európában, mint az EMT. A céget Németországban, Lahr városában, 1940-ben alapították. Professzionális lemezjátszók gyártásával vált híressé, amelyeket előszeretettel a rádióstúdiókban használtak. 1965-ben az EMT kifejlesztette és elkészítette a világhírűvé vált TSD 15 MC-hangszedőt, ami megfordult a világ szinte összes hangstúdiójában. Mint már arról hírt adtunk, 2014 óta minden EMT hangszedőt Svájcban terveznek és gyártanak.
Minden hangszedőt jól képzett órások és összeszerelő alkalmazottak egyedileg, finom kézműves munkával építenek. A JSD sorozatú hangszedőket nemcsak laboratóriumi körülmények között fejlesztették és optimalizálták, hanem kiterjedt hallgatás és összehasonlító tesztek során a gyakorlatban, elkötelezett zenehallgatók közreműködésével tesztelnek. Különös figyelmet fordítottak az egzotikus alapanyagok használatának kerülésére. Míg a JSD Anniversary Limited Edition a zászlóshajó, addig a JSD Pure Black a csúcsmodelltől számítva a negyedik a sorban, a rendkívül sikeres JSD S75 utóda.
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 30 000 Hz |
Kimeneti feszültség: | 0,5 mV (5cm/s) |
Impedancia: | 2 × 12 Ohm |
Engedékenység: | 12 µm/mN |
Függőleges követési szög: | 23° |
Ajánlott tűnyomás: | 2,4 gramm |
Ajánlott terhelési impedancia: | 200-300 Ohm |
Tömeg: | 12 gramm |
Ár: | 1 425 000 HUF |
Ez a pick-up a lemez-rajongóhoz szantálfa dobozban érkezik, aminek szálcsiszolt alumínium fedőlapja van, hirdetve az exkluzív minőséget. A hangszedő egy fa-betétben rögzítve kerül a dobozba, kapunk mellé egy teljes csavarkészletet, egy kis kézikönyvet.
Az EMT JSD Pure Black teste feketére eloxált alumínium, tetején egy rézötvözetből készült lemezzel egészül ki, amivel így majdnem szendvics-szerkezet. Az EMT Pure Black MicroRidge metszésű tűvel (MR HP Multi-facet, High Polish Grade) és ugyanazzal a zafír konzollal rendelkezik, mint a csúcsmodell. A MicroRidge csiszolt gyémánt egy apró, lézerrel vágott nyílásba van ragasztva. Ez a tű-profil nagyon jól fekszik a barázdában. A kétrészes tűszár első része egy különösen kemény és merev zafír rúdból áll, amely alumínium csőben van rögzítve. A tűtartó a gumi csillapítóhoz rögzített tekercs-armatúrát egy felfüggesztésen keresztül mozgatja.
A jellegzetes EMT-technikával készült körgumi belső gyűrűje a tényleges csillapítást szolgálja, míg az alul nyitott házban jól látható külső része a felfüggesztésért felelős. A meglehetősen merev felfüggesztés miatt tökéletesen illeszkedik a közepes tömegű hangkarokhoz. További különlegesség az aranyozott mágnes anyag, az AlNiCo, a ma már meglehetősen ritka alumínium, nikkel és kobalt ötvözet, ami által a Pure Black enyhén magas kimeneti feszültséget ér el. Természetesen ebben döntő szerepe van a csatornánkénti 80 menet hajszálvékony tiszta rézhuzalnak is. (Jelenleg minden JSD sorozatú hangszedő opcionálisan elérhető ezüst tekerccsel is. A tűcsere program keretében a régebbi JSD hangszedők utólag is felszerelhetők ezüst tekerccsel.) A konstrukció részegységei egymással összehangoltak, így a rezgési viselkedés pontosan kiszámított.
A tű gyémánt, a tűszár zafír, a mágnes aranyozott felületű AlNiCo – mi kell még? A hangszedő házának elülső részén található aranyszínű vonal kiváló viszonyítást nyújt a lemez barázdáihoz, pontosabban a lemez széle vagy az egyes műsorrészletek „megtalálásához”. A hangszedő test nyitott, így a követési-szög is könnyen beállítható. A használathoz fokozott körültekintésre és odafigyelésre van szükség, mivel nincs tűvédő.
Minden példány egyedileg mért, erről egy mellékelt diagram tájékoztat. A laikusok is könnyen leolvashatják a frekvenciamenet egyenletességét és a két csatorna együttállását. Ez 10 kHz-ig lineáris, onnan enyhén emelkedő, és körülbelül +8 dB-re nő 20 000 Hz-en. A csatornák közötti szimmetria a decibel töredékével egyenlő, egyszerűen csodálatos. A 24 Ohm körüli belső tekercs-ellenállás miatt a Pure Black hangszedőt a szokásos 100/200 Ohm lezárásnál magasabban, 300 Ohm körüli értékre kell „beállítani”. A tűnyomást körülbelül 2,4 grammra kell beállítani. A tű-erővel lehet egy kicsit (+/-10%) játszani, de az azimut és a VTA beállítások pontosságára érzékeny!
A titok, ha a fő vonalakat vesszük, nem titok, csak éppen a legjobb minőségű alkatrészek alkalmazása egy jól átgondolt koncepció részét képezik, aprólékos kidolgozással. Az EMT JSD Pure Black hangszedő egy termék, aminek jellemző hangzási tulajdonságait az évtizedes tapasztalatok, az egyedülálló tervezés és összeszerelési technológia biztosítja. Ezen technológia segítségével minden egyes hangszedő a maximális zeneiségre hangolt.
Meghallgatás
A kiváló barázdakövetésnek köszönhetően képes kivívni az elismerést még a legkritikusabb ítész-hallgatók körében is. Ez az a hangszedő amelyik nem spekulál, hanem teszi a dolgát. Elsőre meglepő a hatalmas dinamika és erő! A nóták közötti nagy csendhez energikusan megszólaló első hangok társulnak. Míg más hangszedők jellemzően „csendben” szolgáltatják a barázdazajt, itt a muzsika van túlsúlyban. Az világos, hogy itt rendkívül organikus hangzásról van szó. Itt a ritmus, a zene lüktetése – és minden, ami a hangzás alapjaihoz kapcsolódik – a legfontosabb elem. Mindez tökéletesen homogén egységben jelentkezik olyan könnyedséggel, amilyet korábban alig tapasztalni.
A hangzástér tűpontos, még a használtabbnak tűnő (ugye, ilyenek nincsenek is a gyűjteményekben) lemezek esetén is. A hangzástérben szereplők, a pozitívum legfelsőbb elismerése mellett, úgy állnak a hangsugárzók között, mintha oda lennének szögelve. Minden esetben erőteljes a megszólalás, a dinamika ütős, a hangzás nyitottságában csábító, életteli és részletgazdag. Létrejön a harmonikus szerkezetében gazdag hangkép, a középtartomány selymes, sima és energikus, egy lépéssel előrébb visz a hangszínpad felé. A zenemű változatos hangzások hatalmas kollázsaként épül fel a hallgató előtt. Az éppen szólót játszó hangszer vagy az ének tiszta karakterével, frissességével, úgy hangzik, mintha közvetlenül előttem ülne/állna. Az énekhang teljes terjedelmében, határozott artikulációval jelenik meg. A hallgató figyelmét mindig a legfontosabb hangszerre vagy hangszercsoportra irányítja, mindent megtesz azért, hogy a szólistát „lássuk”.
A legfelső oktávban hallható magas hangok finomak, a cintányérok, elektromos-gitárok, minden erőteljesen és élénken szól. Egyik hangfekvésnek, egyik hangszernek nincs dominanciája, mert ha egyszer nem kell, akkor nincs rá szükség, de a szólók abszolút értelemben viszik a prímet.
A JSD Pure a legjobb példa arra hogyan kell kibontani a legbonyolultabb hangzást. A „bonyolultság” létrehozói a Kenny Wheeler trombitáshoz csatlakozó zenészek, Jan Garbarek, John Abercrombie, Dave Holland és Jack DeJohnette mellett Ralph Towner, akiknek játék-sebessége mindent felülmúl. A lemez címe Deer Wan (ECM1102). Mindjárt az első nótában, „Peace for Five” egyszerre, olyan gyors tempóban játszanak, olyan nehéz külön-külön követni a hangszereseket, ami a legkomolyabb hangszedőknek is magas labda. Az akadályok mindent felülmúlóan jól sikerülő leküzdése után mindjárt egy rendkívüli bőgőszóló, majd még érdekesebb dobszóló következik. Szóval, van mit megoldani. Először, a „zavaros” részben semmi hiba, minden a helyén csak füllel és aggyal kell követni, majd a lírának és romantikus hangulatnak ad teret. Ütős, …őszintén elbűvölő.
Az erőteljes rockzene hihetetlenül jól szól. Megvan az a sűrűség és energia, ami valahol elvész az újabb digitális eszközök által létrehozott hangzásban. Bár jól megkülönbözteti a felvételeket, mégsem egy analizáló típus, amelyet elemzésre terveztek. A szelektivitás itt van elrejtve a hangszín alatt. A tonalitás, a hang telítettsége fontosabb, mint az erő és a nyomulás. Az összhangzat a maga sűrű összetettségében erőteljes és lenyűgöző, de éppen világosan meghatározott.
Minden bizonnyal nagy hasznot hoz a zenekari darabok vagy az opera kedvelőinek, ahol követelmény a többrétegű, felhangokban gazdag a megszólalás. Feloldódik az energia, az élesség ragyogássá változik. A zenészek és az énekesek színpadi munkája egyértelműen elkülönülnek egymástól, a távolságtartás és a természetesség győzedelmeskedik. A nagyzenekar rohamának telhetetlen átadásában nyilvánul meg. Jön az intenzitás gördülékeny művelése. A hangszercsoportok képalkotásának holografikus tulajdonságai, hangszereik hangszínének érzékelhető megjelenítése, az egész környezet lélegző, csillogó aurája mércét állít.
Mivel a tű metszése lehetővé teszi, hogy a lehető legnagyobb területet tapogassa le a barázdafalról, ezért remekül kezeli a zajjal, pattanással kapcsolatos problémák egy részét. Lehet talál olyan részt a barázdafalban amit még nem érintett más tű. Viszont fel kell készülni a lemezek tisztításának szükségességére, mert mindent nem tud eltakarni.
Természetesen egy EMT hangszedő és a vele együtt tesztelt EMT 128 phono-elektronika feltűnően jó, sőt kiváló hangzás-élményt nyújt. Egyszerűen „jobbá” teszi azt amit elvárunk, pontosabban előtérbe helyezi a jó hatásokat. A phono-előerősítőnek, mintha kevesebb munkája lenne, a hangszedő hangszín egyensúlya jobban érvényesül és a frekvenciamenet tekintetében is azt kapjuk, ami ezért az árért jár. Csodák márpedig nincsenek, csak jól összehangolt komponensek a jelútban. Az EMT 128 phono-előerősítő az EMT JSD Pure hangszedővel a jó értelemben vett audio-nepotizmus. Lehet, hogy a digitális jelfeldolgozáshoz és jelátvitelhez kapcsolódó szolgáltatások a kényelem csúcsát jelentik, de a hanglemezjátszás a hangélmény csúcsa.
Konklúzió
Az EMT nem tudja tagadni, még a kifinomult High-End kategóriában sem, professzionális felhasználásra szánt fejlesztéseinek hangzásra gyakorolt hatását. Egyre inkább tendenciózus és könnyen meglehet, hogy az LP-játszás, visszatér egyes igényes rádióállomások műsor készítésébe. És akkor miért ne az EMT-vel legyen ez megvalósítva! Az EMT JSD Pure hangszedő hatalmas lemez-gyűjteményhez ajánlott. Mindenképpen azoknak az audio-rajongóknak szól, akik szeretik a beavatós hangzás, az apró neszek jelentős hatását, a zenei nagyságot abban az értelemben, hogy a muzsikát játszó hangszeresek és énekesek megjelenítése nagyszabású. Egy jól felépített hangrendszer ezzel a forrással nagyon tud szólni – akár egy életre.
Pro
+ A tű gyémánt, a tűszár zafír, a mágnes aranyozott felületű AlNiCo – mi kell még?
Kontra
– Egyszerre nagyobb pénzkiadás, mert erősen ajánlott vétel hozzá az EMT 128 Phono
– Hangzásbeli kvalitásait nem érdemes szintje alatti phono-elektronikával elrontani
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957