Az EMT új készülékének megnevezésében – MicroTube Precision Phonostage – az összes, számunkra izgalmas részlet megelőlegezésre került. A méltán híres cég technikájára jellemző, egyedülálló tervezési koncepciók felhasználása a legjobb zenei teljesítmény érdekében lettek kitalálva, kifejlesztve és megvalósítva. Viszont, mielőtt komolyabban szemügyre vennénk egy-két dolgot tisztázni kell. Ez a modell csak és kizárólag alacsony kimenetű mozgó-tekercses hangszedők jelének erősítésre készült, és mivel a jelfeldolgozási és a teljes erősítési szakaszon szimmetrikus a rendszer, kizárólag XLR kimenettel rendelkezik. Ezek a tulajdonságok meghatározzák, hogy mit, hova és hogyan tovább.
Bemenetek: | MC, érzékenység 1mV RCA |
Kimenetek: | 1,55 V XLR |
Teljes nyereség: | 64 dB / max. 70dB |
Jel-zaj viszony: | jobb, mint 70 dB |
Teljes harmonikus torzítás és zaj-tényező: | kisebb, mint – 40 dB (1 kHz) |
Méretek: | 480 x 315 x 60 mm |
Tömeg: | 12 kg |
Ár: | 3 870 000 HUF |
Az EMT Micro-Tube Precision Phonostage készülék ívelt éleivel és az aprólékos részletekkel, a jellemző klasszikus megjelenéshez képest, modern kialakítású. A látvány egyfajta dinamikus egyensúlyban van. A masszív alumínium ház egyetlen darabból van kimarva, kézműves polírozással készült, Svájcban. Az egyedi méretű és kivitelű, valamint különös, aszimmetrikus kialakítású készülék első látásra felkelti az érdeklődést és megépítési magabiztossága megelőlegezi a bizalmat. A precíziós megmunkálással kialakított, mindössze 60 mm magas váz egyúttal hatékony hűtő-bordaként is működik, szabályozza a légáramlást és ellensúlyozza a vibrációt.
Az egyes funkciók beállító kapcsolói az előlapon vízszintesen, egymás után vannak elhelyezve. A sztereó vagy monó jelek feldolgozása két különböző váltható mód, DIN78 és RIAA szabvány szerinti frekvencia-görbe (EQ) alapján kapcsolható. Tehát az EMT 128 Micro-Tube képes kezelni a RIAA és DIN 78 sztereó és mono felvételeket. A rendelkezésre állás (sound) és a némító mód kapcsolója szintén az előlapon található.
Az áramkör az 1960-as évek elején gyártott, legendás EMT 930 mono lemezjátszóba beépített EMT 139A vákuumcsöves elektronikát alapul véve épül. A sztereó változatok, EMT 927st és EMT 930st professzionális lemezjátszók egyik legkeresettebb alkatrésze az EMT 139st sztereó phono tube-equalizer erősítő. A világon csak néhány eredeti példány maradt meg, nagyon ritkák és nagyon keresettek, a szenvedélyes EMT-gyűjtők tulajdonában találhatók. A legtöbbjük még mindig használatban van a szeretett EMT 927st és/vagy EMT 930st lemezjátszók mellett.
A kapcsolástechnika teljesen szimmetrikus, azaz kettős mono kialakítás, minden áramkör egy dedikált tokba van beépítve. A kabinet az elektronikát és a tápegységet, két különálló szekcióban, egymásra szórt mágneses tér és különböző frekvenciájú zavarjelek vonatkozásában hatástalanul, együtt tartalmazza. A jobb oldali részben a tápegység és annak transzformátora, míg a bal oldalon az erősítő áramkör található a be- és kimeneti szakaszokkal együtt.
A be- és kimeneteken kiváló minőségű, kizárólag az EMT-nek gyártott, speciális Lundahl transzformátorok kerülnek beépítésre.
Az elektroncsöves áramkör-tervezés záloga az egymáshoz kiválasztott alkatrészek szinergiája, amit itt csúcstechnológiás mikro-csövekkel valósítottak meg. A teljesen elektroncsöves erősítést hat sub-miniatűr cső végzi. A gyártó, az eredetileg az amerikai rakéta-technológiához tervezett cső-komponenseket választotta, a jelútban nincsenek félvezetők! A műszaki adatok fantasztikusak. A harmonikus torzítás 1 kHz-en mérve kevesebb, mint 0,05%. Az áthallás szintje jobb, mint 75 dB és a THD 1 kHz-es frekvencián akár 0,05% lehet. A névleges erősítés 64 dB/70 dB a készülék belsejében jumperek segítségével 60 dB / 70 dB közötti értékekre váltható.
Az EMT 128 hátoldalán egy pár RCA bemeneti és egy pár XLR kimeneti port található. A már említett szimmetrikus kimenet egy külső XLR/RCA adapter segítségével átalakítható.
Egy kis történelem. A Wilhelm Franz által 1940-ben alapított vállalat kiváló audiotermékeket tervez és gyárt professzionális felhasználók számára. A „nyílhegy” logó az elektromos jel elektronikus áramkörben való haladásának szimbólumaként lett választva. Az EMT hangszedők története 1950/51-ben kezdődött, amikor az EMT R80 és 927 típusok megjelentek és a stúdiók elkezdték használni. 1959-ben az EMT megkezdte saját mono pick-up modelljeinek gyártását. Az EMT már az 1960-as években gyártott csöves erősítőket például rádió és televízió műsorszóró stúdiókban való használatra. 1965-ben megjelent a híres EMT TSD 15. A 70-es években elérhetővé váltak a lemezjátszó-hangkarok, és ezzel egyidejűleg szinte szabvánnyá vált az SME típusú kar/shell csatlakozás. Az EMT egyedi fejlesztéseket és alkatrészeket kezdett gyártani OEM partnerek számára. A modern műszaki fejlesztések és a csúcsminőségű termékek lineáris frekvenciamenetet biztosítottak és jelentősen csökkentették a torzítást a magas frekvenciákon.
Meghallgatás
Ez az EMT más, mint a többi. Más mint a berkeken belüli, eddigi csúcsmodell az EMT JPA 66, és természetesen más mint a vetélytársak produktumai. Nagy varázsló, attól a pillanattól kezdve, amikor a tű eléri a barázdát, beavat a muzsika kifejező erejébe és a felvétel készítés rejtelmeibe. A vállalat, ha csak ezen az egy termékén mérjük le, sem tagadhatja le professzionális broadcast mivoltát. Nyers, tiszta, azonnali és szuperdinamikus, a barázdazajt nemhogy kevésbé, de zene energiájáról soha nem lehet hallani.
Azonnal olyan zenék lemezeihez nyúltunk, amelyeknél a sok részlet dominál. Mi sem egyszerűbb, hiszen Ravel Bolero című műve tele van megkülönböztetésre váró részletekkel. Tacet kiadó L207 számú lemezén a művet a Netherlands Philharmonic Orchestra játssza Carlo Rizzi vezényletével. A lemezt a belső barázdától kifelé kell játszani, a mű nagy dinamikájú befejezése miatt lett így préselve, mert a lemez szélén kisebb a torzítás és jobb a hangszerek elkülönülése. A lemez különlegessége még, hogy a felvételnél és az utó-munkánál is kizárólag elektroncsöves erősítésű mikrofonokat, analóg keverőt és elektronikákat használtak. Ezen nem lehet elaludni. Az EMT hangzása közben az agyam állandóan koncentrált és a szokatlan energiaszint miatt a zene ritmusa és hangulata elragadott. Óriási zenei energia-hömpölygés, a hallgatónak kétségei támadnak, hogyan tudják a hangszeres művészek ezt a rengeteg változást előidézni – kotta ide vagy oda. A hűha effektusért a nagydob utolsó két beütése is felelős volt.
Következő zseniális felvétel a Cats, Andrew Lloyd Webber – Macskák című musical-je, T.S. Eliot angol költő Macskák könyve című versciklusának megzenésített változata. Komplex mű, már-már operai kvalitásokat követel az énekesektől, és természetesen millió részletet megjelenítve szinte átéljük a különböző szeszélyes, magaviseletű, eltérő jellemű macskák élethelyzetét, „gondolatait”. Hogy mit segít mindennek megértésében egy EMT phono-előerősítő? Megjelenít, bár ebben nagy szerepe van a Polydor nyomatnak is (CATX001), aminek barázdái tartalmazzák a muzsika megjelenítéshez szükséges minden részletet. A hangszerek kontúrja, a harmonikusok és a macskák énekesek általi megjelenítése, a hang-színpadon belüli természetes kibontása találékony.
A lemezjátszón elsöprő erejű előadást produkált a Humble Pie. Performance című dupla koncertalbumuk (A&M SLAM263506) fergeteges megszólalásban közvetíti az együttes fénykorát. Létezik az a blues-rock zene, amibe minden membrán beleremeg és a progresszív rockot hard rockra váltja. Steve Marriott énekének minden levegővétele jelentőséggel van felruházva, a híres „Phenix” gitár, az 1954-es fekete Les Paul Custom, Peter Frampton kezében dobhártya és lélek-áthatóan szólal meg, és akkor még nem is említettük Jerry Shirley mindent szétverő dob-futamait. Az EMT ezt is hitelesen tudja tolmácsolni, mi több az idén tesztelt lemezjátszó-elektronikák közül ez rendelkezik a legtöbb, legkerekebb basszussal anélkül, hogy a mélyhangok átvitelének minősége bármilyen károsodást szenved. Greg Ridley basszusgitár futamai bebizonyítják.
Akik szeretik a 20 000 Hz körüli hangokat, azoknak bevalljuk, hogy meghallgattuk Dubrovay László – Live Electronic című lemezét (SLPX12030) Analóg szintetizátorok és az oszcillációs elv mentén nemcsak egy hangban lévő változásokat, de a hangok időbeli és térbeli kapcsolatát is végig kísérhetjük. Magas koncentrálóképességet igényű hallgatnivaló nem engedi az egyvégtében történő meghallgatást, a megvalósítás sokrétűségének megemésztése miatt is érdemes szünetet tartani. (ugyanezt tanácsoljuk free-jazz hallgatása esetén is) Gyorsulás-lassulás, sűrűsödés-ritkulás, erősödés-halkulás és az összes zenei paraméter változtatása tisztán, érthetően jelen van a hallgató-szobában. A mikroszintű hangok és a makroszintű aura erősebb és közvetlenebb hatású. Energia, energia, energia, a teljes frekvencia-spektrumon.
A neuralgikus pontokon a célzottan megvalósított rezonancia-szabályozás nagymértékben segíti a harmonikus hangzás-karaktert. Ezt nem szabad összetéveszteni azzal, hogy a jó felvételek jó rendszerben még jobban szólnak, a rosszak pedig még rosszabbak. Egyes phono-előerősítők „kihegyezettebbek” a többinél, ezek nem biztos, hogy kielégítők – az EMT muzikálisabb! Kijelentéseinkért szavatolunk, a tesztet az EMT, JSD Pure típusmegjelölésű, hangszedőjének segítségével végeztük, amelynek tesztjét a következőkben tálaljuk.
Konklúzió
Az EMT Tontechnik vezető szerepet tölt be a phono-előerősítők és hangszedők tervezésében, gyártásában. A 128 típusú Micro-Tube Precision Phonostage ehhez a ranghoz, az audio-világban kivívott vezető szerephez mérten is kiváló termék. High-End, sokat gondolkodunk mit jelent, agyafúrt technológia, tiszta alapanyagok, tervezés és kisüzemi gyártás, magas hangzáshűség – szerintünk valahol itt lehet a plafon.
Pro
+ Lundahl transzformátorok a bemeneten és a kimeneten
+ Két különböző RIAA / DIN 78 kiegyenlítési görbe
+ Teljesen szimmetrikus áramköri felépítés
+ Egyedi, kézműves gyártás
Kontra
– Csak XLR a kimeneten
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957