− avagy, a misztikus hangszedők japán mesterei 2. rész
Napjainkban az analóg lemezek felértékelődnek, és 2010 óta újra indult a lemez-boom. A hangszedőkészítés olyan erővé vált az iparágban, amelyben a kínálat még nem érte utol a keresletet.
Noriyuki Miyajima – Miyajima Lab.
A Noriyuki Miyajima által alapított cég, egy kis műhely, ahol 6 ember dolgozik, laboratóriumként írja le magát. Régóta ismert a japán rajongók előtt, a nyugati világ általi elismertsége újabb keletű. Amint felismerték, a japán gyártónak sikerült trónra állni a rajongók szívében.
A tűk teljesítményének elérése érdekében Noriyuki Miyajima tervező innovatív perspektívával közelíti meg a tűtervezést, visszanyúlva a gyökerekhez. Noriyuki Miyajima szerint a tű a hangzási teljesítmény sarokköve azáltal, hogy amikor leeresztjük a tűt a lemezre, a hegye szorosan illeszkedjen a lemez barázdáinak falához, mert a rezgésekből generált elektromos jel pontossága legelőbb itt dől el. A cél elérése érdekében a klasszikus mozgó mágneses szerkezet megváltoztatásával feltárja a „Cross ring” nevű tervezési elvet. A „Cross ring” egy architektúra, amelyet a jobb jel-áram előállítására terveztek.
A cél az elektromos jel leromlásának elkerülése. Mivel az egész rezgés-átvitel egy milliméteres területen zajlik, tűket tervezni vagy akár módosítani, őszintén szólva, nem egyszerű. Egy klasszikus hangszedő-tűnél a tű-hegyet egy vékony fém darabbal (amit tűszárnak nevezzük) a tekercsrendszerhez kötik. E kialakítás helyett a Noriyuki Miyajima teljesen megváltoztatja a tekercsrendszert, amelyhez a tűszár rögzítve van. Miyajima egy komplex tűszerkezetet is használ, amelyet „Shibata Stylus”-nak nevezett. Ez a szokásosnál vastagabb szerkezet nagyon könnyű és stabil mozgást biztosít. Mivel a szerkezet nagyon eltérő azt hangzásban érezteti velünk. Részletező képessége és az árnyalati különbségek hihetetlenek. Ezek az árnyalatok tulajdonképpen a márka és a tervező jellemzői.
A Miyajima Laboratory a klasszikus zenéhez kötődő márka. Tudjuk, hogy Noriyuki Miyajima tulajdonos és tervező is különös érdeklődést mutat az akusztikus zenék iránt. Az élő, akusztikus zene talán legértékesebb aspektusa az audio-rendszer képességeinek értékeléséhez az az érzés, amit gyakran kapunk a zene tisztaságáról, édességéről, dinamikájáról és átlátszóságáról. Bár gyakran nehéz pontosan felidézni, hogyan hangzik egy cintányér teljes összetettségében, majd később ilyen részletességgel hallgatni a lehallgatószobában. Mindent sokkal könnyebben megérthetünk, ha egy sztereó-rendszer visszaadja azt az érzést, amelyet élveztünk.
…”Meggyőződésem, hogy a jó audio-termékeknek hűen kell reprodukálni a hangfelvételek muzikális tartalmát, hogy képet kapjunk, miként fejezi ki az előadó saját érzéseit és személyiségét zenéjében. Amikor a muzikalitás megtévesztés nélkül igazodik egy elmélethez, jó audio-termékek születnek. A Miyajima Lab. úgy gondolja, bár kicsik vagyunk, észszerűségnek azt tartjuk, hogy csak a legjobb termékeket szállítsuk”… – nyilatkozta Noriyuki Miyajima.
Hisayoshi Nakatsuka – ZYX
A ZYX ragaszkodik az időzités (Z), az amplitúdó (Y) és a frekvencia (X) konzisztenciájához. A céget tudására és tapasztalataira büszke és innovatív mérnök, Hisayoshi Nakatsuka alapította. Nakatsuka főmérnök és a ZYX elnöke, nagy tapasztalattal rendelkezik az audio berendezések terén. Az egyetem elvégzése után a Trio-Kenwood fejlesztési osztályán dolgozott. Ez idő alatt kifejlesztette a világ első optikai hangszedőjét, majd a dániai Ortofon céghez ment dolgozni, és kifejlesztette a jellegzetes MC-20 modellt. 1976-ban a Namiki Precision Jewel cég alkalmazásában állt, ahol több gyártó OEM hangszedő-üzletágát irányította. 1986-tól ZYX néven vált függetlenné a Namiki Precision Jewel cég támogatásával. Hisayoshi Nakatsuka munkája során szerzett tapasztalatai 15 szabadalomhoz vezettek. Mindezt a tudást és know-how-t a ZYX termékpalettájába öntötték.
A márka jellemzőit (egyben a ZYX név eredete) az analóg három elem – az idő (Z), az amplitúdó (Y) és a frekvencia (X) – szem előtt tartásával hozták létre. Ezért minden ZYX hangszedő az eredeti, valós hangzású energiatermelő rendszerrel van felszerelve, ahol az idő-tengely torzulást (time-axis distortion) számos szabadalmaztatott technológia kiküszöböli. A hangzásban létezik egy rejtély és az ezoterika, amelyet nem lehet csak jellemző adatokkal leírni. A ZYX a tapasztalatok alapján kijelenti, hogy a hang értékelésénél csak körülbelül 10%-os jelentőséget tulajdonít az adatoknak. A fennmaradó 90%-ot, aminek eredetileg a hangot meghatározó tényezőnek kellene lennie, már régóta kutatják. Vizsgálták a bal és a jobb csatornák hangminőségbeli eltéréseit okozó tényezőket is és, hogy miként lehet ezeken javítani.
Több, mint 15 elemet javítottak a generátorban, és sikerült kifejleszteni egy csúcs MC-hangszedő modellt, amely az eredeti sztereó hangot reprodukálja tökéletes hangegyensúly mellett. A hangszedők mindegyike tökéletes generátor-rendszerrel és egyedi mechanikai alkatrészekkel készül, amelyek a ma beszerezhető legjobbak. Hisayoshi Nakatsuka úr képes ötvözni a tüzet a vízzel – a hangszedő lágyan szól – úgy mutatja az ütemet és az erőt, mintha nem is mechanikai úton játszanánk a lemezeket. Az első és nagyon fontos benyomás sokáig velünk marad és ez meghatározza a zenei üzenethez való viszonyunkat, a felbontást, a szelektivitást és általában minden olyan jellemzőt, amelyet a hang természetéről írunk le. A ZYX ehhez ad hozzá valamit, amit sehol máshol – ha nem a forrásból küldik – az audio-rendszer egyetlen további elemében nem lehet „megcsinálni”.
Hideo Matsushita – Audio Technica
Az 1960-as évek elején Hideo Matsushita a tokiói Bridgestone Művészeti Múzeumban dolgozott kurátorként, ahol olyan lemezbemutató és meghallgató esteket vezetett, ahol a vendégek megtapasztalhatták, hogy milyen az, mikor magas minőségű audio eszközökön keresztül játsszák le a hanglemezeket. 1962-ben a Matsushita megalapította az Audio-Technica vállalatot azzal a vízióval, hogy mindenki számára kiváló minőségű hangzást állítson elő. Ezt a gondolatmenetet követve hamarosan létrehozta az első valóban megfizethető hangszedőt, az AT-1-et, a cég kis műhelyében, Tokióban, a Shinjuku negyedben.
A zenehallgatás iránti szenvedélyre építve cége a szakértők által elismert fejhallgatókat, lemezjátszókat és mikrofonokat hozta létre, megtartva a vállalatot családi tulajdonban, és megőrizve hitvallást, miszerint a kiváló minőségű hangzás mindenki számára elérhető kell legyen. Hideo Matsushita csodálatos ember és igazi látnok volt, megalapozva az Audio-Technica növekedését. Példázta az igazi vezetést, a zene iránti elkötelezettséggel és szenvedéllyel, valamint a páratlan munkamorállal.
A kiváló hangzásra való törekvés jegyében az Audio-Technica kifejlesztette az AT-ART1000 hangszedőt, hogy a legmagasabb hallgatási élményt nyújtsa az analóg lemezek lejátszásához. Az AT-ART1000 ötvözi az analóg audio szakértelmet a legmodernebb anyagokkal, amelyet gyakran elméleti ideálisnak tekintünk a fejlesztésben.
A szakszerűen megmunkált titánból készült test szilárd akusztikus hangvisszaadást biztosít. A speciális, könnyű, tömör boron tűszár, a gyémánt tű és a Direct Power System képes követni a legbonyolultabb barázdát, a hangzás legfinomabb részleteit jeleníti meg. Annak érdekében, hogy a hangminőség kompromisszumot ne rontsa a tűszár hossza és anyaga miatt, egy közvetlen energiaellátó rendszert használ. A mozgó tekercs közvetlenül a gyémánt-tű hegye felett helyezkedik el, anélkül, hogy a rezgéseket a konzol hosszában tovább kellene vinni és ott átalakítani elektromos jellé. A 20 μm átmérőjű PCOCC tekercshuzal nyolc fordulattal 0,9 mm átmérőjűre tekerve nem mágneses mag-tekercset hoz létre. A nem mágneses magtípusa ellenére egy 3 Ohm-os tekercs 0,2 mV-os kimeneti feszültséget biztosít az erős mágneskör kicsi, mindössze 0,6 mm-es résén belül. Gondos kézi munkával, több mint 54 éves gyártási és tervezési örökséggel, Japánban készül.
Satoshi Kanno és Nobuyuki Suzuki – – Phasemation
Mivel a kétcsatornás audio alapja a zenei színpad reprodukálása bal és jobb oldal hangjának hű visszaadásával, ennek eléréséhez nagyon fontosak a csatornák közötti fázis-jellemzők. A cég egész története ezzel kezdődött. A „Phasemation” a Kyodo Denshi Engineering Co., Ltd. márkája (a korábbi „PhaseTech” márka „Phasemation”-ra változott), egy audiofil mérnök szeretetéből jött létre, amely precíziós mérő eszközöket gyárt. Először step-up transzformátorokat készített OEM rendszerben, több vezető japán cég számára, majd bemutatja a saját márkanévvel ellátott termékeit.
Japánban csak néhány, jól tájékozott audiofil ismerte, de az Egyesült Államokban és Európában is megjelent. Az 1980-as évek egyik első alkotása a JVC Victor MC-L1000 hangszedő volt, amely a maga korában etalonnak számított.
A Phasemation márka a hangzáshűségre törekszik, az élőzenei hangszínpad reprodukálására a hallgató előtt, mintha a zenészek ott játszanának. A mérnökök hisznek abban, hogy a sztereó berendezésekkel létrehozott hangzás ilyen zenei reprodukciójának megvalósítása a cél, de bármennyire is tökéletes a sztereó rendszer, nem lehet 100%-ban reprodukálni az eredeti élőzenét. Végül is ezek csak audio-berendezések.
A Phasemation elsődleges célja az akusztikus tér pontos ábrázolása, nagy hangsúlyt fektetve a hangok és a hangszerek relatív elhelyezésére ezen a téren belül. Satoshi Kanno és Nobuyuki Suzuki szerint a jó hangszedő tervezés kulcsa ..„a mechanizmus villamosenergia-termelés hatékonyságának növelése”… Laikus kifejezéssel ez azt jelenti, hogy a Phasemation a lehető legkisebb tekercs segítségével próbálja elérni a legmagasabb teljesítményt. A specifikációk azt mutatják, hogy a cégnek sikerült a PP-1000 0,29 mV-os kimenetet produkál, belső impedanciája mindössze 4 Ohm. ..„A specifikációk nem feltétlenül tükrözik a hangszedő tényleges hatékonyságát – mondja Suzuki-san –, mert nem reprezentálja a teljes hallható frekvencia spektrum. A PP-1000 egy jól megtervezett pick-up, mert képes hatékony kimenetet biztosítani a zenét kifejező összes frekvenciatartományban. Szeretnénk az audiofil-piacon lévő ügyfeleink számát bővíteni és velük a sztereó hangzás örömét megosztani.”…
Yoshiaki Sugano – Koetsu
A Koetsu cég tulajdonosa a Yoshiaki Sugano. Nemrég bemutató cikkben bővebben foglalkoztunk életútjával, munkásságával és az elért eredményekkel.
http://hangzasvilag.hu/bemutatkozik-a-koetsu/
Ha hangszedőkről értekezünk feltétlenül meg kell említeni a lemezjátszó-tűk japán szakértőjét, Adamant Namiki urat, az Adamant Namiki Precision Jewel Co. gyémántműves cég, az Orsonic márka fejét. A hanglemez lejátszásakor, a barázdával való „találkozáskor”, az első legfontosabb alkatrész a tű, amely közvetlenül érintkezik a barázdával és felveszi a barázdákban rejlő finom vibrációkat. Akárcsak a tű, a tűtartó konzol (tűszár) is fontos része a rezgésátviteli rendszernek. A többféle geometriájú és méretű tűszárak készítéséhez különféle anyagokat, például alumíniumot, zafírt, berilliumot és boront használnak. Minél könnyebb és merevebb az anyag, annál jobban és pontosabban tudja átadni a rezgést a tűszűr. A mai csúcskategóriás hangszedőkben a tűszár a mágneses áramkör része, ezért a hozzá kapcsolódó felfüggesztési mechanizmusok anyaga, feldolgozása, összeszerelése is nagy pontosságot igényel.
A Namiki Precision Jewel (Orsonic márka), több mint 60 éve egy hosszú élettartamú zafír hangszedő-tűt kísérletezett ki. Ezt követően egy még keményebb gyémánttű gyártásának előkészítése felé haladtak. Az iparágtól hatalmas igény keletkezett a hangszedők iránt, amelyek nélkülözhetetlenek a csúcskategóriás lemezjátszók számára, verhetetlen hangzást, kiváló akusztikus teljesítményt, valamint az audiofilek által kedvelt nagy megbízhatóságot produkálnak. A hangszedő-tűket úgy tervezték, hogy optimálisan nyomon követhessék a lemez barázdáit, és természetes és gazdag hangzást nyújtsanak. Ezért nagy gondot kell fordítani a gyémántra, az anyagfeldolgozás, a szerelés és beépítés tekintetében.
A cég 1939-es alapítása óta az Adamant Namiki világelső a gyémánt precíziós megmunkálásában.
Hangszedő-tűket 1949 óta gyártanak. Történetükhöz hozzá tartozik, hogy 1971-ben a JVC mérnökeivel közösen kifejlesztettek egy gyémánt tűt a négycsatornás (quadrophonic) lemezekhez. A mai napig folyamatosan megfelelnek az audiofilek igényeinek és elvárásainak szerte a világon. A folyamat minden lépését, a zafír monokristály termesztésétől a csiszolásig és polírozásig, saját gyáraikban végzik Japánban. A különösen nagy értékű hangszedőkhöz használatos tűk gyártása során a legfejlettebb technológiát használják. Megkülönböztetett a figyelem és a pontosság a barázdával teljes felületén érintkező részek polírozásakor. Az alkalmazott technológia nélkülözhetetlen a csúcskategóriás hangszedő gyártók számára az egész világon.
Záró gondolatok
…”Becsuktam a szemem, és az elmémmel vizsgáltam a hangot. Amit hallottam, az izzó és tapintható volt, és figyelemfelkeltő módon töltötte be a helyiséget. A bemutató vezetője hangszórókról és az erősítőkről kezdett beszélni, de én nem figyeltem: tudtam, hogy valami másról van szó. Így hát leülve a jó helyre újra lehunytam a szemem”..
Az idők gyorsan változnak, de néhány dolog változatlan marad. A szenvedély és az érzelmek alapvető emberi szükségletek, a bevonódás és az interakció alapvető érzései bármelyikünkben ott rejlenek. Erős meggyőződésünk, hogy a fizikai közeggel való bármilyen interakció messze túlmutat a jelen virtuális és digitális kapcsolatain. Egyedülálló birtoklási és kezelési érzés a lemezborítókkal, rajtuk a nyomtatott szöveggel, információkkal, zenekritikákkal, és maga a lemez, ami más módon nem reprodukálható!
A valódi dolgok, a könyvek olvasása, a beszélgetésekre szakított idő, az egészséges étel komótos elfogyasztása emberibbé tesz bennünket, sokkal inkább, mint az elmúlt években tapasztalt összes kényszeredett gyors haladás. Nincs kétség afelől, hogy a hanglemez és a CD-lemez hallgatása valahogy ide esik, és lehet, hogy azonnal kizökkent a digitális „messiásokból”. Ne értsük félre! Szeretni való a hangzó anyag egyszerű kezelése a digitális felületen, de erős meggyőződésem, hogy a fizikai média nemcsak a nosztalgiát múlja felül, hanem azt is, ahogyan a zenét érzékeljük és értékeljük. Egészen biztos, hogy a fizikai közeggel való foglalkozás sokkal harmonikusabban és kielégítően hatol be emberi természetünkbe.
A mai High-End üzleti szegmensben nem minden az, amit „új forradalmi terméknek” neveznek, valójában csak új. Az analóg technológia csúcsán készült vintage hangszedők lehetnek olyan jók, jobbak, vagy nagyon közel vannak a több ezer dolláros, ma megjelent luxus-hangszedőhöz. Megtiszteltetés és legnagyobb örömünkre szolgál, hogy beszámolhatunk olyan híres kézművesek ritka, kézzel készített „ékszereiről”, akik tudásukat, munkájukat és zene-szeretetüket beépítették értékes alkotásaikba. Különösen örülünk a tapasztalatoknak, amit a nem mindennapi termékek nyújtanak. Közülünk mindenki emlékezni fog a csúcsminőségű audio-komponensekkel való személyes találkozásra. Varázslat? Nem, inkább a „Kincses Sziget”. Miközben a digitális zenei szolgáltatások évről évre erősödnek, és a zenevásárlás azonnali örömet okoz, a valódi igazság az emberek többsége előtt rejtve marad. Úgy tűnhet, hogy egy hanglemezgyűjtő analóg különc a digitális világban – ettől elavult(?) vagy kevésbé hipszter vagy hiányzik a kortárs groove? Őszintén szólva, egyszerűen nem érdekel.
…”A lemezekkel hallod az érintést és nem vagy egyedül. A borító kézben tartása felidézi az emlékeket – ez az emberségük”…