A jelenkori hangsugárzó gyártás nagy dilemmái közé tartozik a gyors reakciókészség, a hangszerek hangjának kellően nagy részletezése és a mindenkor elvárt széles dinamikatartomány bemutatása. Mindhárom zenei tényező bemutatására kiváló minőségű alapanyagok és mérnöki lelemény szükséges. Ezzel könnyen elintézhetjük a …”mi kerül ebben a hangsugárzóban majdnem egymillió forintba”… kérdés megválaszolását. Természetesen a tartalom és a készség az említettektől még több. Az immáron több, mint 40 éve tervező és fejlesztő, valamint kézműves munkával készítő dán Audiovector tudja a hogyant és a mikéntet.
Teljesítmény: | 100 / 180 Watt |
Frekvencia átvitel: | 42 Hz – 28 000 Hz |
Érzékenység: | 87 dB/W/m |
Impedancia: | 8 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 3 100 Hz |
Méretek: | 370 x 196 x 290 mm |
Tömeg: | 22.9 Kg |
Ár: | 985 000 HUF |
Az R sorozat egy kompakt hangsugárzó család, amely az evolúció és az új találmányok összességén alapul. Ebből is a legkisebb az R1 Signature, mondhatni alapmodell. Igen, de ez a kifejezés rossz, hiszen tudjuk, hogy más gyártó ebben az árkategóriában már feladja, az Audiovector pedig innen indul. Micsoda differencia! Az Audiovector csapata olyan új hangsugárzó-modellt konstruált, amelyek kivitelezése és hangzása elcsábít. A füleknek tervezték, de a szemek is szeretik.
Rögtön szembetűnő a valódi fa furnér oldallapok, az alumínium elemek formája és ívei, a dupla hátsó bass-reflex nyílás és a csatlakozó terminálok már-már művészeti értékű kivitelezése. Az oldalfalak nagy nyomáson préselt HDF lapokból készültek és natúr furnérral burkoltak. A nagy precizitással kidolgozott, ívelt kabinet nem tartalmaz párhuzamos felületeket, így merevebbé teszi a szerkezetet, jellegzetesen vízcsepp formájú. A cég „cseppnek” nevezi. A megoldás már régebbi, sokan sokféleképpen, de mindig a belső állóhullámok kizárása érdekében használják .
Innentől merül fel a jogos kérdés – mi változott az előző modellhez képest? Szinte minden, kivéve a hangszekrényt. A hangdoboz belsejébe új csillapító anyag került, belső terelőlapok és új alaplemez, alumínium homloklemezek, karbonszál erősítésű membrán, ahol a membrán súlya fele az SR sorozatban használtakhoz képest, új csatoló-terminálok, új keresztváltó, a belső vezetékezés átalakítása, összesen 93 változtatás. Az R1 Signature a hagyomány és az új fejlett technológia keveréke.
A 25 mm membrán-átmérőjű „R Evotech” lágy selyem dóm-hangszóró nagy fém előlappal rendelkezik. A hangszóró hátulján egy kerek profilú nyílás található, amely javítja a lesugárzott hang térbeliségét. Ezt a technikát Soundstage Enhancement Concept-nek hívják, ami egy a gyáriak szerint egy „hangszíntér-javítási” koncepció. A technológia annak érdekében lett kifejlesztve, hogy a hangszín sértetlen maradjon, bárhol is ülünk, a hang hihetetlen módon betöltse a helyiséget, valósághű „élő hangzás” élményt nyújtva a hallgatónak.
Az R1 Signature 165 mm-es szénszálas, Aramid Composite membránokkal készült mély/közép hangszórókkal rendelkezik. A kézzel szeszerelt hangszórók lengőtekercse egy titán bevonatú csévetestre van feltekerve. Az úgynevezett „No Energy Storage” koncepció az aramid szálakat átlátszó masszájú mesterséges fa gyantával keveri, hogy jól csillapított, légmentesen záró, de merev szerkezetet hozzon létre. A mozgó tömeg így 50%-kal kisebb, mint a korábbi SR membránoké.
A több céllal profilozott hátlapon egy alumínium adattábla, amelyre belülről a keresztváltó van rögzítve, itt található a kettő, ráccsal zárt hátsó reflexnyílás. Nagyon tetszetős, masszív, komoly értéket képviselő és kényelmesen használható hangszóró csatlakozók csak az Audiovector részére készülnek.
És most lássuk a többi, egyedi elgondolást és megoldásaikat! Az UIC egyedi frissítési koncepció egy olyan technológiát takar, amely lehetővé teszi a már megvásárolt hangsugárzók frissítését. Magasabb szintre léphetünk, ha a beépített hangszórókat egy új, továbbfejlesztett modellre cseréljük. Ez azt jelenti, hogy minden Audiovector hangszóró jövőbiztos. Az LCC – alacsony kompressziós koncepció szintén új technológia. Lehetővé teszi a membránok szabad mozgását mindenféle igényes körülmények között. Az Audiovector hangszórói hűek maradnak a jelhez, bármilyen hangos és bonyolult is legyen a zenei anyag. A NES technológia szerint nincs energiaveszteség. A hangszórók akkor szólnak a legjobban, ha nem kell „elviselniük” annak a hangszekrénynek tömegét, amelyhez rögzítik őket. A hárompontos rögzítés biztosítja, hogy a hangszórókosár egyenletesen rögzítődjön a kabinethez. A DFF keresztváltó technológia szerint gondosan kalibrált hálózat köti össze a két hangszórót. A szűrő, mint mindig, egy fázis linearizált szűrő, lágy görbülettel, gondosan kiválasztott ellenállásokat, valamint a Bennic Components és az EVOX polipropilén kondenzátorait tartalmazza. A Bennic kondenzátorokat a káros rezgések ellen gumigyűrűkkel csillapítják. 0,8%-os tűréshatárú, kis teljesítményű ellenállásokat is láthatunk, Így a megfelelő teljesítményt a tolerancia feláldozása nélkül érik el. A gyártó légtekercset használ a magashangszórokhoz, míg ferritmagost a mélyekhez.
A speciális hangsugárzó-terminálok alumínium lemezre vannak felszerelve, rugalmas, dupla szigetelésükkel elkerülik a keresztváltó alkatrészekkel lehetséges nemkívánatos elektromágneses kölcsönhatásokat. Az Audiovector R1 Signature hangsugárzó közepes, 87 dB/W/m érzékenységű ezért nagyobb lendület igényű, ami csak annyit tesz, hogy virgoncabb erősítőt kell az igazi megszólaltatási élményhez. (vagy nem – a továbbiakban ez is kiderül)
Meghallgatás
A tesztpilóta mindig a hozzávetőleges mértéket keresi, vajon mennyire közelít egy hangsugárzó a valósághoz, mennyire tudja közvetíteni a muzsika történéseit, egyáltalán mennyire képezi le a valóságot(?) Egy állványos hangsugárzó esetében „kisebb képernyős” megvalósítást nézünk, hallgatunk, ami valljuk be mégsem kicsi, a hangzás betölti az 5 x 4 m alapterületű zene-szobát. Az Audiovector R1 Signature modellt a könyvespolc-hangszóró titulussal illették, mondván bárhová elhelyezhető, mi azért megadtuk neki az állványt amire helyezve a magas hangszórók a talajtól 90 cm-re képezik a képzeletbeli tér felső szintjét. Az első megszólaláskor megállapítottuk, hogy az ár/érték arány figyelembevételével, az ajánlásnak ésszerű érveken kell alapulnia.
Jellemző a hangokban dús, együttálló, és már kis teljesítményen jelentkező hangzási balansz, és a hangszerek testességének bemutatása. Igen, lehet zongora, nagybőgő és üstdob muzsikát hallgatni, amivel barangolásunkat a zenei felvételek birodalmában igen csak segíti. Amennyiben van módunk naturális hangzást segítő kábelekkel elektroncsöves erősítőt hallgatni meglepő élményben lesz részünk. Lényeges lehet, hogy az eredmény eléréséhez nem kell különösebben lecsillapítani a szoba akusztikáját, nem szükségesek csak a szokásos nappali szobabútorok, szőnyegek, függönyök és egy jó fotel.
Meghallgattuk Kaltenecker Zsolt 1705 Trio, azonos című lemezét (Hunnia Records HRCD1207). A Dés András ütőhangszeressel és Piri Béla bőgőssel megalapított trió izgalmas zenéje és játékmódja különleges és egyből magával ragadó. Az R1 hangsugárzóval azonnal bemutatót kapunk a zongora zengéséből, az ütőhangszerek változatosságából és a stabil bőgőkíséretből. Mindez olyan gördülékeny gyorsasággal, hogy míg el sem érünk a lemez közepére már belefeledkezünk. A hangzás jellegzetességei, miszerint a szokásosnál ritmikailag bonyolultabb a zongorajáték, különleges az ütőhangszeres „felszerelés”, és a nagybőgőn gyakori vonó használat, szépen kirajzolódnak, a közelmikrofonozott felvétel ellenére, a dinamika széles spektrumának is köszönhetően némi mélységérzetet is létrehozva a térben.
A jazz és a rock koncertekre is lelki szükséglet veteti meg a jegyet a látogatóval. Erre a legjobb példák lemezen is megjelentek. Régen volt 1993, de egy Talizmán koncert felvétele (TR-HSJ2003) megmaradt az utókor számára. A Magyar Jazzkutatási Társaság kiadásában megjelent sorozat több ilyen felvételt jelentetett meg. A Stein Ferenc zongora, Ittzés Gergely fuvola, Kalanovics Zoltán basszusgitár és Gerencsér Gyula ütőhangszerek alkotta kvartett nagyívű melódiái folyamatos improvizációs légkört teremtve alakulnak. Dinamikus előadás, színkontrasztok, harmonikus gazdagság és játékosság jellemzi a szobában létrehozott koncertet. Az egy hangszer-több hangszer dinamikai távolságának érzékeltetése kiváló. A remek hangszeres játék mellett a színpadon létrejövő és a felvételen érzékeltetett levegősség a hangmérnök Árki Attila munkája. A hangszínpad létrejötte függ a hangsugárzó elhelyezésétől, ami az R1 esetében azt jelenti, hogy ülő helyzetünkből nézve a hangsugárzók belső, egymással szemben lévő oldalait még látni lehessen.
A tesztelés alkalmával adóztunk Bernard Haitink holland karmester és oboa és hegedűművész emlékének, aki 2021. október 21-én, 92 évesen halt meg londoni otthonában. Haitink 1967 és 1979 között a Londoni Filharmonikusok vezető karmestere volt. Meghallgattuk a London Philharmonic Orchestra előadásában Stravinsky – Tűzmadár című művét. A nagyzenekarra írt ötven perces partitúra hatalmas felkészültséget kíván a zenekartól, de ugyanazt kívánja a hallgatóságtól is. Az itt jelenlévő dinamikai különbségek fergeteges megvalósítása példaértékű. A különböző rézfúvós hangszerek hangzása az élethűség határát közelíti. Az előadás végtelenül kidolgozott, színes és nyíltan teátrális, rendkívüli élmény, ami után nem jó mást meghallgatni, kell egy kis szünetet tartani. Mind e mellett az ember a zenével önmagát gyógyítja is! A zene egy isteni eszköz, a maga rezonanciáival, rezgéseivel, az egyik leghatékonyabb emberi hatás – egy R1 tulajdonos mindebből részesül.
Konklúzió
A Dániában, Koppenhágában működő Audiovector apa, Ole Klifoth és fia, Mads családi tulajdonában lévő és üzemeltetett vállalkozás, tehát a fejlesztés és gyártás egy folyamat. A minőség és a megbízható hangzás immáron két generáción át biztosított. Az Audiovector abban különbözik a legtöbb riválistól, hogy bővíthető hangsugárzókat kínál. Értsük ezt úgy, ha egy hangsugárzó megvásárlása után néhány évvel valami jobbra vágyunk – mert az emberi természet általában ezt diktálja – a gyártó a már meglévő hangsugárzókba különböző átalakításokat eszközöl. Könnyen meglehet, hogy csak a hangdoboz marad érintetlenül. Nem tudunk másik gyártóról, amelyik ilyen szolgáltatást kínál.
A bevezetőnkben utalt hozzávetőlegesség a meghallgatás befejeztével újra előkerült, most abból a szemszögből, hogy milyen lehet a „nagymodell”, a kétszer ennyibe kerülő R1 Arreté, ami nyolc ponton változtatásokat tartalmaz az R1 Signature típushoz képest. A mielőbbi találkozóra reményeink vannak.
Addig is megállapításaink összegzése képpen álljon itt a következő: az Audiovector hangszóróinak számokkal és statisztikákkal való leírása csupán azt bizonyítja, hogy világszínvonalúak, viszont a meghallgatás bizonyítéka annak, hogy valami igazán különleges létrehozásához többre van szükség, mint nagyszerű technológiára.
Pro
+ Gyors reakciókészség
+ Kellően nagy részletezettség bemutatása
+ Széles dinamikatartomány leképezése
+ Hangjával betölti a szobát
Kontra
– Kategóriájában kissé magas ár
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253