Néhány audio-történész szerint az 1950-es és 1960-as évek húsz éves időszaka volt az „amerikai hifi-aranykor”. A megállapítás nem véletlen, hiszen a már akkor fejlettnek mondott cégek, mint a Dynaco, a Fisher, a Scott, a McIntosh és a Marantz nagyszerű termékeket készítettek. Az 1970-es évek végére és a 80-asok elejére úgy tűnt ezek, és még több más cég is, kimerítették kreativitásukat, fejlesztési energiájukat. Többnyire kihasználni igyekeztek a jól bevezetett márkanevük biztosította piaci pozíciójukat, olcsóbb termékek piacra vitelével versenyeztek a gyorsan növekvő japán elektronika kínálattal. Bár ez a tendencia megfizethető készülékeket és egyfajta jó hifi-hangzást hozott a rajongók milliói számára, mégis ezek a klasszikus márkák a hangteljesítményi potenciál veszélyeztetésével a verseny egy úgynevezett Commercial Electronics (CE) kategóriájába soroltan kikerültek az élmezőnyből.
Az éppen megüresedő piaci szegmensbe lépett be Mark Levinson, egy fiatal zenész, akinek a szenvedélye a zene reprodukció és kézműves kivitelezés. Korunk talán leghíresebb amerikai hangtechnikai tervezőjét Mark Levinson néven anyakönyvezték 1946 decemberében. Mark Levinson, aki ma Daniel Hertz. Egy ember két név. Ez így egy kicsit furcsa, gondolhatnánk Amerikában bármi megtörténhet, itt a példa, bármi (is) megtörténik. Írásunkkal bepillantunk a tartalmas életút fejezetei mögé és aki végig elolvassa cikkünket a két névre is választ talál.
Mark Levinson az 1960-as években feltörekvő jazz trombitás, és Paul Bley jazz zongorista csapatában, mint bőgős működött, volt alkalma együtt játszani a korszak neves zenészeivel. Mark Levinson az egyetlen audio-társaság alapító, aki profi zenész. Huszonéves korában játszott Sonny Rollins, Keith Jarrett, Chick Corea, Jimmy Garrison, később Stan Getz és az alt szaxofon jazz legenda, Lee Konitz együtteseiben. A hangszeres játék mellett a nagyszerű művészek előadásairól készült felvételek reprodukálási fogásait is elsajátította. Multi-instrumentalista zenész, hangmérnök, audio-konstruktőr és gyártó, a komoly teljesítményekre képes High-End audio-ipar egyik legismertebb figurája, aki már életében egy legenda.
A kompromisszum nélküli High-End Audio berendezések tervezésében és gyártásában az 1972-ben, New Haven külvárosában megalapított Mark Levinson Audio Systems Ltd. (MLAS) létrehozásával játszott alapvető szerepet. A MLAS az Egyesült Államok első olyan cége volt, amely valósághoz legközelebb álló audió-reprodukcióval foglalkozott, ez irányban kutakodott. Az első MLAS termékeket Mark Levinson tervezte. A csapatba Dick Burwen, egy „audio-úttörő”, Levinson első elektronikai mentora segített, valamint Thomas P. Colangelo főmérnök, aki forradalmian új audió-áramkört hozott a céghez. (Colangelo, az elmúlt évtizedek legismertebb félvezető áramköri elemek tervezője) Levinson 1972-től 1980-ig vezette az MLAS-t, egy remek időszakban olyan termékeket készítettek, amelyeket később csúcskategóriás audio-termékeknek neveztek. A Mark Levinson név, mint márka hamarosan bekerült az „ultraminőségű” áruvédjegyek közé, olyan értéke és súlya lett, mintha azt emlegetnénk, hogy „ez egy Mark Levinson motorkerékpár” vagy „Mark Levinson kabát”.
1980-ra a MLAS sorozatos pénzügyi problémákkal küzdött. Levinson felkérte Sanford Berlin audio-ipari üzletembert, hogy fektessen be az MLAS vállalatba és segítsen a társaság vezetésében. Berlin összesen 780 000 dollárt fektetett be a társaságba. Berlin kérésére Levinson 1980 decemberében munkaszerződést kötött az MLAS-sal, ezzel több, számára nem jó feltételt is elfogadott. Így Berlin megszerezte a társaság feletti ellenőrzést és egy eltervezett csődbe vezette a céget, hogy megszüntesse Levinson 43%-os részesedését a társaságban. (Levinson vállalta, hogy kizárólag az MLAS számára dolgozik menedzsment tanácsadóként és audioberendezés fejlesztőként 15 000 dolláros éves fizetéssel. Egyetértett azzal is, hogy ha elhagyja az MLAS-t, 1988. december 31-ig sehol a világon nem fog „audiovizuális üzleti tevékenységet” folytatni. Végül a megállapodás kimondta, hogy ha Levinson megszünteti állását a vállalatnál, ezentúl audio üzleti tevékenységével kapcsolatban nem használja a Mark Levinson márkanév használatát.) Az 1982-es megállapodás szigorú feltételeinek egyenes következménye, hogy Levinson kapcsolata megromlott az MLAS új vezetésével. 1983 elején Berlin Levinson fizetését letétbe helyezte. Sanford Berlin megszerezte a vállalt feletti ellenőrzést és egy (eltervezett) csődbe vezette a céget. Miután a Madrigal Audio Labs. megszerezte eszközeit, a Mark Levinson Audio Systems Ltd. 1984-ben megszűnt. A Madrigal Audio Labs. Levinsont bíróságra vitte és felkérte az Egyesült Államok kormányát, hogy tiltsa meg Mark Levinson életében saját nevének márkaként való használatát. Sajnálatos módon saját ügyvédei nem végeztek jó munkát Levinson jogainak védelmében – ilyen az élet. 1984 nyarán Levinson elhagyta a MLAS-t, és folytatta az iparágban sikeres munkáját, megalapította a Cello Ltd. céget audio berendezés gyártására.
1986-ban Levinson hiába nyerte meg a pert, elvesztette jogát, hogy nevét kereskedelmi márka-névként használja egy audio termék esetében. A „Mark Levinson” márkanév a továbbiakban, teljes mértékben a Harman International tulajdonában van. 1990 óta a Mark Levinson márkanév alatt erősítőket és digitális processzorokat gyárt jellegzetes fekete eloxált vázakkal, amely kiviteli jegyek már a kezdetektől a márkához társultak. Emellett a Harman csoport Mark Levinson márkanév alatt saját fejlesztésű audio rendszereket opcionális választási lehetőségként gyártja a Lexus luxusautók számára. A Harman jelenleg a dél-koreai székhelyű Samsung Electronics leányvállalata.
Levinson 1984-től 1998-ig a második társaságát, a Cello Ltd.-et irányította. A Cello radikálisan új audio fogalmakat vezetett be és portékáját sztratoszférikus árakon léptette piacra. Tehetséges mérnökökkel, régi munkatársaival – Tom Colangelo és Richard S. Burwen – M. Levinson úttörő termékeket mutatott be, mint például a Cello Audio Palette, a világon első, magas hangminőségű equalizer, amelyet az audiojelek frekvenciafüggő feldolgozásához kiegyenlítésre használnak.
A Cello Audio Palette a Mark Levinson Cello Ltd. terméke, Burwen tervezte az eszközt, és a KLH Burwen Research gyártotta. Az Audio Palette hangvezérlő rendszer, figyelemre méltó siker volt, sok éven át gyártották. Ez a konstrukció számos integrált áramköri műveleti-erősítőt (op-Amp) használt. A Cello a lehető legjobb teljesítményt akarta elérni, ezért biztossá akarta tenni a műveleti erősítők esetleges kritikája ellen. A fontos jelfeldolgozó elemeket helyettesítették saját, szabadalmaztatott, diszkrét alkotó elemükkel, ami jelentősen megnövelte a gyártási költségeket.
Egy másik termékkör, a Cello Grand Master referenciarendszer, minden komponenst tartalmaz – elektronika, hangszórók és egyedi kábelezés svájci csatlakozókkal. Korábban a magas minőségű termékeket (ma High-End) előállító vállalatok zömében csak elektronikákat vagy hangszórókat, kábeleket vagy forrás egységeket építettek, de egyszerre az összes komponenst nem. A Cello először közelített a teljes rendszer összhangja felől, a Grand Master referenciarendszer volt az első az iparban, amely képes reális koncert szintű hangnyomást generálni, miközben közvetíti az élmény érzelmi árnyalatait. Levinson ezzel a teljes, kompromisszummentes rendszerrel elindította a teljességre törekvést, megtörte az eddig szokássá vált formákat.
A Cello korszerű audio berendezéseket tervezett és gyártott a hangfelvételek megalkotásához és ellenőrzésére. A Cello új eszközöket adott a hangmérnökök kezébe új megoldások, elképzelések kialakításához, olyan lemezek és felvételek elkészítéséhez, amelyek természetesen hangzanak, inkább élő zenéhez hasonlítanak. Az új technológiák és az új áramkörök, részegységek és gyártási technikák mérhetően és hallhatóan biztosítják a kiváló hangzás-teljesítményt.
A mikrofonok alapos kiválasztásával és a felvevő készülékek módosításával a Cello biztosítja az analóg rendszer többi részének tiszta jellel való ellátását. A nagy keverő-konzolok frissíthetők a Cello külső mikrofon-előerősítőkkel és EQ-kiegyenlítőkkel. A Cello elektronikával készített felvételek szónikusan jobbak. A felvétel és a master-anyag világában a Cello biztosítja a hangzástesztelők megdöbbentését. Sok zenész, és a felvételi stúdiók mérnök mesterei, köztük a hangmérnök, Kurt Lundvall (a Blue Note alapító Bruce Lundvall fia) rendelkezik Cello elektronikákkal. Az Atlantic Studios, a DMP, a Master Disc, a PolyGram, az RCA, Sonomaster, a Sony Music Studios és a Sterling Sound, több olyan zeneipari társaság, amelyek Mark Levinson berendezést vásároltak. A Sony, Mark a Levinson által tervezett referencia-lejátszási rendszert, több mint tíz éve használják világsztárok, zenei tehetségek, mint Celine Dion, Harry Connick, Jr., Tony Bennett és még sokan mások felvételeinek elkészítésekor. A Sony Studios Levinson’s Grand Mester rendszerével felszerelt termét röviden „The Cello Room” névre keresztelték.
1999-ben a Levinson karrierjének új szakaszát kezdte, megalapította a Red Rose Music nevű audio céget, amelynek saját New York-i kiskereskedelmi üzlete a Madison Avenue-n található. A Red Rose koncepciója kompakt, megfizethető termékekkel, nagyon jó minőségű hanggal ellátni a zenerajongókat. Célja a kompromisszumok nélküli zenei előadás szélesebb közönség felé történő eljuttatása.
A Red Rose Music bemutatkozása az Affirmation erősítővel és a Rosebud MKII hangsugárzóval kritikusi körökben óriási siker volt. A Red Rose Music első erősítője 2006-ban, a legismertebb audio magazinokban, elnyerte az év termékdíját.
Amikor a Sony úgy döntött, hogy bevezeti új fejlesztését a Super Audio CD-t, szükségük volt a Mark Levinson által készített referencia felvételekre az új technológia bemutatására. Szükségük volt szakértő hangmérnökökre, hogy bizonyítsák értéküket a zeneipar számára. A Sony cég felszerelt egy stúdiót tíz Mark Levinson által készített DSD felvevő prototípusával.
Ezzel a felszereléssel készítette el a „Live at Red Rose” című lemezt, a Sony és a Philips által, a formátum bevezetésekor használt, első és sokáig egyetlen demonstrációs anyagot. Levinson az SACD egyik lelkes támogatója volt, otthont adva napi 15 bemutatónak a Las Vegas Consumer Electronics Show-n. A Manhattan-ben található Mark Levinson bemutató termet a leghíresebb zenészek, például a hegedűművészek, Vadim Repin és Julian Rachlin, a zeneszerző Marvin Hamlisch, vagy a jazz-nagyságok közül, Lee Konitz, Tommy Flanagan és Jacky Terrasson látogatták. Itt alkalom nyílt, hogy gyakoroljanak és improvizáljanak. A szobákban megtalálható Max Roach egyedi készítésű dob-szerkója, amely az egyik sarokban áll, egy fényes-fekete August Förster zongora közelében. Ugyanitt Levinson 1680-ban készült nagybőgője és szárnykürtje is kiállításra került.
Levinson saját márkáin kívül több társasággal is folytatott különböző munkákat. A koreai óriás vállalat az LG Electronics tanácsadója lett, ahol szorosan együttműködött Yang Nam vezérigazgatóval, az összes divízióvezető tanácsadójával, ez előnyt biztosított az LG számára versenytársaival szemben. Ezután két évet töltött együtt a Milpitas-sal, a kaliforniai Intersil chip-konstruktőr leányvállalatával, a D2 Audio-val, javítva a digitális-analóg konverterek és a „D”-osztályú erősítők hangzása teljesítményét.
Mark Levinson 2007-ben Svájcba költözött, tanácsadási bevételeit felhasználta a Daniel Hertz SA. megalapításának finanszírozására. De ki az a Daniel Hertz? Természetesen Mark Levinson.
Mark Levinson mindenképpen egy családnevet akart a társaságnak. Mivel eredeti nevét egy nagy társaság elbirtokolta, ezért apja keresztnevét a Daniel-t és anyja leánykori nevét, a Hertz-et használja. Heinrich Hertz volt Mark nagybátyja anyai oldalról. Heinrich Hertz (1857. február 22. – 1894 január 1.) az a német fizikus volt, aki elsőnek demonstrálta az elektromágneses hullámot. A Hertz a frekvencia mérésére nemzetközileg használt kifejezés/mérték, ciklusok másodpercenként. Heinrich Hertz azon tudósok és feltalálók egyike volt, akik felfedezték a modern elektronika alapját.
A Daniel Hertz S.A. Neuchatel történelmi városában található, több kézműves vállalattal működik együtt. Neuchatel az óragyártó zseni, a század legnépszerűbb órásmestere, Louis Abraham Breguet születési helye. A D.H.S.A. audio-vállalkozás a felvételek minőségét alapvetésnek, a lejátszási rendszer fontos részének tekinti. A cég, holisztikus megközelítéssel rendelkező, nagy-teljesítményű audio berendezéseket és audio szoftvereket gyártó cég. A cég reprezentáns hangja a természetes dinamika, amely megkülönbözteti minden versenytársától.
Daniel Hertz szépen megtervezett, könnyen használható, nagy teljesítményű berendezéseket gyárt, magas, de a befektetett szellemi és kézműves munkával arányos áron. A Daniel Hertz S.A. kivételes kézműves képességekkel rendelkező csapattal, a legendás Mark Levinson hangzását adja a zene szerelmeseinek új generációja részére. „Master Class” audio-szoftverét az audio-ipar 21. század eleji egyik legfontosabb áttörésének tekintik.
Mark Levinson eddig létrehozott életműve egyesítette a zenei előadást, a zene felvételét és a zenét lejátszó berendezések gyártását. Nagysága ellenére Levinson továbbra is alázatos, érdemeit sikereit ragyogó társainak is tulajdonítva. Továbbra is részt vesz mind az audio-tudomány, mind a műszaki ismeretek fejlesztésében, terjesztésében és természetes hangzású, nagy dinamika tartományú termékek létrehozására összpontosít.