Az Audio-Technica mozgótekercses hangszedősorozatának zászlóshajója nagyon jó gyártási minőségéről és kiváló hangzásáról híres. Gyártásakor ötvözik a művészi kivitelezést az élvonalbeli műszaki technológiákkal és a különös gondossággal megválogatott alapanyagokkal, ezzel megvalósítva mindannyiunk hanglemezes álmait. Az AT-ART9-es hangszedő a gyártó által kínált „mozgótekercses liga” tetején a már tesztelt AT-OC9/III és a még vizsgálatra várományos, korlátolt példányszámban gyártott AT–50ANV között helyezkedik el.
Frekvencia átvitel: | 15-50 000Hz |
Kimeneti feszültség: | 0.5mV (1 kHz, 5cm/sec.) |
Csatorna szétválasztás: | 30dB (1kHz) |
Tűnyomás: | 1.6-2.0g (1.8g ajánlott) |
Tekercs impedancia: | 10 Ohm (1kHz) |
Tekercs kapacitás: | 25µH (1kHz) |
Statikus engedékenység: | 35×10-6cm/din |
Dinamikus engedékenység: | 18×10-6cm/din (100Hz) |
Tűszár: | 0,26 mm Ø, boron négyszöghasáb |
Méretek: | 17.3 × 17.0 × 26.5mm |
Tömeg: | 8.5gramm |
Ár: | 416 900 HUF |
Forgalmazó: | Audio-Technica Central Europe Co. |
Az AT-ART9 mozgótekercses hangszedő megörökölte a legmagasabb minőségű rezgésátviteli rendszert az AT-OC9/III-astól, valamint rendelkezik azzal a mágnes körrel, amelyet az AT50ANV modellbe építettek. A neodímium mágnes beszerelésével drasztikusan megnövekedett mágneses energia (Bhmax. 50 [kJ/m3]) és az anyagra jellemző magas fluxus-telítettség záloga a „motor” teljesítményének. A mágneses szerkezet egy olyan anyagból áll, amely a nagy fluxus-sűrűségű nagyon magas mágneses mezőt koncentrálja a tekercsekre. A hangszedő hibrid teste megmunkált alumínium tömbből, a fedél (felső rész) kemény műanyagból készült, együttesen biztosítva a nagyon jó diszperziót a parazita rezonanciák ellen. Az egyedien kialakított, kettős mozgó-tekercs alapvető eleme az eredeti MC hangszedőknek. Ezek a tekercsek nagy tisztaságú PCOCC rézből készültek, amelyeknek fizikai struktúrája elkerüli a villamos energia áramlási irányát. A PCOCC tekercsek lehetővé teszik a tisztább jelátvitelt, mert nem akadályozzák molekuláris határok a jeltovábbítást.
A tiszta egykristály (Mono-Crystalline high-purity oxygen-free copper) előállítása folyamatos öntési eljárás (Ohno Continuous Casting process) folyamán alakul ki annak érdekében, hogy kiküszöbölje a lineárisan nyújtott rézvezető kristályszerkezetében a mechanikai stressz által keletkező vezetési hiányosságokat. A folyamatos öntéssel és lassú hűtéssel egykristály struktúra keletkezik. A „közönséges” húzott rézszálban lévő kristályszerkezet hátrányosan befolyásolja a jelvezetést, sajnálatos módon hangminőség-romlást okoz.
Az Audio-Technica AT-ART9 hangszedőben a két tekercs fordított V alakban került elhelyezésre, így hatékonyan csökkentve a mozgó tömeget annak érdekében, hogy korlátozzák a tűszár felesleges mozgását és az így esetlegesen keletkező torzítást. Különleges, henger alakú, egymástól független tekercsek mind a bal és a jobb csatorna részére – ez a szerkezet igazán kiváló csatorna-szétválasztást kínál. A kimeneti feszültség egymástól függetlenül keletkezik minden csatornán. Az egyik tekercsben megnövekedett jel hatására az ellenkező csatornában nem keletkezik intermodulációs torzítás. A tűhegy rádiusza 40 nm × 7 nm, a boron tűszár átmérője 0,26 mm mindkettő alkotóelem biztosítja a magas olvasási stabilitást. Ezek az alkalmazott megoldások az eddigi legjobbak a gyártási sorozatban, így eredményezve kitűnően átlátható és természetesen teljes hangminőséget. A gyártó a mellékelt tartozékok vonatkozásában is profi. Kapunk egy nem mágnesezhető csavarhúzót, egy tűtisztító kefét, 2db 12 mm-es és 2 db 18 mm-es rögzítő csavart alátéttel és közdarabbal, valamint egy cseppet sem elhanyagolható garnitúra PCOCC (AT6106) shell-vezetékeket.
A meghallgatás körülményei a szokásosak. Tesztrendszerünkben egy Acoustic Solid lemezjátszót saját hangkarral, Vertere Pulse-C összekötőkábeleket a teljes hangláncban, Primare R32 phono elektronikát, majd Audio Research DSi200 integrált erősítőt használtam. Az elektroakusztikus átalakítás tisztaságáért az ELAC C314 hangsugárzói feleltek.
Mindig nagy élmény egy csúcs hangszedővel találkozni. Az ART9 nagy világossággal és nagy gyengédséggel közvetíti a muzsikát. Térbelisége meggyőző, hozzájárulva ezzel a természetes élményhez. Az ART9 hangszedő hangzása közelebb van a hajdani legendás ART–1 modelléhez és távolabb van az OC9-eskétől. Itt persze nagyon csekély eltérésekről beszélünk, de hát a High-End hangszedők gyártása erről szól. Míg az OC9 gyönyörű magas hangjaival operál, addig az ART9 nemcsak, hogy megmutatja a magas tartomány sávszélességének egyenletességét és csillogását, de kitűnő hangzási balansza révén annyi mély-hangrendű hangszert rendel hozzá olyan tartalommal, ami példaértékű. Az ART9 egy széles dinamika-tartománnyal és komoly erőtartalékokkal rendelkező hangszedő. A többi alatta lévő modell több esetben nem hangzott ennyire dinamikusnak pedig ez a jellemző határozza meg a zene erejét, mint ahogyan a drága kocsik esetében a motor teljesítmény.
Nincs olyan szoprán csúcs, amit a tipikusan kiegyenlített magas tartomány ne tudna leközvetíteni. Meghalljuk a cintányérok méretét és a fém vastagságát, amiből készültek. Az egész előadás nagyobb, erősebb, több, valamint semleges és kiegyensúlyozottabb, mint sok más hangszedő esetében ebben az árkategóriában.
A középtartomány ugyanolyan gazdag részletességgel szólal meg, mint a magas, de a karakter változik kissé, hogy igazodjon a muzsika folyamához. Az AT-ART9 kedvez énekhangnak és az akusztikus hangszerek hangjának. A részletek megjelenítése és a felbontás jobban észlelhető még az egy kicsit nyersebb hangokat is tudja finoman oldani. A színpadkép teljes határait nem közelíti, de pontosabban követi le a térbeli elhelyezkedést. Atmoszféra teremtő képességét tekintve inkább stúdió pontosságú, mint színpadi.
Konklúzió
Az Audio-Technica AT-ART9 hangszedő a lehető legjobban megfelel a kiváló hangminőséget megkövetelő High-End célú felhasználásnak. Az Audio-Technica AT- ART9 hangszedővel felszerelt hanglánc annyira megdöbbentően őszinte és meggyőzőt produkál, hogy fülünk közvetítésével az elménk rögtön üzeni – ennél csak az igazi zene lehet jobb. Csakúgy, mint ahogyan rögtön tudjuk azt, hogy a valódi cukor és a helyettesítő termék közötti különbség égbekiáltó. Ez egy nagyon-nagyon jó hangszedő még épelméjű pénzért.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 80% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 90% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 87% |
Pro
+ semleges és kiegyensúlyozott hangzás
+ kitűnő hangzási balansz
+ akusztikus muzsikán meggyőzőt produkál
Kontra
– a színpadtér mélységi dimenziói kisebbek
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audio-Technica Central Europe Kft.
Internet: www.audio-technica.hu