Légy résen!
Várva várt találkozásom a Thiel hangsugárzókkal felettébb jól sikerült. Be kell vallanom, ennek előtte még nem hallottam sem kiállításon, sem hifi-barátoknál ettől a gyártótól semmit sem. Azt hiszem, a sok jó olvasmány egy kicsit befolyásol az értékítéletben, de ha egyszer egy régi vágy teljesül!?!
„A CS1.7 kiváló muzikalitást nyújt. Egy padlón álló hangsugárzó, amely egy sor valódi fa furnér megmunkálásának barátságos kivitelével illik a közepes méretű és elegáns helységekhez. A CS1.7 képviseli a teljesítmény és érték együtt állását, olyan, amit a kereskedők és az egész világon fellelhető audiofil vásárlók igényelnek” mondta a Thiel National Sales Manager-e Stephen DeFuria.
Teljesítmény: | 150/300Watt |
Frekvencia átvitel (-3 dB): | 52 Hz – 20 kHz |
Érzékenység: | 87 dB/2,8 V – 1 méter |
Impedancia: | 4 Ohm (3 Ohm minimum) |
Méretek: | 240×300×924 mm |
Tömeg: | 23 Kg |
Ár: | 1 299 990 HUF |
Forgalmazó: | Streamaudio Kft. |
A CS 1.7 követi a már 10 éves 1.6-ot és az előd 1.5s-t, ez egy igazi fejlesztési evolúció. A CS1.7 büszke vérvonalára, a gyártási sor legelső tagjára, a történelmi Modell 04A-ra. Mint minden THIEL modell esetében a tervezési cél, hogy a lehető legnagyobb hűséggel lehetséges legyen a muzsikát közvetíteni, elérni a kiváló hangzási-egyensúlyt, nagy dinamika tartományt, térbeli leválasztódást és tisztaságot.
Több mint 30 éve az erőteljesen innovatív gondolkodású Jim Thiel műhelyéből kiváló tervezési koncepciók születtek. J. Thiel szinte varázslatos szinergiát szőtt mérnöki munkából és kifogyhatatlan szenvedélyből, hogy megteremtse a legélethűbb hangvisszaadást a sokszorosított zene területén. Mark Mason a vállalat új termékfejlesztési igazgatója. Ő jelenti az első, házon belüli műszaki változást, mert a márka megalapítója 2009-ben elhunyt. „Megtiszteltetés számomra a lehetősége annak, hogy része lehetek a THIEL cég jövőjének, és segíthetem tovább fejlődni ezt a nagyhírű márkát és szervezetet”- nyilatkozta nemrég.
Csak két hangszóró! Igen ez egy két utas, két hangszórós állódoboz, de ha egyszer meghallgatjuk, újra értelmezzük ezt a kategóriát. Egy teljes méretű koncertteremmé varázsolja a szobánkat, és hallatán újra feltehetjük magunknak a kérdést: ez csak két hangszóró?!? Az új magas-hangszóró egy nagyon sikeresen optimalizált változat, a közép/mély pedig hozzá hangolt, így együtt egy egyedülálló teljesítményű hangsugárzót alkotva. Bár a nagyméretű CS3.7 alakja ihlette és sok fejlesztés átjött a „nagy-hajóból” mégsem csak egy lekicsinyített változata a korábban kifejlesztett egységnek. A membrán geometria több ezer órányi kutatás és fejlesztés eredményeként alakult ki, egyéni számítások, véges elemes analízis, és lézeres interferometria segítségével. A membrán minden millimétere pontosan átgondolt, hogy biztosítsa a minimális rezonanciát és az ultra nagy sávszélességen belüli színezetlenséget. Az új 160,5 mm átmérőjű hangszóró zökkenőmentesen működik az ebben a tartományban ritka magas 10kHz-es frekvencián is. Az alumínium „csillag” membrán a legmodernebb lézeres méréstechnika eredménye. A lengőtekercs átmérője 76,2 mm, a neodímium mágnes részére réz gyűrűvel szintező indukciós rés nyújt nagyobb mágneses erőteret, amely megakadályozza, hogy a tekercs „nem hagyja el a munkaterületet”, akkor sem, ha nagy amplitúdójú mozgást kell közvetíteni a membrán felé. A mágnes közepén nagy átmérőjű, kerek nyílásnak köszönhetően tömörítő hatás keletkezik, ezáltal gyorsabb a membrán visszatérése alaphelyzetbe. Egy új hang tekercs, új mágneskör, és átdolgozott alumínium membrán, ami növeli a linearitást és kisebb torzítású.
A hangváltó klasszikus Thiel elsőrendű akusztikai tervezés, fenntartva a fázis és idő koherenciát mindegyik hangszóró esetében. A CS1.7-ben megvalósul a híres fázis és idő integráció, a precíziós elsőrendű keresztváltó technológia. A CS1.7 fázis-koherens tervezésének eredménye: a hangzás éppúgy működik, mint az akusztikus gitár teste. Ez egy trapéz alakú test az elülső panel felső része távolabb van a hallgatótól. Ez az egyszerű eljárás nem csupán egyedi kivitelt kölcsönöz a hangsugárzónak, hanem fontos a gyakorlati funkciója is. A hallgató fülmagasságában van a magas-hangszóró tengelye, a ferde előlap közelebbi hallgatási pozíciót ad a közép/mély hangszórónak, a távolság összehangolás eredményeként a hangrezgések időbeli alakulása kedvezően hat az akusztikára. A kabinet 2,54 centiméter vastag anyaga masszív, 5,08 centiméter vastag előlap a legjobb merevségi és tehetetlenségi tényezőkkel rendelkezik. Mágneses rögzítésű a grill, gondosan tervezték, hogy megakadályozza a fény szóródását. A CS1.7 fel van felszerelve nagyon jó hatásfokú rezonancia csillapító lábakkal, maximalizálja a stabilitást szinte bármilyen felületen, de opcionális tartozékként száll-csiszolt alumínium bázis is rendelhető hozzá.
Légy résen!…szólt a cserészmondás (egyesek azt is tudják, mit válaszoltak erre a cserkészlányok) – de most nem erre akarok kitérni – hanem igazán kíváncsivá tett a Thiel hangsugárzó nagyon egyedi kialakításúra szerkesztett basszus reflex nyílása. A kivitelezés már messziről legszembetűnőbb jellemzője a hangszórók körüli süllyesztett foglalat és a függőlegesen futó basszusreflex nyílás. Azt gondolnánk, van mögötte egy elrejtett hangszóró, de nincs(!) A gyártó szerint ez az a reflexnyílás forma, ami legjobban minimalizálja a kiáramló levegő zaját. A végletekig kimért és tesztelt alakzat nemcsak kiképzésével, de megnyerő hangjával nálam tarolt.
Olyan szavak nem jól jellemzik a Thiel hangzását, mint laza, megbocsátó, meleg – ezek nem vonatkoztathatók a CS1.7-re. A megvalósított hangzás átlátható, pontos, tiszta, gyors, nyitott, és részletes jellemzőit leírhatjuk. Magasra értékelhető a hangvisszaadás, a felvételek eredetiségének tolmácsolása. Könnyen meg találja magát a hangtérben, lakószobánkban vagy szerencsésebb esetben a hobbi-szobánkban. Ez a modell sikeresen egyensúlyoz a pedantéria és a művészi teljesítmény kifejezése között.
A lehallgató lánc állt az Audia Flight Three CD-játszó és integrált erősítőből, Nordost és Harmonic Technology kábelezéssel.
A gitár és a cselló egyenrangú félként játszik a felvételen, (Antonio Forcione – Dedicato, Naim CD013) a leképezett hangzástérben mindkettő a saját terjedelmével szerepel. Gyorsaság, a húrok fémessége, és lágysága is egyforma súllyal jelenik meg, feszes, nem lötyögős basszus menetekkel. Jól pozícionáltak a középen szóló hangszerek és az ének, bizonyára komoly válogatás és párosítás előzi meg a hangszórók beszerelését, mivel nem ingadozik a frekvencia átvitel a két hangsugárzóban. Nincs mély tartományi túltengés sem, ha kell lágyan is tud muzsikálni, temperált basszusokat is tud megjeleníteni a közvetlenség érzet ellenére is. Telt-hangon csilingel, a különböző legmagasabb frekvenciák ezer hangszínét hozza. Ha egy kicsit elmozdul a hangszeres játékos közvetlenül füllel és figyelemmel tudjuk követni. Elképesztő mikró- és makro-dinamikai csúcsok, mellé neszezés, ekkor sem veszíti el a hangszerre jellemző jegyeket, a hangmintázat valósághű. Az alsó/középtartomány kisebb energiájú megszólalása egy picit feljebb hangolja a muzsikát, pl.: az akusztikus gitár hangjában kevesebb a hangszertestről jövő energiák, de legalább nem akar nagyobbnak látszani, mint amekkora. Nagyszerű a big-band (Duke Ellington – Digital Duke, GRP records 95482) megszólaltatása – talán ez megy a legjobban – az egyes szólamok és a dinamika bemutatása. A fúvósoknál megvan az alsó-közép tartomány és a zongoránál is pontosak a fekvések, jó az utózengés. Ütős és lüktető a ritmustartása igen jó. Semmi érdesség, közepesen édeskés vonósszekció, kellő mély hangenergiák a nagybőgők megjelenítésekor.
Az igazán jó szimfonikus zenei felvételek megszólaltatásánál bizonyítja, hogy mindent tud a nagy-zenekar megjelenítéséről (Liszt – II. Magyar Rapszódia, Living Stereo 82876 67895) még ha kicsinek is gondolnánk – nem a Zeneakadémia nagytermében akarjuk felállítani, hanem egy 20-25 négyzetméteres szobában! Nehéz a komolyzenét szeretők részére hangsugárzót gyártani, mert feltételezve a hozzáértést és az elmélyült szórakozást a legkisebb dolgok is befolyásolhatják értékítéletüket. Nehéz elhitetni a valósághűségre törekvés közepette, hogy a hangversenyen ez a mű tényleg így szól, vagy ez a hangzás valóban megközelíti az eredetit. Két utas hangsugárzó lévén egy kicsit hiányolom a középtartomány energiáinak tömbszerűségét, bár a gyorsaság bőven kárpótol. Nem mindig kapjuk meg az egyes hangszerekre jellemző hangenergia-méretet. Ez természetesen egy középhangokért felelős harmadik hangszóró megoldaná, de azért a modellért itt is többet kell fizetni. Riválisait saját árkategóriáján belül kell keresni, úgy érzem, alig vannak. Remek hangszeres játékban van részünk a szó legszorosabb értelmében. A szólisták és az egész zenekar dinamikai különbségei elkápráztatják a hallgatót. A háttérben játszó kíséret is kottázható nem fedi el a szóló hangereje. Nagyon gyorsan rááll idegrendszerünk a kiválót könnyen elfogadva, hatványozódik a zenei élmény, Akár nagyzenekari, akár könnyedebb művek tolmácsolása „jön szóba” mindig a hozzájuk tartozó jól megkülönböztethető atmoszféra megjelenítése a jellemző. A zene lüktetését lágyan és akár ütősen is megvalósítja, az üstdobok bőrhangon szólnak, leváló, eltalált hangfekvésben, nem mosottan, nem lanyhán. Itt, van jelentősége egy mű több előadótól való meghallgatásának, a lemezgyűjtők örök vesszőparipája versenypályát kap. Összegezve a keltett hangzási teljesítményt, minden műfajú muzsika buktatóiból jól jön ki, de mégsem „egykaptafás”.
Az elmúlt három évtizedben a Thiel hangsugárzók kiemelkedő teljesítménnyel mégis összetéveszthetetlen értékkel szerepeltek a világpiacon. A Thiel 55 elismerést kapott a nemzetközi hifi-sajtótól, az audio-iparág legrangosabb kiadványaitól. Ezek közé tartozik 22 Innovations Design & Engineering díj, 6 Absolute Sound/The Perfect Vision szerkesztői ajánlás és 11 „Az Év Terméke díj„. A tekintélyes Thiel CS3.6 hangsugárzó modell szerepel a Stereophile (a legfontosabb és legbefolyásosabb audiofil magazin) Hot 100 csapatában.
Úgy gondolom a Thiel CS 1.7 álló hangsugárzó megérdemli a kapott magas pontszámokat.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 100% |
Kivitel: | 100% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 96% |
Pro
+ a megvalósított hangzás átlátható
+ elképesztő mikró- és makro-dinamikai csúcsok
+ a ritmustartása igen jó
Kontra
– a középhangok tömörsége egy picit kisebb az elvártnál
Disztribútori információk:
Forgalmazó: StreamAudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: : +36-30/530-6192