Nem minden húsnak híg a leve!
Szakmai pályafutásom alatt többféle hangtechnikai gyártó termékeivel találkoztam és tapasztalataim alapján állítom, ahány gyártó annyiféle hangzásvilág. A fejlesztők általában egy általuk kialakított hangzáskép vagy az éppen aktuális marketing stratégiát követve készítik el a termékeiket. A legtöbben egy adott vagy éppenséggel egy szélesebb felhasználói kört céloznak meg. Van olyan fejlesztői filozófia mi szerint egy testesebb meleg tónusú hangzás bemutatásával a lágyabb dallamosabb, esetleg a jazz-előadóknak szeretnének a kedvében járni. Ezt a fajta visszafogott beállítást a keményebb rockosabb megszólalást igénylők nem fogják kitörő örömmel fogadni. Ők inkább a kissé mozgalmasabb, hangosabb – a szó jó értelmében vett – keményebb hangzást részesítik előnyben.
Az utóbbi időkben az árérzékenység miatt egyre több gyártó olyan fejlesztési és gyártási technológiákat alkalmaz, amely éppen a keskenyebb pénztárcával rendelkező, ám igényes vevőközönséget célozza meg. Vannak a mindenki által ismert „eredeti” távol keleti sokszor névtelen vagy éppenséggel a „mindegy csak olcsó legyen” kategóriájú termékek, melyeknek sem a megbízhatóságuk, sem a hangminőségük nem az igényes megszólalást és az univerzális felhasználhatóságot szolgálja. Sok esetben az is eredmény, ha különösebb galiba nélkül ki le tudunk vezetni velük egy előadást.
A napokban viszont a kizárólagos magyar képviseletet ellátó Crystal Audio jóvoltából ismét látókörömbe került a SOLTON Acoustic GmbH. nevű immáron 40 éve hangszereket- főleg professzionális szintetizátorokat- és audio készülékeket gyártó német vállalat. Eddig inkább csak az „osztrák sógoroknál” történő látogatásaim során egy-egy művelődési házban felszerelt hangládákon láttam ezt a márkajelzést.
Mit lehet tudni a SOLTON Acoustic cégről? 1972-ben Josef Sperl alapította. Innovatív termékskála, szigorú német precizitással fejlesztett és készített berendezések, saját fejlesztésű, nagy teljesítményű hangszórók. Ezek a jellemzők gyorsan ismertté tették a márkát színházi és zeneművészi körökben egyaránt. Egy aránylag kis létszámú vállalkozás, termékeikben használt alkotóelemek kevés kivétellel Németországban készülnek, természetesen saját fejlesztési háttérrel. Amennyiben viszont külső beszállítótól származó részegységeket használnak azok is a legmagasabb színvonalat képviselik.
Egy példa: az aart 12 típusú aktív hangládában a Bang Olufsen által fejlesztett és gyártott ICE Power típusú végerősítő modult építették be. Ezzel az elektronikával számos más aktív rendszereikben is találkozunk. Talán mondanom sem kell, hogy a Bang Olufsen név hallatán számos hifi-kedvelő és hangosítással foglalkozó ember szíve nagyot dobban. Felső kategóriájú megszólalás, megbízhatóság, hogy csak két jellemzőt említsek a fontosabb tulajdonságok közül.
A termékpaletta nagyon széles. Egészen a 2-3 fős zenekarok számára ajánlott minimális helyigényű és kis tömegű, klubszintű szettektől, egészen a nagy Line Array rendszerekig terjed. Gondolnak azokra is, aki beépített installációs célra keresnek megoldást. Csak fel kell lapozni a katalógust és máris válogathatunk. Itt gondolok az IP 4/2 típusú hangoszlopra vagy éppenséggel a CT–4 vagy CT–5 szalag magas-hangszórót (ribbon tweeter) tartalmazó oszlopsugárzóra. Ez utóbbiak már magas minőségű lesugárzást adnak, főleg ha kiegészítjük egy aart-sat subládával. Ebben a subwoofer-ben 3 db végfok dolgozik, egy a mély-szekciót a másik kettő pedig a topládákat látja el jellel. A német precizitást és a praktikusságot jellemzi, hogy az installációt megkönnyítő felszerelő adaptereket, illetve a hangládákon számtalan felfüggesztési pontot találunk. Innentől kezdve már csak a telepítést végző szakember fantáziájára van bízva, hogy milyen módon él ezekkel a lehetőségekkel. Számomra teljesen meglepő volt a ribbon hangszórók alkalmazása, mert eddig inkább csak az otthoni High-End kategóriájú hangsugárzókba építette be egy-egy gyártó. A megszólalás tekintetében nagyon szép és tiszta magas hangokra számíthatunk. A ribbon-ok legyártása speciális technológiát követel főleg nagyobb teljesítményigény esetén. Ezt most itt a Solton megvalósította. Még a RB 82 típusú Line Array moduljaiban is egy ilyen rendszerű magas szekció dolgozik. Nagyon szép részletgazdag megszólalásnak lehettünk fültanúi, főleg az akusztikus hangszereken játszó zenekarok kápráztatták el a nagyérdeműt. Biztos vagyok benne, hogy a SOLTON A coustic fejlesztőcsapata itt is beleadta a szakmai tudásának a legjavát.
Most pedig két olyan összeállítással ismerkedhetünk meg, amelyek méltán követelnek jó helyezést a hazai zenészek körében. Főleg olyan fellépők tudják értékelni, akik kis létszámúak, valamint inkább klubokban vagy kisebb szabadtéren esetleg teraszokon szórakoztatják a rajongóikat. Ezeket a termékeket meg is tudtam hallgatni a Crystal Audio bemutató termében. Sajnos a körülmények most csak a CD-lemezekkel végzett tesztet tették lehetővé, de tervezzük, hogy élő zenekarral is teszünk egy próbát.
Első tesztalanyunk a PICCO aktív szett volt. Két darab PS 100 top és egy darab aktív sub alkotja az összeállítást. Már a felépítéskor kiderült, ez bizony német minőség. Minden patent módon összeillik, pillanatok alatt összerakható szinte minimális műszaki tehetség szükségeltetik hozzá. Nagyjából a kicsomagolástól számítva, kényelmesen ténykedve kb. 10-15 perc múlva már szól is. A sub. tartalmazza a 7 csatornás keverőt, ebből 3 mikrofon a többi vonalszintű. Van lehetőség USB- eszközt is csatlakoztatni, illetve SD kártyáról és Bluetooth eszközön keresztül is bejátszhatjuk a kedvenc MP 3-as zenéinket. Tud aztán egy olyan kunsztot is, hogy a DSP processzorát mi magunk is programozhatjuk külső eszközről pl.: laptopról. A SOLTON gyártói honlapjáról sokféle beállítás hozzáférhető és szabadon alkalmazható. Természetesen van beépített effektünk is. A sub. és a topládák hangereje külön is szabályozható.
Fontosabb műszaki jellemzők:
Topládák: | passzív kétutas |
Névleges teljesítmény: | 75 W |
Beépített hangszórók: | 2x 4 coll ládánként |
Külső méretek: | 140×260×130 mm |
Tömeg: | 2.3 kg |
Sub: | aktív rendszerű |
Névleges teljesítmény: | 1x 300 W |
Beépített végfok a topládáknak: | 2x 75W |
Sub. hangszóró átmérője: | 10 coll |
Beépített 7 csatornás keverő | |
Külső méretek: | 300×370×390 mm |
Tömeg: | 15.8 kg |
Kis méretéhez képest nagyot szól és kellő dinamikával tette elénk mindazt, amit a CD-lemezről bejátszottunk. Már az első pillanatban kiderült, hogy az összetevők jól összehangolt rendszert alkotnak. Minden hangszer részlet-gazdagon hallatszott. Megszólalásban mindent tud, amit ebben a kategóriában tudni kell, ideális partner egy olyan fellépőnek, aki nem tud nagy összegeket áldozni a technikai háttérre, de minőségi megszólalást szeretne. Természetesen ne hasonlítsuk össze egy nagyobb teljesítményű összeállítással. Viszont méltán követel helyet a nagyobb nevű gyártók hasonló összeállításai mellett.
A másik tesztalanyunk az aart 8 Top és a hozzátartozó sub volt. Ezt az összeállítást a gyártó kis-közepes klubok, zenekarok és installációs célra egyaránt ajánlja. A mély-láda aktív rendszerű és akárcsak a PICCO szériánál itt is tartalmazza a széles-sávú ládákat meghajtó végfokokat is, tehát összesen 3 darab Bang Olufsen Icepower egység lakik benne. Már első ránézésre is látszik, hogy igényes robusztus kivitelű, igazi német minőségű termék. A hátoldalon egy speakon aljzattal csatlakozhatunk a mélynyomóban lévő oldalanként 200 W névleges teljesítményű végfokhoz. A doboz számos riggelési lehetőséget kíván az alján lévő illeszték biztosítja, hogy állványra tehessük. A hangszórókat masszív feketére eloxált rács és szivacs védi. 8 collos mély/mély-közép hangszóró és 1.35 collos magas driver dolgozik benne kétutas passzív keresztváltóval kombinálva. A tervezők egy PTC-vel ellátott védelemről is gondoskodtak. A csinos kis fadobozt kemény lakkbevonat óvja. Ugyanilyen külső védelmet kapott a mély-láda is. A hátoldalon lévő kezelőszervekkel a teljes hangerőt, a külön a sub szintjét, valamint a bemenő jel erősítését tudjuk szabályozni. Ide csatlakozik a bejövő jel is 2 darab XLR aljzaton és innen 2 darab speakon kimenetet is találunk a széles-sávú hangfalaknak. Azt talán mondani sem kell, hogy limiter is védi a teljes rendszert.
Fontosabb műszaki jellemzők:
Top széles-sávú szekció: | passzív kétutas |
Típusa: | aart 8 Top |
Teljesítménye: | 200W/ 400 W |
Impedancia: | 4 Ohm |
Max. hangnyomás: | 95/125 dB max |
Frekvencia átvitel: | 70-20 kHz |
Hangszóró: | 8 coll |
Magas hangszóró: | 1.35 coll driver |
Lesugárzási szög: | 100×50 fok |
Keresztezési frekvencia: | 2.7 kHz |
Méretek: | 220×440×250 mm |
Tömeg: | 8.5 kg |
Sub: | aktív rendszerű |
Típusa: | aart-sat-Bass |
Névleges teljesítmény: | 500/1000 W |
Frekvencia átvitel: | 45-120 Hz |
Keresztváltási frekvencia: | 120 Hz |
Beépített hangszóró: | 15 coll 3 collos tekercsátmérővel |
Külső méretek: | 420×520×540 mm |
Tömeg: | 31 kg |
Miként is tálalja elénk a bemenetre küldött hanganyagot ez a kis összeállítás? Ha nagyon szűkszavúan fogalmaznék, akkor csak annyit tudok mondani, hogy kiválóan. Szinte bármilyen műsoranyagot tettünk be a lejátszóba nem lehetett fogást találni rajta. Precízen, torzítatlanul jött le minden. Lendületes, dinamikus mélyek, amikor kellett még a falak is megremegtek. Az énekek tiszták, minden hangszer a maga helyén zenél, sehol sem tolakszik. Nagyon kényes jelforrás a fúvós szekció, nos hát itt is kifogástalan. Egy apróságnak tűnő csattanó a végére kívánkozik: minden egyes SOLTON termék Németországban készül! Igen, ha megfordítunk egy hangdobozt a hátulján bizony ott virít a „ Made in Germany „ felirat!
A fentiekkel szerettem volna szemléltetni, hogy hazánkban ugyan nem ismeretlen, hanem pontosabban megfogalmazva kevésbé előtérben lévő, ám hangzás tekintetében nagy dobásokra képes német vállalatra miért is érdemes odafigyelni.
Tisztelt Olvasó!
Tanácsolom, hogy jöjjön el május 28-án a Crystal Audio üzletébe és győződjön meg róla személyesen, mire is képesek ezek az összeállítások. Mindenkit szeretettel várnak a szervezők. Helyszín: Crystal Audio szaküzlet VIII. ker. Kis József utca 19. sz.