A kétbemenetes, amolyan duplikált maximalizmus. Akár ezzel a titulussal is illethetjük, mert végre a Pro-Ject is gyárt két különböző lemezjátszóhoz vagy két különböző hangszedőhöz egyszerre mégis külön-külön illeszthető előerősítőt. A már sok mindent megélt „örökifjú” hifi-barátok azt is mondhatják: visszatértünk az aranykorhoz, amikor is sok receiver sajátja volt akár két lemezjátszó bemenet is.
A legendás Kenwood KR–7600 Marantz 2270, a Pioneer SX828 régi modellek rendelkeztek két phono-bemenettel, sőt a Yamaha C–4 előerősítőn három bemenet is volt az akkor fénykorukat élő lemezjátszók kiszolgálására. Hol vagyunk már ezektől? Tessék visszahozni nekünk az aranykort! Megnyugtatásul, azért találni a mai választékban is dupla phono-előerősítőket, mert az EAR Yoshino 912, az ASR Basis Exclusive, az Audia Flight Phono vagy a Nagra VPS, már régen „leütötték ezt a kártyát”. Mi mégis örülünk, hogy egy hozzánk közel álló gyártó árban elérhetőbb portékája most terítékre kerül.
Egy jó kérdéssel is folytathatjuk: két lemezjátszó vagy két hangkar? Kinek mi – igen, mindenki igényeihez és lehetőségeihez mérten mérlegel majd beruház hobbijába. Talán az a helyzet a legéletszerűbb, hogy hifi-barátunk két különböző lemezjátszóval rendelkezik – egy régebbi és egy új – bennük a hangszedők, az egyikben MM, a másikban MC rendszerű. Tudjuk a „nagymenők” egyetlen lemezjátszót tartanak, akár két karral, kettő különböző hangszedővel. Mindezt bízzuk a fantáziára, tudva, hogy a Pro-Ject TubeBox DS2 phono-előerősítő bármely konfigurációt kiszolgálja!
RIAA-kiegyenlítés pontossága: | 20 Hz – 20 000Hz (+0,2dB/-0,2dB) |
Zajküszöb: | 88 dB (A weighted, at 40dB gain) |
Teljes harmonikus torzítás: | <0,04 % |
Bemeneti imedancia: | 10-1000 Ohm szabályozható / 47kΩ |
Bemeneti érzékenyítés: | 40, 45, 50, 60 és 65 dB (kapcsolható) |
Bemeneti kapacitás: | 100pF, 220pF, 320pF |
Kimeneti feszültség: | 500 mV/1kHz, 5mV/1kHz (40dB-n) |
Méretek: | 206 x 227 x 91mm oldallapok nélkül |
Tömeg: | 1.650 kg aluminium / 1.930 kg fa oldallal |
Ár: | 199 000 HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
Az impozáns paramétereket produkáló Pro-Ject phono-előerősítő a cég BoxDesign sorozatának magasabb osztályába sorolt. Külleme ennek jegyében matt alumínium-ezüstszürke, a világos árnyalatból, illetve választható matt fekete köntösben, opcióként valódi fa oldallapokkal. A miniatűr kezelőszervek és az éppen világító kijelzők tűpontnyi LED-jei csak emelik a készülék bizalmi faktorát és a látnivalók esztétikai szintjét. A két be- és kettő kimenetre dolgozó készülék kezelési komfortja a finommechanikához érzékeny ujjakhoz idomult. Az érzéki érintésekre finomra hangolt kezelőgombok csak parancsunkra várnak, hogy konfiguráljuk az egyes bemeneteket a hangszedőinkhez.
Az alapelektronika már jól ismert az előző időszak gyártmányaiból, tulajdonképpen a Tube Box DS és a Phono Box RS modellek erényeinek helyes ötvözete. Az egyes bemenetek bármilyen hangszedő fogadására alkalmasak, egyedileg konfigurálhatók a hangszedő paraméterei alapján. Változtathatjuk az impedanciát, ez lehet fix 47kOhm, de fokozat nélküli finom-szabályzóval beállított is.
A készülék ugyanígy lehetőséget ad az adott lezárási kapacitás beállítására is, valamint a bemeneti (gain) érzékenyítésre. A helyes beállításoktól való eltérés lehelet finom különbségeket mutat – nem kell megijedni – nem fog a készülék elromlani, csak a hallásunknak lesz furcsa. A készülék „memóriája” megőrzi az egyes beállításokat, csak újbóli átállítás alatt változnak az értékek.
Független attól, hogy a készülék maga meglepően kistömegű, könnyű, jól meg van rakva a szükséges elektronikai elemekkel. Kettő darab 2 x ECC83 (12AX 7A) előerősítő-cső végzi a dolgát, akár gyönyörködhetünk is pislákoló fényükben, ami, egy későbbi időkban véghezvitt, csőcsere-tuning lehetőségét is felkínálja.
A Pro-Ject TubeBox DS2 phono-előerősítő bármelyik bemenetének illesztett/erősített jele tetszőlegesen kivihető az 1. számú vagy a 2. számú kimenetre. Ezáltal akár kettő erősítővel kialakított hangláncot is fenntarthatunk, így kihasználhatjuk a készülék bőséges kvalitásait.
Meghallgatás
A teszt jól ismert hangláncunkba való beillesztéssel kezdődött, A. J. Van den Hul úr által saját kezűleg gyártott DDT-II típusú hangszedőjével, valamint VDH kábelezéssel készült. A beállítási procedúra elvégzésében a hangszedő részletes műszaki paraméterei nyújtottak iránymutatást. Ezúton szeretnénk felhívni minden felhasználó figyelmét ezek betartására. A DDT-II Special kimeneti adatai ésszerűek, megfelelnek a legtöbb phono-elektronika bemeneti érzékenységének. A hangszedő „gyári” ajánlása szerinti 200 Ohm mellett még a 100- és 220 Ohm közötti értékekkel való kísérletezést sem tartottuk túlzásnak.
Első benyomásként a sima, zajtalan megszólalást kell kiemelni, utána a teljes hangzási tisztaságot. A hangzáskarakter lehet hűvösnek tűnik, mondjuk úgy neutrális, közelebb áll a valósághoz, mint valami elképzelt (jó dögösen szól) ideálhoz. A frekvenciatartás egyenletessége +0,2dB/-0,2dB önmagáért beszél. Mindenesetre megállapíthatjuk, hogy a tonalitás tartalmas, minden hangzó a helyén, saját hangterjedelmében szólt. Ejha, ez jó! Dicsérhetjük a részletezőképességet. Még a bemeneti érzékenységet sem kell feltornászni 65dB határértékig, hogy elég „hangosan szóljon az ének”.
A basszus terjedelme elegendő, linearitása példaértékű. Nincs túlhangsúlyozott, hatalmas basszus-energia, de a mély-hangok nem is borítják fel a hangzási balanszot.
Még a térleképezés is jól sikerül, hiszen hangszínpadot érzékelhetünk, nem valami „arcunkba kiabáló” középtartománnyal összefüggő „beledugták a fülemet a hangszerbe” effektust hallunk. Ezért szimpatikus, hogy a szólót játszó előadó csak egy kicsit jön az előtérbe, egy kicsit kerül „reflektorfénybe”. Mindezzel együtt jól megkülönböztethetők az egyes felvételi helyszínek adta hangzástérbeli jellegzetességek. Különösen mutatkozik ez olyan hangfelvételeknél amiket hangversenyteremben vagy templomban készítettek.
Végezetül egy tesztelői észrevétel: két hangkarban lévő két különböző hangszedő üzemeltetése esetén, mivel kapcsolni kell a be- és kimeneteket, a váltás miatt oda kell menni a készülékhez, nem lehet a két hangszedő között a hallgatási pozícióban egy szempillantás alatt váltani. A „hifi-megszállottaknak” hiányzik egy távkapcsolós lehetőség, ami a bemeneteket váltaná egy meghatározott kimenetre dolgozva.
Konklúzió
A Pro-Ject TubeBox DS2 phono-előerősítő remek készülék a gyártó régebbi, hasonló elektroncsöves termékeinek nyomdokain, de azt is állíthatjuk egy kicsit előttük jár. Rendkívül jól felépített, egyedi értékű MM/MC phono-előerősítő. Jó ötlet a kettős szerep, a két lemezjátszóval rendelkező hanglemezgyűjtők egészen biztosan imádni fogják. A felhasználás szempontjából logikus funkciók és a gyártási minőség egészséges egyensúlyban van a hangzási minőséggel.
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 90% |
Pro
+ sima, zajtalan megszólalás
+ hangzási tisztaság
+ tartalmas tonalitás, jó részletezőképesség
Kontra
– a fa oldallapok külön költséget képeznek
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36-1/468-2176