High-End Chip-Set, és csöves technológia vegyes házassága
A Pro-Ject cégtől megszoktuk, hogy kiegészítő elektronikáit szinte az örökkévalóságnak gyártja. Bár a híradástechnika kedvelői tudják a csövek élettartama véges, mégis a már igen közkedvelt ezt megelőző típusok akár küllemi megjelenésükkel is sugallták a hosszú élettartamot. A Pro-Ject cég alkotói gárdája tudja, mikor van az, hogy egy bevált jó dolgot, egy jó irányvonalba mikor kell tovább fejleszteni. Bölcs döntés volt a Tube Box DS-t létrehozni.
Csőkészlet: | 2x ECC83 (12AX7) |
Bemeneti impedancia alacsony MC: | szabályozható 10 Ohm–1000 Ohm |
Kapacitás (MM): | 47pF / 147pF / 267pF / 367pF |
Érzékenyítés MM / MC: | 40 / 50 / 60 dB |
Jel/zaj viszony: | 93 dBA |
Torzítás: | < 0,1% |
RIAA pontosság | kisebb, mint 0,5dB/20Hz – 20kHz |
Dübörgés szűrő: | 20Hz alatt 18dB/oktáv |
Méretek: | 103×72×144 mm |
Tömeg: | 1100 g |
Ár: | 149 000 HUF |
Forgalmazó: | Audio Centrum |
Nagyon kevés a különbség a régebbi SE II verzióval szemben, bár észrevehetően virít egy valamilyen szabályzó potenciométer a „műszerfalon”. A design olyan hatást kelt, mint az interkontinentális ballisztikus rakéták vetőcsövei a félig nyitott silóban.
Az erősítésben résztvevő ultra alacsony zajú félvezető alkatrészek csak segítik a muzsika megvalósítását, hibrid mivoltát ugyanaz a kétcsöves kimeneti szekció (2×12AX7/ECC83) biztosítja, mint korábban. Ne bánjuk, hogy nem teljesen csöves az egész elektronika, mert egy tiszta elektroncsöves szerkezet ára akár többszöröse is lehet a Tube Box DS-ért leszurkolt 149 000.- jó magyar forintnak. Ez a „jó súlyban” lévő elektronika kettős mono felépítésű. Az ECC–83 prémium minőségű elektroncsövek illesztési pontjai aranyozott érintkezőkkel vannak ellátva. A csövek körül fém hűtők, melyek alig láthatók az első pillantás során. Hasznuk, hogy védjék a csöveket a túlmelegedéstől, így biztosítva a hosszabb élettartamot. Ezen kívül segítik a jobb hangminőséget azáltal, hogy szabályozzák a működési hőmérsékletet és csillapítják a csőben kialakuló és kívülről rájuk ható káros rezonanciákat. High End Chip Set, SMD technológia. A készülék hátulján van három sor jumper-dugó fogadó hely, amivel a felhasználó számára lehetőség nyílik optimalizálni a készülék teljesítményét a kiválasztott hangszedőhöz. Itt állítható be a dübörgés szűrő használata is. A hangszedő típusától függően (MM vagy MC) meg lehet választani a bemeneti kapacitást, figyelembe véve a hangkar kábel jellemzőit is. Három erősítés-szabályozási beállítást választhatunk, – 40dB, 50dB és 60dB. A kapacitás beállításai MM hangszedők esetén, 47., 147., 267. és 367pF. Amennyiben alacsony kimenetű mozgó-tekercses (MC) hangszedőt használunk, melynek kapacitása nem elsődleges jelentőségű, lehetőség nyílik a bemeneti impedancia fokozat nélküli szabályozására. A bemeneti impedancia szabályozható 10 Ohm – 1kOhm-os tartományban forgatható potenciométer segítségével. A jumper-dugók kicsik és nehézkes velük bánni, ezért gyakorlott kéz, türelem és szakértelem szükséges a pontos beállításhoz. A külső 18Volt-os tápegység az, ahol a dolgok tovább javíthatók, azt hiszem, a gyártó azt tervezi, hogy jobb tápegységeket tesz elérhetővé a jövőben.
Egyetlen észrevételt a beállítást illeti. A dübörgés szűrő használata esetén nagyon kicsi különbséget lehet hallani a be- és kikapcsolt állapot között. Ez nem csoda, hiszen 20Hz alatt vág, ezt a tartományt nem minden hangsugárzó érzékelteti, de a mechanikai eredetű „dübörgési jelenség” nagyban beleszól az alsó három oktáv hiteles lesugárzásában, tehát illik szűrni. Bekapcsolt állapotban jót teszünk az erősítőnknek és a hangszóróinknak is.
Az összes pozitív tulajdonsága tapasztalható az eddigi favorit Box SE II modellnek. Nagyszabású és dús, gazdag hangzása csodálatos érzéssel tölt el, a szinte kitapintható képalkotás az erős pontja. A muzsika megjelenítése analitikus, minden műfajon magabiztos természetességgel teszi a dolgát. Az egész produkciónak „jól hangzik” hangulata van. A hang minősége hiteles, jó dinamikájú, részletgazdag, levegős, nyitott, kiváló a térérzet.
Az MM hangszedő vizsgálata során kipróbáltam a különböző kapacitás beállításokat. Alig hallani nyilvánvaló különbségeket, itt inkább kedveltem az alacsonyabb kapacitásokat, mivel a magasabb beállítások hangját kissé fényesnek találtam. Régen sokáig azt hittem, hogy a nagyobb kapacitások eltompítják a hangot, de ez esetben nem jön létre ilyen különbség. A meghallgatás során úgy tetszett, több tapasztalattal, magabiztosabban játszik MC hangszedők partnereként. Jelentős változások mentek végbe a kialakult hangzásképben, meglepően akkor hallottam sok különbséget a különböző terhelési beállításoknál amikor a Benz Micro Ace L került a shell-be. A Benz nem ír elő széles terhelési tartományt, a 100 Ohm 47 kOhm beállítás kézenfekvőnek látszott, úgyhogy akkor hallottam különbséget amikor a kapacitást 200 – 300 Ohmra állítottam. A Pro-Ject Tube Box DS erre a rugalmasságra épül, az egyik, hogy nem kell aggódni olyan helyzetben, amikor hangszedő vásárlás során kiderül, hogy katasztrofális elektromos eltérés van a hangszedő kimeneti és ennek a phono-elektronikának a bemeneti jellemzői között. A másik, hogy az ésszerűség határain belül ad lehetőséget a kísérletezésre. A rendszerünk hangzására gyakorolt hatása mindenképpen figyelemre méltó, hiszen elöl, ahol a legkisebb a jelerősség és onnantól félvezetős erősítőt használunk, szüksége van a rendszernek egy kis meleg „infúzióra”. A Pro-Ject Tube Box DS átgondolt koncepciója és a gyártó több évtizedes tapasztalata félre tettei velünk a hifi gondokat, és csak hátra dőlünk a zenét hallgatva vagy táncolunk a solid rock-ra a hanglemez zenei anyagától függően.
Amit a műszaki megoldások alapján várhatunk, azt meg is kapjuk. Elsőként a magas hangok megjelenítését kell említeni, amely túlzás nélkül kijelenthető, egyedülálló kategóriájában, annyira nyílt, fényes és tiszta magas hangtartományt alkot, amilyet eddig csak a jóval drágább típusok tudtak érzékeltetni. A tiszta, cseppet sem karcos magasakról a közkedvelt ECC–83 prémium minőségű elektroncsövek gondoskodnak. Úgy dolgoznak, hogy még a hallhatatlan hangok is részt vesznek a hangzáskép megalkotásában. A kimagaslóan nagy rezgésszámú frekvencia sáv távol áll az emberi hallás határától, de mint tudjuk az egyenletes, torzításmentes lesugárzása benne van a hangzásérzetünkbe. Ezáltal a zenei hanginformációt természetesebbnek érezzük. Drámaian realisztikus középhangok, egyenletes frekvencia átvitel. Hangjának közép tartománya már nem annyira forszírozott, mint a korábbi modelleké, nagyon is rendben van, az énekhangokat tisztán, kidolgozottan tárja elénk. Tulajdonképpen minden műfajon jól jön ez a képessége, de talán akusztikus jazz muzsikán a legszembetűnőbb. Atmoszféra teremtő képessége legjobban tetten érhető az akusztikus jazz koncerteket bemutató lemezeken. Mindez nem „ül rá” a hangzásra, hangját egyensúlyban lévőnek érezni. Erőteljes a basszus, de talán inkább a minősége, nem a mennyisége dicséretes, jól megfogottak a mélyek, nincs felső basszus kiemelés, nincs lötyögős mély hang. Nagyon jól követi a felvétel ritmusát, gyors és pontos a basszusgitár hangzása, de jól elboldogul a bőgőhangokkal is.
Lehet, hogy azok, akik audiophilia nervosa betegségben szenvednek állandó teszteszközt kaptak a kezükbe amennyiben ellenállhatatlan késztetést éreznek, hogy próbálkozzanak a különböző beállításokkal. Én, mindenesetre teljes szívvel ajánlom a Pro-Ject Tube Box DS-t a lemezgyűjteményünk átértékelése és új élvezetek megtalálása céljából.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 80% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 75% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 83% |
Pro
+dús, gazdag hangzás
+illesztés rugalmassága
+prémium minőségű elektroncsövek
Kontra
–nehézkes a jumperekkel való beállítás
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audio Centrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36-1/468-2176