Az akusztika tudománya is része a zene művészetének
Az Optikai, Akusztikai, Film- és Színháztechnikai Tudományos Egyesület (OPAKFI) a hagyományt őrizve idén is Akusztikai Szakmai Napot tartott. A rendezvényre 2014. május 16-án került sor a zuglói Szent István Király Zeneházban. Az egész napos program keretében szakmai előadásokat hallgathattak meg a meghívott látogatók. Az esemény a teremakusztikáról szólt, azonban ebben az évben a hangfelvétel technika kapta a fő szerepet. Szó volt a hangfelvételi és hangkeverő helyiségek teremakusztikai kialakításáról, a teremakusztika és hangfelvétel-technika kapcsolatáról. Emellett az előadók a hangmérnöki szakma legkülönbözőbb színes területeit mutatták be, mint a filmes hang, a hangrestaurálás és a mastering témakörökből, valamint érdekességeket hallhattunk a Művészetek Palotájának hangmérnöki munkájáról is. Ebben az évben is ingyenesen, előzetes regisztráció után volt látogatható a szakmai nap, külön köszönet érte a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolának és Záborszky Kálmán igazgató úrnak.
A már hagyománnyá vált rangos magas színvonalú szakmai szimpóziumot 2011-ben rendezték meg először. Akkor a zenei akusztika, hangszerakusztika kapta a fő szerepet. A „sorozat” 2012-ben is folytatódott. Ekkor az épületakusztikáé volt a főszerep. Sok érdekességet lehetett még hallani a hangfelvételek technikájáról is. Folytatódott a sorozat 2013-ban is, ekkor a teremakusztikáról, elektroakusztikáról, hangosítástechnikáról szóltak az előadások igen magas szakmai színvonalon. Az első három évben kiállításokat is rendeztek, amelyeken a technikák élőben is megismerhetők voltak. A szakmai napok alapgondolata egy olyan eseménysorozat megszervezése a szervezők részéről, amely bemutatja az akusztika tudományát, fontosságát a nagyközönségnek és a leendő szakembereknek, akik jelenleg diákként hallgathatták a szakma legnagyobb hazai képviselőit. Az előadások magas színvonalúak, de nem akadémikus jellegűek, hiszen a cél mindig is az volt, és a jövőben is az lesz, hogy a szakma minél szélesebb rétegeket elérjen, és az ismeretek a jövő generációjának átadják, a szakma szeretetével együtt. Az előadásokat a szakmában ismert és elismert előadók tartották.
A 2014-es szakmai nap eseményei.
Belépve a zeneiskolába, nagyon meghitt bensőséges hangulat fogadta az idelátogatókat. A falakon különböző zenei előadások plakátjai, ismert nevek köszöntek ránk. A tantermekből kiszűrődő zenék és az érettségiző zsibongó diákok kavalkádja nagyon kellemes alapot adott a regisztrációhoz. A kézbe kapott műsorlap kíséretében léphettünk be a nagyterembe. A kiváló akusztikájú koncertterem teljesen megtelt, már szinte egy tűt sem lehetett ledobni, még az oldalfalaknál is álltak. Jó volt látni a diákságot is, ők nagy számban foglaltak helyet.
Záborszky Kálmán iskolaigazgató megnyitó beszédében ismertette az iskolában folyó szakmai munkát, az elért eredményeket és szakmai sikereket. Kiemelte a szakmai nap fontosságát, és támogatásáról biztosította a rendezvény szervezőit. Majd az iskola diákjai egy kis kamarazenei minikoncerttel kedveskedtek a hallgatóságnak.
Az első előadó Ujházy László hangmérnök, a hangkultúra tanszak vezető-tanára volt.„Gondolatok a hangfelvételek esztétikájáról” címmel nagyon érdekes előadást tartott a hangmérnök „különös, egyedi kapcsolatáról” a szerzővel, a karmesterrel és a zenekarral. A hangmérnök kulcsfigurája a zenei produkcióknak. Megismerhettük kronológia sorrendben a különböző hangmérnöki elképzeléseket, mikrofonozási technikákat a szakma fejlődésén keresztül. Mondanivalóját kivetítette, így könnyebb volt követni a nagy ívű előadást. Hangkritikai munkái által ismertette meg a hallgatóságot a különböző hangmérnöki elgondolások előnyeivel és hátrányaival. A nagyon magas színvonalú előadását finom humorral fűszerezte.
A következő előadást dr. Erdélyi Gábor hangmérnök (Színház és Filmművészeti Egyetem) tartotta „Filmművészet vagy filmtechnika” címmel. A kép és a hang különös „viszonyát” szemléletes mintapéldával mutatta be. Nagyon érdekfeszítő előadásában láthattuk egy erdei film részletét, amely mögé a néző a hang által mást és mást képzelhetett el a romantikától a háborúig.
Majd Győri János hangmérnök (Studio General Kft.) következett. Előadásában ismertette a Super Audio CD Mastering technológiát. Előadásában végig vette az SACD lemezek legyártásához szükséges felvételi sor tematikáját, a kifejlesztett rendszereket, a tömörítési arányokat kiértékelő lehetőségeket, az adatvesztés nélküli adattömörítési technológiát (DTS), és a lehetőségeket, hogy komplett, ellenőrzött munka kerüljön ki a hangmérnök kezéből. Az előadásának könnyebb követését jól értelmezhető szakmai anyag segítette.
A negyedik előadást Borsiné Arató Éva akusztikus szakértő (Arató Akusztikai Kft.; Az Opakfi akusztikai szakosztályának titkára és a rendezvény fő szervezője) tartotta „Hangfelvételek lehallgatása optimális akusztikai környezetben” címmel. Megismerhettük a hangmérnöki lehallgató térrel szemben támasztott szakmai követelményeket és nagy-vonalakban a tervezési ismereteket is. Rávilágított arra is, hogy a hangmérnöki szoba a beruházók „mostohagyereke”, ami szakmailag elfogadhatatlan. Amit a hangmérnök a rossz akusztikai térben hall, azt próbálja korrigálni a felvételén, ami nem jó, hiszen a „hibák” eltorzíthatják az amúgy jó hangmérnök munkát. A tervezési elméletet szemléletesen, képeken lehetett nyomon követni.
Majd Fényes Péter csoportvezető hangmérnök (MTVA – Magyar Rádió Hangarchívum) különleges témájú előadása következett „Hangrestaurálás a XXI. században” címmel. Megismerkedhettünk azzal a hatalmas, felelősségteljes munkával és technikákkal, amelyekkel nemzeti hangértékeinket-felvételeinket mentik a jövő számára digitális formában. Kitért a különböző médiák élettartamára. Nagyon meglepett mindenkit, hogy az egyik legjobban „romló” média a DAT kazetta. Különleges technikákkal „hámozzák” ki a szakemberek az információt a pusztuló szalagokról, legyen az analóg vagy digitális formátumú. A hallgatóságnak szemrevételezésre körbeadta a röntgenlemez, lakklemez, bakelit lemez és CD lemezek egy-egy példányát, és közben magyarázta az egyes hordozók várható élettartamát. Sajnos a CD média sem örök életű, ezek is pusztulnak, pedig ez a legfiatalabb rögzítési eljárás, hiszen „csak” 1982-től létezik (ekkor jelentette be a Sony és a Philips az eljárást, amit közösen dolgoztak ki). Az érdekfeszítő előadást vetített képek tették szemléletessé.
A következő és egyben a szakmai nap utolsó előadója Matz Ádám hangmérnök (Classic-Sound Kft., MÜPA stúdiók). Előadásának a „Koncertfelvételek technológiája a MÜPA stúdiójából” címet adta. Nem mindennapi szakmai ismeretekkel kápráztatta el a hallgatóságot, hiszen a MÜPA épülete és annak koncerttermei világviszonylatban is kiemelkedő akusztikai „képességekkel” rendelkeznek. Itt minden megtalálható: a mechanikusan mozgatható akusztikus elemek, a fantasztikusan magas színvonalú tervezés és kivitelezés, valamint az orgona, amely világviszonylatban is rendkívüli. A koncerteket a legmagasabb technikai színvonalat képviselő hangtechnika szolgálja ki, beleértve a fény- és stúdiótechnikát is.
Az előadások sorát kávészünet szakította félbe. Szerencsére így lehetőség volt magánbeszélgetéseket folytatni az előadókkal és a hallgatósággal. A hallgatóság mind a hat előadást lelkes tapssal köszönte meg. Még órákig hallgattuk volna a szakma legnagyobbjait, abban azért reménykedhetünk, hogy jövőre is találkozhatunk velük, vagyis hogy a hagyomány nem szakad meg. Mindenesetre nagyon köszönjük mindenkinek, akik számunkra lehetővé tették az ilyen magas színvonalú előadásokon való részvételt.