– avagy beugrás az ezüst-korong álmok tengerébe. Egy Metronome Kalista CD/SACD-lejátszó a „non plus ultra” kifejezése annak, amit a ma már hagyományosnak mondott CD-lemezekkel és ezzel a készülékkel el lehet érni. A történet a következő: Dominique Giner tervezőmérnök 1994-ben elhagyta korábbi munkáltatóját, a Jadis Audio tervező asztalát, és saját céget alapított. A Métronome Technologie cégben lemezjátszókkal indította el tevékenységét, hogy megteremtse a pénzügyi alapot a következő lépéshez, egy mindent felülmúló Metronome CD-lejátszó gyártásához. Az addig ismert modellek közül még a legjobb CD-lejátszók sem feleltek meg Dominique Giner tökéletességről alkotott elképzeléseinek. A fejlesztések gyorsnak és „formabontónak” bizonyultak, mert a tápegységet külön burkolatba helyezte és a DAC-ok is kétdobozos kialakításúak lettek. Az eredményeket látva Dominique Giner hozzáfogott legmerészebb és a lehető legjobb CD-lejátszó megépítéséhez, aminek modellneve a Kalista lett, története a 2000-es évek elején született. A Kalista annak bemutatása, hogy a CD-szabvány vörös könyvében (Red Book) lefektetetteken belül mi minden lehetséges technikai korlátok nélkül.A 2003-ban bemutatott első Kalista azonnal nagy sikert aratott.
CD-mechanizmus: | D+M/Sound United Group felültöltős |
DAC: | Dream CDA AKM „Velvet Sound” ESS ES9038PRO |
Digitális bemenetek: | SPDIF, AES/EBU, Toslink (44,1 – 192 kHz) |
Digitális kimenetek: | I²S / S/PDIF / AES/EBU (44,1 – 192 kHz) |
USB: | aszinkron, 32bit / 384 kHz + DSD128 |
Frekvenciamenet: | 20Hz – 20 000 Hz / 45 000 Hz / 90 000 Hz (+0,0 / –1,6 dB / –4,5 dB) |
Jel-zaj viszony: | 118,2 dB / 118,4 dB / 116,5 dB (LPCM / CD / SACD) |
Torzítás: | 0,00050% |
Méretek: | 440 x 160 x 430 mm |
Tömeg: | 22 Kg |
Ár: | DreamPlay XC belső DAC-al kiegészítve 69 950.- EUR |
Minden Métronome Technologie – Kalista DreamPlay XC CD-lejátszó a francia katonai és polgári repülőgép-technológiának otthont adó Roquemaure-ban, Toulouse közelében, a cég saját gyáregységében készül. Itt a szerszámgépek a század milliméternél kisebb határokon belül működnek. A Kalista gyártásához felhasznált alapanyagok ezen tűréshatárokat jól bírják. Egy sor kutatás eredménye a DuPont Delrin termékének, a metakrilátnak, valamint az alumíniumnak és a rozsdamentes acélnak kiválasztása. Az anyagok és megoldások összességükben biztosítják a nagy merevséget és a nagyon alacsony rezonancia tényezőt. A DreamPlay XC tápegysége egy függőleges állású „torony”, amely a front-panel formázott felülete és a jelentős, 21,7 kg súly ellenére szinte egyszerű megjelenésű, úgy fest, mint egy régebbi számítógép. Elején a készenléti állapotot jelző LED, hátulján egy hálózati bemenet, egy kapcsoló és két kimenet található. A kimenetek többeres kábelen keresztül csatlakoznak a DreamPlay XC-hez. …„Technikai erőfeszítéseink több mint felét mindig az áramellátásra összpontosítjuk. A DreamPlay X tápegység valóban hatalmas, teljesítménye megduplázódott a teljes XC lejátszó esetén. A másik nagy lépés az erősebb ARM Cortex processzorokra való átállásban tükröződik. Ez lehetővé tette számunkra, hogy több funkciót és rugalmasságot kínáljunk, miközben javítjuk a jól ismert hang-visszaadást”…– nyilatkozta Jean Marie Clauzel
A forma egy modern intuíció. A DreamPlay XC feltűnő megjelenésű esztétikája rendkívül merész és művészi, látványa első pillantásra észbontó. Ez az egyik leglátványosabb ezüstkorong-játszó, amelyet a világ valaha látott, digitális front-end, ami úgy néz ki és úgy szól, mint semmi más. A minden porcikájában francia konstrukció alumíniumból és egy repülőgép propellerét mintázó vastag, átlátszó metakrilát lapokból áll. A központi elhelyezésű mechanizmust rozsdamentes acél tüskés lábak támasztják, amelyek hozzájárulnak a készülék jelentős, 17 kg-os teljes tömegének stabilitásához. A legfejlettebb technológiával felszerelt készülék abszolút referencia az SACD-játszók osztályában. Mindamellett hálózati lejátszó funkcionalitása is kivételes. A DreamPlay X modellt nevezhetjük „All-In-One” készüléknek is, mert négy funkciót és azok szolgáltatásait egyesíti. Tehát CD/SACD-lejátszó, streamer, DAC és digitális előerősítő egy egységben.
Az érintőképernyős kezelőpanel, az alapvető funkciók kezelésén túl, lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy mélyebbre ássa magát a digitális szűrési és mintavételezési lehetőségek elérésében. Az ESS Sabre ES9038PRO DAC digitális szűrői az érintőképernyő menüiből – akár hálózatról, online forrásból vagy lemezről játszunk – mind elérhetők. A Kalista a lineáris fázisú, minimális fázisú, apodizáló, téglafalú stb. digitális szűrők teljes skáláját kínálja. A Metronome/Kalista vezérlőalkalmazása a ConversDigital ismerős mConnect metódusa, amely táblagépen vagy okostelefonon fut. Számos más UPnP-csomag is használható. Egy elegáns fémbevonatú távirányító tartozéka a készüléknek, amellyel minden funkció és szabályozni való elérhető. Kezeli a helyi hálózati tárolónkon lévő tartalmakat, amelyeket UPnP-n keresztül továbbítunk. A PCM-alapú adatokat akár 32 bit / 384 kHz sebességgel és DSD256 / 11,2 MHz-ig konvertálja. A streaming tudománya nemcsak a Deezer, a Qobuz, a Spotify és a Tidal műsor szolgáltatók (MQA dekódolás) vételét nyújtja, de a vTuner segítségével akár a világ összes rádióállomását hallgathatjuk.
A DreamPlay XC két táp-bemenettel, vezetékes/vezeték nélküli hálózati bemenetekkel, egy USB-A porttal rendelkezik a külső meghajtókhoz (és egy a szervizhez), valamint HDMI (I2S), XLR (AES/EBU) és koaxiális (S/PDIF) digitális kimenettel rendelkezik. A rögzített/változtatható analóg kimenetek az RCA-kon és az XLR-eken találhatók. A Kalista DreamPlay XC mind fix, mind változtatható szintű kimenettel rendelkezik. Az előerősítő a Leedh digitális feldolgozó/hangerő-algoritmusát használja.
A Métronome Technologie tervezői hosszú évek óta dolgoznak ezen a készüléken, hogy a legtisztább hangzású terméket kínálhassák. Az elektronika alkatrészeit kézzel forrasztják, az egységeket saját műhelyükben a Metronome technikusai szerelik össze.
Mégis hogyan lehet megmagyarázni, hogy a DreamPlay Kalista XC olyan embereket céloz meg, akik a digitális zene analóg stílusú reprodukcióját akarják? …”Nehéz megmagyarázni, de úgy gondolom, hogy az audiofil ügyfelek, valóban úgy ismerik a Métronome céget, amely nagyon analóg hangzású termékeket gyárt. Állítólag ez az abszolút legjobb termékünk. Ez része a válasznak. Amint az emberek meghallgatják, hallhatják, hogy hatalmas különbség van más márkákhoz képest. Nem annyira minőségben, hanem inkább hang-visszaadási profilban. Azt hiszem, nagyon analógnak hangzik, mi vagyunk az egyik leginkább analóg hangzású márka. Ott van még a tudás, a márkánk és az akaratunk, hogy ebben az irányban haladjunk tovább”… – nyilatkozta Franz Johann Votruba a Metronome Audio és a Kalista Audio kereskedelmi igazgatója
Megjegyezzük, hogy az SACD eltér a korábbi digitális audio-rendszerektől, mivel szakított a PCM-el, és teljesen más módszer szerint digitalizált jelfolyamot támogat. Ez a digitalizálási eljárás a DSD (Direct Stream Digital). Az eljárás lényege, hogy nem a meghatározott időközönként mintavételezett analóg jel feszültség értékét tárolja, hanem az analóg jel változását. Ezt minden mintavételnél 1 biten teszi meg. Az 1 bit kevésnek tűnhet, de tekintve, hogy a mintavételezés 2 822 400 Hz-en (2,822400 GHz-en) történik, az analóg jel ilyen rövid időköz alatt nem is képes nagyobb változásra. Ezzel az eljárással nagyjából a 200 kHz-en mintavételezett PCM technológiával egyenértékű minőséget lehet kapni (CD 44, 1 kHz). A digitális jel hallhatóvá tételéhez nincs is szükség D/A (digitális-analóg) konverterre, egy speciális szűrőáramkör is elegendő. Az SACD további tulajdonsága a DVD többrétegű lemez készítési technológiájának felhasználásával kialakított második réteg, melyre hagyományos Audio CD formátumban is felkerül a hanganyag, így az SACD lemezek azok számára is elérhetőek, akik csak később szándékoznak beruházni egy SACD hangrendszerbe, viszont hagyományos CD-lejátszóval rendelkeznek. Ez marketing szempontból is ügyes ötlet, hiszen aki ilyen lemezt vásárol, előbb-utóbb megveszi az SACD-lejátszót.
Meghallgatás
Azok, akiknek lehetőségük van analóg mesterszalagot vagy digitális nagyfelbontású felvételt hallgatni – márpedig a forgalmazó bemutatótermében ez is lehetséges – tudják, hogy minden más csak megközelítése annak amit a stúdióban rögzítettek. Ha szerencsénk van, akkor találunk egy zseniális közelítést. Métronome Technologie – Kalista XC CD-lejátszó viszont egyben művészet is, amely megváltoztatja az eredeti hangzásról alkotott képünket. Így álltunk hozzá a „legCD-játszóbb” készülék meghallgatásához.
Nem féltünk a legnagyobb szerző J.S. Bach D-moll toccata és fúga című művét feltenni. A „toccata” szó az olasz toccare (érinteni) szóból származik. Ez a hangszeres darab arra született, hogy megmutassa az előadó technikai képességeit – szó szerint azt, hogy a játékos mennyire tudja „megérinteni” a hangszert. Lefordítva az audio-területére igazán megmutatja, mit tud a készülék. Az erős hangszerben nagy adag „lélek” van, telített és színes, kitárulkozó basszus, ami már elég kifejezően meghatározza az egyéni pozíciókat. A Kalista konzervatívan nyugodt, nem tolakodó virágos előadást nyújt, amely nem nyomul, de mutatja a derék vastagságú orgonasípok hangzásának erejét és kellően tájékoztat azok arányairól. A feszesség, az aprólékosan tökéletes határokra való odafigyelés, a laza finomítás útját járja, hangjait olyan ütéssel tálalja, hogy érezni a rezonáló basszust.
Miles Davis meghatározó munkája a „So What” című. Miles kifejezőképessége kissé lekerekített, mégis sok szép finom információt és visszhangot hordozott, ahogyan az egy High-End előadáshoz hozzátartozik. Egyfajta elegáns, nem konfrontatív, a régi világ snittje, ahol a magas frekvenciák eszkalációja energiája nem kopott. Még akkor is, ha úgy érezzük, mintha közvetlenül a hangszer mellett ülnénk. A trombita-test megjelenítése esetén szépen lélegzik és dinamikus. Ez most nem látványos dráma, hanem természetes esemény. Stílussal rendelkezik, ahol jelen van az elemzőképesség. Az ütős-készletet robusztussággal és laza finomítással ruházta fel, az energia itt nem tör ki, hanem hullámokban közelít. A cintányér-játék bősége anélkül van jelen, hogy a jól megrajzolt egésztől kilógna. Mai mércével mérve nyugodt hangzás, de mégsem tűnik „lelassultnak”, van energiája.
A kollektív meghallgatás, ami kb. 20 fős társaság előtt zajlott, a My Reel Club felvételével – Babindák, Juhász, Papesch, Pettik lemezének DSD változatával – kezdődött, majd egy DCC Gold kiadású, Steve Hoffman által remasterelt Cannonball Adderley CD-vel a „Know What I Mean?” című felvétellel folytatódott. Végül a nagyon népszerű (https://www.nativedsd.com/) letöltési oldalakon rekordokat döntögető Djabe – Art In Tone albumról hallgattunk meg DSD256-ban készült felvételeket. Mindenki számára tanulságos volt hogy a Kalista DreamPlay XC alap hangrendszer minden hangszer – akár a pianissimo, akár a fortissimo – megjelenítésénél kordában tartja a túlzott könnyedséget, nem engedi, hogy a hang túlságosan éles legyen, ugyanakkor határozott és specifikus artikulációt kínál. Nem technikai erőfeszítés az abszolút megjelenítés elérése, a cél (és egyben teljesült is) a természetes muzikalitás erőszakosság nélkül. Külön nem hívja fel a figyelmet semmilyen részletre, kiegyensúlyozott egészben engedi megszólalni a teljes komplexumot, semmiképpen sem hifi-koncentrált. Ez High-End. Kiválóan lokalizálja az egyes hangszer szekciókat, a közvetített muzsika valósághű, civilizáltan prezentált. Az előállított hangzás zökkenőmentesen és szinte simogatóan, gyönyörű gazdagsággal tölti meg a teret, de mégsem hiányzik belőle az intenzitás, nem vérszegény, éppen ellenkezőleg. Egyértelműen mutatja, hogy a nagy felbontású file-ok és a virtuális térből jövő zene dominanciájának korában, a CD-formátum fizikai formájának is megvan még a helye.
Konklúzió
A digitális kor hajnalán nagyon sok audiofil cserélte fel hanglemez-gyűjteményét 16 bites/44,1 kHz-es „mindörökké tökéletes hangzású” polikarbonát lemezekre. Talán túl korán? A fényes korongnak húsz hosszú évbe telt, mire beérett, ennyi év után lett megbecsülése a formátumnak. Idővel, az összes új felvétel közel 99,99%-át CD-n adták ki, ezért hatalmas CD-lemezgyűjtemények képződtek, temérdek zenei kiadvány, komplett anyagok csak ebben a formában léteznek. A Kalista egy nagyon tisztességes módja ennek az útnak. Ez egy masszív gép, amely valószínűleg túléli az elkövetkező évtizedeket, érett, lélekkel teli szépséggel el tud varázsolni. Őszintén úgy tűnik számunkra, hogy a zenészek lelkesedését és a helyszínek atmoszférájának bemutatását meghallgatva, azonnal és végérvényesen megbékéltünk a digitális technológiával, akár egy-egy egyszerű audio CD-n keresztül is.
Tehát a dolog adja magát. Oscar Wilde aforizmája szerint: …„Mindennek ellenállok, kivéve a kísértésnek”… A DreamPlay XC modellt úgy tervezték, hogy maximális teljesítményt nyújtson, de mai világunkban is meg kell felelnie, ahol a felhasználók a kényelem kedvéért komplett zenei albumokat streamelnek, amikor éppen nem CD-ket, SACD-ket vagy nagy felbontású fájl-gyűjteményüket hallgatják. Mivel egy audiofil mindenből a legjobbat akarja birtokolni, adott a lehetőség. A Kalista arra született, hogy kielégítse a nem szokványos igényeket. Csak Pro van Kontra nincs.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957