A digitális korszak hajnalán, a korai időkben az EMM Labs. együtt dolgozott a Sony és Philips vállalatokkal, hogy a CD-formátumból kikristályosítsák azt a hangzás tisztaságot, amelyről az SACD ma már jól ismert. Együtt gondolkodó mérnök csapatként dolgoztak azon, hogy a leghűségesebb zenei produkciót nyújtó berendezéseket hozzák létre.
Nagyot ugorva az időben legelőször meg kell említeni, hogy az MA3 modellt Ed Meitner és Mariusz Pawlicki DSP mérnök tervezte. A fejlesztések fő irányítója Ed Meitner a világ egyik vezető digitális konverter tervezési szakértője, az általa készített rendszerek az audio-ipar referenciái. Az EMM Labs. által kifejlesztett úttörő technológiához való hozzáféréssel mindketten a cél megvalósításához egyedülálló helyzetben vannak. Az elmúlt években, mind a felsőkategóriás EMM Labs., mind a „közhasznú” Meitner termékek esetében, mindkét vállalat folyamatosan tovább fejlesztette a digitális technológiát. Az MA3 típusban egyesülnek az Ed Meitner-féle világszínvonalú DA2 V2 és DV2 konverterek, valamint az NS1 Streamer modell kvalitásai és funkciói. Az MA3 az EMM alap-filozófiájával összhangban jött létre, így lett egy életre szóló termék.
D/A konverzió: | 24 bit / 192 kHz & DSD |
Digitális bemenetek: | 1 x AES/EBU, 1 x koaxiális S/PDIF, 1 x Toslink, 1 x USB (2xDSD, DXD, MQA®) |
Analóg kimenetek: | 1 XLR, 1 RCA |
Kimeneti impedancia: | 150 Ohm (RCA), 300 Ohm (XLR) |
Méretek: | 435 mm x 400 mm x 92 mm |
Tömeg: | 7.43 kg |
Ár: | https://www.dreamaudiocomponents.hu/termek/meitner-ma3-integralt-d-a-konverter-masolat/ |
A feljesztések különlegességeinek eredménye itt áll a tesztállványon, megjelenésében tükrözi az EMM Labs/Meitner csapat innovatív és szabadalmaztatott formatervezési örökségét. Az elektronika nagyon masszív, de a Meitner-től nem megszokott vékonyabb készülék házban kerül beépítésre, a távirányító meglehetősen egyszerű, viszont az alumínium előlappal szinkronban elegáns kivitelű. A nehéz alumínium, és a tény, hogy a készülék nem tartalmaz ferromágneses anyagokat, segít távolt tartani a külső és belső interferenciákat. Az MA3 előlapi kijelzője sokkal szebb, mint bármely más EMM Labs. vagy Meitner terméké. Nem divatos és színes, de informatív, miközben mutatja a forrás, a bemenetek, a mintavételi ráta és a kimeneti jelszint logikus kapcsolásokkal történő kiválasztását. A kijelző fényereje – ha nem kapcsolgatunk semmit – egy idő után csökken, majd a fény teljesen kialszik. A nagy gombbal felszerelt hangerőszabályzó teljesen megegyezik a DV2 típuson lévővel, 100 apró szabályozási fokozata a legigényesebb használati követelményeket is teljesíti.
Egy High-End berendezés tervezésekor három fontos szempontot kell figyelembe venni. A mechanikus felépítésnek, a digitális- és az analóg jelkezelésnek magas minőségűnek kell lenni. Mindhárom hatással van a hangzásra, ezért elengedhetetlen a tökéletes összhang. A dolog első lépése, a tápegység. Az MA3 egyedileg konstruált kapcsolóüzemű tápegységgel rendelkezik, amely hagyományos FR4 áramköri lapra szerelten megfelel a teljes szerkezettel szemben támasztott feszültség-, zaj- és teljesítmény követelményeinek. A tápegység hatékonyan kiküszöböli az interferenciákat, az ipari minőségű hálózati csatlakozóaljzat, valamint az EMI-szűrő és az egyenáram-blokkoló jelentősen csökkentik az elektromágneses sugárzás hatását, így hihetetlenül alacsony zajszintet biztosítanak.
Az egység teljesen diszkrét áramkörökből épül fel, op-amp (műveleti erősítők) nélkül, a jel-feldolgozáshoz saját tervezésű DAC-chippel rendelkezik, az elektronika természetesen kihasználja az internet alapú szoftverfrissítéseket. Az MA3 az MDAC2™ egybites, magas kvalitással rendelkező, valódi, dupla-monó kialakítású D-A konverter. Minden digitális jel, ami az MA3-ba érkezik, DSD1024-en kerül mintavételezésre, a feldolgozás a saját szabadalmú MDAT2™ (Meitner Digital Audio Translator) DSP-vel párosul, valós idejű tranziens észlelést, valamint az összes bejövő adat felkonvertálását végzi. A világon először Ed Meitner dolgozta ki az adaptív rekonstrukciós szűrő használatát 1993-ban. Az MA3 a mintavételezési arány tekintetében egyrészt megvalósítja a PCM átalakítást 192 kHz-en, másrészt a DSD64 konvertálást DoP-n (384 kHz és DSD128 USB) keresztül. Az EMM Labs egyedi DSP használata nagyon ismerős a HQPlayer rajongói számára, hitelt ad annak a koncepciónak, hogy rendkívül magas mintavételi arányokat használjunk azokon a frekvenciákon, amelyeket az emberek valóban hallanak.
A DSD1024 mintavételezés a 44,1 kHz vagy 48 kHz (DSD1024x41 vagy DSD1024x48) többszörösén történik. Ez fix beállítású, nem dönthetünk magunk a mintavételezéssel kapcsolatban. A digitális jelfeldolgozás (DSP) valós időben változtatja a szűrőbeállításokat az audio hullámforma változásainak (tranzienseinek) megfelelően – nincs automatikus túlmintavételezés, és nincs lehetőség külső órajel-generátor hozzáadására. Ed Meitner hite szerint: …„az órának a lehető legközelebb kell lenni a DAC-hoz, hogy minden hibát minimalizáljunk”… A Meitner által kifejlesztett MFAST™ (Meitner Frequency Acquisition System) aszinkron technológia – akár az USB-bemenet használatakor is – időveszteség nélkül, azonnal feldolgozza a jelet és kiszűri a zajokat – a lehetséges jitter-hibákat MCLK2™ master-clock küszöböli ki. A nagysebességű aszinkron módú jitter-eltávolító technológia a beépített egyedi master-clock generátorral párhuzamosan minden digitális forrásból eltávolítja a zavaró jeleket. Az USB interfész tartalmazza az EMM szabadalmaztatott galvanikus leválasztását. (A Meitner Audio MA3 a Class 2.0 USB audio-eszközöket natívan támogatja, úgyszintén a Windows 10 UAC2, az OSX 10.5.7, mint az ALSA 1.0.23 és újabb verziójú Linux rendszereket.) Az EMM Optilink biztosítja a CD- és SACD-jelfeldolgozást, itt az átalakítás 24-bit/192kHz PCM-re és DSD64-re korlátozódik. A bevihető fájlformátumok közé tartozik az AAC, AIFF, FLAC, MP3, WAV és WMA, de nemcsak ezekért szeretjük. Az MA3 támogatja az MQA kibontást Ethernet csatlakozáson keresztül, valamint rendelkezik egy olyan USB-bemenettel, amellyel egy hordozható USB pendrive-ot hangfájlok lejátszásához használhatunk. A megfelelő nagyfelbontású hangátvitelhez (176,4/192 kHz-es mintavételi frekvencia vagy DSD) az AES, TOSLINK vagy SPDIF interfészek használata esetén meg kell győződni arról, hogy a digitális forrás-eszköz támogatja-e ezeket a mintavételi frekvenciákat.
A megszokottnál is jobbra sikerült network streamer csatlakozik az összes nagy felbontású streaming szolgáltatáshoz, mint például a Tidal, Qobuz – ez teljes MQA® kibontást és megjelenítést jelent – valamint alkalmas olyan népszerű zenei szolgáltatások vételére, mint a Spotify, Deezer és vTuner stb. Ezek elérése érdekében tartalmazza a hálózati és NAS-egységben tárolt fájlok lejátszásához a UPnP/DLNA támogatást, valamint Roon Ready és Roon Endpoint funkciókat. A már csúcsmodellben, az EMM DV2 konverterben bevált és itt is alkalmazott VControl™ hangerőszabályzó újrakvantálás nélkül kézben tartja a jelet, lehetővé téve a teljesen hibamentes feldolgozást bármilyen beállításnál, széles csillapítási tartományt és felbontást biztosít. Az csak hab a tortán, hogy az M3 analóg kimenettel végerősítő fokozat táplálható. Amennyiben kizárólag digitális forrásokat használunk, ez a megoldás – megspórol egy elő-erősítőt és annak kábelezését – célravezető.
Tehát még egyszer: minden bemeneti jel nagyon magas mintavételezési sebességre van felkonvertálva, és onnantól kerül dekódolásra. Az MDA2C™ technológia a konvertálásért felelős 16xDSD MDAC2™ DAC párosítva a szabadalmaztatott MDAT2™ DSD upsampling technológiával biztosítja a tiszta hangzást és kiváló hangminőséget. Mindez csak látszatra bonyolult, a felhasználónak a készülék belsejében lezajló folyamatokkal nem kell törődni, a zenehallgató feladata egyszerűen csak annyi, hogy csatlakoztassa a kiválasztott erősítőhöz és élvezze a hangzást! Mi is így tettünk.
Meghallgatás
Miközben a Meitner MA3 audio-rendszerünkbe beiktatva hallgattuk, az első gondolataink a következők voltak. Vannak hangzásbeli tényezők, amelyeket nem lehet műszerekkel mérni, nincs olyan jelenlegi méréstechnika, amely számokkal tükrözné a hangzást. A digitális jelfeldolgozás célja, hogy egyszerűbbé tegye az életet, nem pedig nehezebbé, még akkor is, ha a hangzás megítélése nagy mértékben a hallgató preferenciája. A Meitner MA3 pontosan azt hangoztatja, hogy bármilyen feladatot megold, ha a zenehallgató pazarabb hangzású előadást szeretne. Nagyon könnyed, magabiztos, de mégis lazább előadásmódja van, azonnal érzékelhető a profizmus. Az eddig fárasztónak tűnő hosszúidejű zenehallgatás itt és most nem jelenthet problémát. Rögtön az elején le kell szögezni, hogy a hangzási eredmény nagyban függ a műsor-forrástól, majd a Meitner MA3 DAC-egység után kapcsolt erősítőtől és a hangsugárzók megvalósítási képességeitől. Ezt azért kívánjuk kihangsúlyozni, mert a Meitner-féle készüléken nem múlik az hangzási eredmény kiválósága. Egyáltalán nem úgy szól, mint egy hagyományos DAC, a legnagyobb különbség a simaság és a tranziensek körül forog.
Nyoma sincs digitális műhangnak, harmonikusan, szervesen muzsikál szubsztanciával, testtel és gördülékenyen, ezt az előadásmódot akár „analógosnak” is nevezhetjük. Például egy akusztikus gitár megszólalásakor, a húrok pengetése szinte úgy hangzik, mintha a zenész előttünk állna és élőben játszana. Könnyedén kezeli a hangszerek kontúrjainak körülhatárolását, és lehetővé teszi a hangszerek külön-külön történő követését és a játékosok technikájának, játék-felfogásának élvezetét. A basszusgitár és a nagybőgő igen eltérő basszusa energikus, hangzásukat a tisztaság és a pontosság jellemzi, amit amúgy ritkán tapasztalunk. Az alacsony frekvenciák, elmosódottság vagy dübörgés nélkül, nagyon részletesen szólnak. A basszusjáték könnyen azonosítható, figyelemre méltó a basszusgitár és a dob játékának összhangja. Annak ellenére, hogy az MA3 egy lazább előadású DAC, lehetővé teszi, hogy a rock-dalok valóban szándék szerint hassanak. A készülék nagyon alacsony zajszintet, kiváló erősítési sávszélességet és kivételesen alacsony torzítást produkál..
A zenehallgatás válogatott műsorába beletartozott több klasszikus-zenei felvétel is. Mahler 3. szimfóniájának nyitótételét Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar összhangzatilag remek felvételén (DSD64, Channel Classics 38817) a kiteljesedett nagyzenekari hatást, erős középtartományt és a kürtök megfelelő arányát kínálja. A Budapesti Fesztiválzenekar vonós szekciójában csillogó húrok fénye, a szimfónia első öt-hat perce után, végre áthatolt Mahler könyörtelen, harcos sötétségén. Az MA3 buja hangzásvilága mindenképpen megkülömböztethető, telítettebb színeket és kétségtelenül nagyobb átláthatóságot biztosított. Az első tétel harsogó kürtjei magabiztosabbak és dús hangzásúak, és úgy tűnik, hogy minden hangszer nagyobb testtel és jelenléttel rendelkezik a színpadon.
Vivaldi – La Cetra (12 violin concertos) Rachel Podger hegedűművész és a Holland Baroque Society előadásában (DSD64, CCSSA 33412 Channel Classics) többet tár fel a hangszer hangzásának vonalaiból, és nagyszerű hangszínkontrasztot nyújt. Pesarini mester hegedűjének hangja, amelyet Antonio Stradivari későbbi tanítványa készített Genovában 1739-ben, élénkebb, mint azt egy SACD-lejátszó analóg kimenetéről megkapnánk. Az MA3 minden változtatás nélkül, a könnyed, jól ítélt tempón keresztül könnyedén tárja fel Vivaldi zenéjének gyöngéden költői tartalmát, a kifejezés váratlan mélységét és változatosságát. Ezek mellett, ha valaki nagyon kedveli a barokk zenét lenyűgöző fuvolára, brácsára és hárfára is számíthat ezen hangszerek kedvelője.
Az AES/EBU és S/PDIF bemenetek is lehetővé teszik a háromdimenziós, mélyebb perspektívájú hangzást. A hangok természetesebb hangzásának világával és meggyőzőbb helyzetével a 24/88.2 PCM önmagában véve egészen csodálatos. Az AES/EBU csatlakoztatásnak volt egy kis előnye, valamivel érzékletesebb háromdimenziós színpadképeket alkotott, nemcsak a hangszínek palettájának mélységét növelve, hanem teltebb, kerekebb és valósághűbb térleképezést is produkált. Kevés más DAC rendelkezik hasonló képességekkel, felépítési minőséggel és általános hírnévvel. Az EMM Labs. megtervezte zászlóshajóját, a DV2 csúcsmodellt, majd lényegében egy olcsóbb házba helyezve elhagyott néhány költséges elemet. Az MA3 lágyabb, kerekítettebb, képalkotása széles és mély, kiemelkedően természetes hangzást adott. A Meitner MA3 közvetlen streaming képességgel rendelkezik, ami előny, egy jól kidolgozott termék, a legtöbb audio-rendszerben szívesen látnák. A Meitner Audio MA3 óriási győzelem, csúcs-minőségű termék az audiofilek számára.
Konklúzió
Aki először találkozik egy High-End DAC/Streamer készülékkel annak gondolataiban jogosan merül fel a kérdés: milyen lehet egy ilyen? Nos, mi mindenkinek bízvást állítjuk, hogy az EMM Labs. páratlan szintű teljesítményt hoz az audiofil zeneszobákba. Az MA3 integrált streamer és D/A konverter, az egyediségre összpontosítva, kétségtelenül az EMM Labs. innovációjának és technológiájának eddigi legkifinomultabb „összközműves” kifejezését jelenti. Az MA3 modellben a technológia öröksége és a funkciók lenyűgöző listája olyan áron elérhető, amelyet sok más konkurens gyártó nem kínál. Megszoktuk, hogy ma a zenerajongóknak „minden egyben” kell. Ebben a „műfajban” rengeteg gyártó csak a próbálkozás lépéseinek szintjéig jut el. A Meitner nem próbálkozik – inkább a legjobbat gyártja. Az MA3 komoly professzionális audio-gyökerekkel rendelkező csúcsragadozó az audiofil világban, egy tökéletesre integrált digitális egység, ami ott kell legyen minden High-End audio-rendszer elején. Előző mondatokban lévő megállapítások egyesek szemében marketing szagúak, valószínűleg igazuk lenne ha(!), ha mindezt nem tudnánk alátámasztani a szakma legrangosabb reprezentánsainak nyilatkozataival, véleményeivel:
…”A Meitner konverterek minden más elérhetőnél jobbak. Ma Ed konverterei jelentik a mércét. Ha komolyan gondoljuk a nagy felbontást és általában a hangot, nincs más hivatkozás”… – Shawn R. Britton, Mobile Fidelity Sound Lab. …”Ed Meitner audiofil berendezései az iparági mércét jelentik. Jelenleg a digitális tábor élén áll”… – James Guthrie producer/mérnök, Pink Floyd. …”A Meitner konverterek hangzási tisztasága és átlátszósága kulcsfontosságú a Telarc lemezgyár sikerében. A Telarc összes DSD/SACD lemeze Meitner konverterekkel készült.”… – Bob Woods, a Telarc elnöke és Michael Bishop, a Telarc főmérnöke.
… és, mi mindig elégedettek vagyunk a legjobbakkal…
Pro
+ Nyoma sincs digitális műhangnak
+ DSD1024, és PCM átalakítást 192 kHz-en
+ Diszkrét áramkörökből épül fel, op-amp nélkül
+ A DA2 V2 és DV2 konverterek szolidabban árazott verziója
Kontra
– Nincsenek felhasználó által választható kimeneti analóg szűrők
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957