Mastersound 230 Due Trenta S.E. „A” osztályú csöves integrált erősítő
Sejtelmes megvilágításban
Itt most jöhetne a kézműves ipar dicsérete, áradozás a csövek által létrehozott kellemes, lágy hangzásról, a muzsika bensőségességéről, meg minden magasztos dolog a kultúráról. Ha nem ragozzuk akkor is minden eddig tanult ismeretünk helyénvaló, nem kell átértékelni az elektroncsöves technikával kapcsolatosan lelkünkben kialakultakat. Lehet ábrándozni azoknak akiknek még nincs ilyen – elárulom még lehet – de tág tere van gondolkodni azoknak is, akiknek esetleg már egy ennél is jobban ismert erősítő-márkából nagyobb típusú, nagyobb teljesítményű van birtokában. Mert mind tudjuk a szakmánkban mindennél van nagyobb, szebb, jobb, újabb, de az többe kerül.!. Nem agyondicsérni, hanem a valóságban tapasztaltakat megosztani kívánom!
Kimeneti teljesítmény: | 2×30 Watt „A” osztály |
Végfok csövek: | 4 x KT 88 |
Meghajtó csövek: | ECC82 |
Bemenetek: | 4 vonalszintű |
Kimeneti impedancia: | 4 – 8 Ohm |
Átviteli sávszélesség: | 15 Hz – 30 000 Hz |
Méretek: | 470×200×330 mm |
Tömeg: | 24 Kg |
Ár: | 690 000 – 980 000 HUF (Csőkészlettől függően) |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
Az itáliai székhelyű gyártócég kizárólag kézi összeszereléssel készíti termékeit, még a transzformátorok tekercselésénél is ezt a gyártási technikát alkalmazzák. Ennek alapját a vezető főnök Cesare Sanavio hozta létre. Ahogy a 1990-es években kezdte reneszánszát élni a csöves erősítés-technika, ő már több évtizedes tapasztalattal rendelkezett. Eközben fia Luciaono folytatta és továbbfejlesztette a „családi” hagyományt. Erősítőik külső képét a nagy fekete acélváz, a dió oldallapok és a polírozott felső-lemez jellemzi, ez a kivitel ad eleganciát a termékeknek. A Mastersound 230 DueTrenta S.E. „A” osztályú csöves integrált erősítő esetében az alaplap oldalán található „fekete doboz” tartalmazza a komplett tápegységet, a hálózati transzformátorral és a szűrőkondenzátorokkal együtt. A kellemes látványú csövek mögötti részen a két kimenőtrafó található, ízléses csomagolásban. Az ilyen erősítők tervezésénél kialakult és elhíresült kérdés, alkalmazzanak-e visszacsatolást?
A Vicenza-i mérnökurak álláspontja szerint egyértelmű a kijelentés: Nem! A válasz mögött szigorúan őrzött szellemi vagyon, vállalati titok áll. Konstrukciójukban elkerülhető a jel visszacsatolás és további jobbító lehetőség a házon belül tervezett és fejlesztett alacsony veszteségű, nagy sávszélességű kimenő transzformátorok alkalmazása. Erősítőjük mindenesetre tudja szavatolni a néhány Hz-től 80 000 Hz-ig tartó az abszolút egyeneshez közel álló frekvenciamenetet és az erősítés linearitását. Nem alkalmazzák az ellen-fázisban történő működtetést, inkább a párhuzamos együtemű erősítést, amely viszonylagosan növeli a kimeneti-teljesítményt.
Az elő-fokozatban két egymáshoz párosított ElectroHarmonix ECC82 elektroncső dolgozik, a feszültséget egy kettős motoros Alp potenciométer állítja be kívánt mértékűre. A csövek fűtése automatikus. A jól ismert KT88 egy robusztus cső, amely összességében jó hangzású, de ne akarjunk nagyobb kimenő teljesítményt elérni, mint az adott végerősítő cső katalógus szerinti megengedett maximális anód-disszipációs teljesítménye. Ez a KT88 esetén max. 40W, a DueTrenta esetében beállított 30 Watt biztonsági tartalékot is rejt magába. Single Enden kapcsolású erősítőből csak „A” osztályút lehet építeni, ez az egyetlen továbbfejleszthető, elvekben már magasabb szintet megcélzó, modern, az analóg félvezetős technológiát is meghaladó, csöves végfokozat. Így az első generációs csöves erősítőkben rejlő, kezdetleges fokon már látható lépéseket felismerve, még is lehetséges ezt a technikát újra tartalommal megtölteni. Az elképzelések alapja tehát nem a régi sémák alkalmazása (pl. negatív visszacsatolás), hanem a csöves kapcsolástechnika átértelmezése, átalakítása, az erősítő összhangjának megteremtése.
A bemenetek száma kielégítő, a kényelemről egy opció, a külön vásárolható, kézműves megmunkálású, faházas távirányító gondoskodik.
Csak a megvilágítás sejtelmes, a hangzás nem. Az pontos, rendkívül jó. A meghallgatás alkalmával úgy tettem, mint az egyszeri vásárló, csak a kedvenc lemezeimet hallgattam meg, szándékosan kerülve a buktató, vájt-fülűeknek szánt speciális felvételeimet. Ezzel azt akartam elérni, hogy kihalljam a rendszer hangjából a gyártó szándékát, miszerint a kisebb pénzű vásárlókat térítené meg a High-End világába. Habár mégsem úgy tettem, mint, manapság szokás. Megtiszteltem a berendezéseket egy óra bemelegedési idővel, addig előkészültem az élmény fogadására. Hiába, no, ez nem a mai rohanó világ rutinja. Igazán élmény volt zenét hallgatni, mert bár jól is mertem ezeket a zeneanyagokat, mégis tudtam olyan részleteket felfedezni, amik lélekre hatóbbak, mint más készülékeknél. A készülék az igényességet sugallja nemcsak kivitelben, hangban is. Először is a pontosságot emelném ki: a hangfekvések helyének precízségét, akár hangszeres, akár ének megszólaltatásánál. Másodszor a részletező képességet, az egyes zenei nüánszok bemutatását. Kellemes volt a lendületes előadásmód, amit a szakzsargon az erősítő gyorsaságának nevez – én azt mondom: erősít, és nem erőlködik! A Mastersound 230 SE / DueTrenta tonális egyensúlya a basszus kézben tartásával kezdődik, ami terjedelmes és hatásos. A frekvenciamenet végső határán lévő magas hangok kiterjesztése sem a könyvek szerinti, ennek a tartománynak a jelenléte ennél az erősítőnél kerekebb és lazább. Hiányzik a középtartomány túlzó hangsúlyossága ezért nem száraz a hangzás. (megteszik ezt helyette egyes hangsugárzók) Az ének meleg és reális. Ez az erősítő képes megmutatni a nagy színpadon zajló hangeseményeket, nagyvonalú a térleképezés. A zene szabadon szárnyal és a zenészek megfelelően helyezkednek el, mégis kevesebb az éles elhatároltság, nem uralkodó az extrém térképészeti pontosság. Amellett, hogy a tonális egyensúly a DueTrenta esetében megalapozott, csak egyes felvételeken egy kicsit földhözragadt. A DueTrenta energikus amikor nagyobb energiák felé történő elmozdulásra van szükség kihasználja tartalékait. Ez főleg rock zenén hallgatva kiváló, a szólógitár hangja reális, de soha nem borul meg a felvételek mikrodinamikai rendszere. Ez a KT88-as csövekkel felszerelt gép több művészi szabadságot mutat, előadása egyáltalán nem lötyögős közelebb áll minden audiofil igény kielégítéséhez, mint eddigi kézzelfogható tapasztalatom. Kellően nagy a dinamika, valóban teljesült az álmom: a lágyság ötvözete az első hangok erejével, a ritmus tartásával, energikus megszólalással.
A meghallgatás során mindvégig meg akarja mutatni, hogy uralkodni lehet a „fél világon” – a mi esetünkben a hangzásvilágon. És mennyire igaz, valójában én sem bánnám ha otthonomban eluralkodna ez a hangzás. Ha azt mondjuk, hogy minden készülék ablak a zene világára, akkor ez az ablak most egy jókora kétszárnyú, panorámára néző… ja, nincs beüvegezve…ugye értjük!
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minősége: | 95% |
Kezelhetőség: | 90% |
Összesen: | 93% |
Pro
+kiváló hangzás
+gyönyörű kivitel
+értéket képvisel
Kontra
–távvezérlőt külön kell megvenni
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551