Az összeköttetések harca
A legvitatottabb téma egy rendszer kábelezése körül forog. Talán itt a legnehezebb megfogalmazni a különbségeket – bár vannak kábelek amik bekötése esetén már az első hangoknál felderül a hallgató arca. Menten neki is vágunk, mert a magyarázat a cikk közepén, az ajánlás pedig folyamatosan olvasható – akár a sorok között is. A következőkben három hangsugárzókhoz használatos kábelt mutatunk be amelyeket ajánlatos használni, ha hangsugárzóinkból a valóságot megközelítő hangot szeretnénk „kicsiholni” és az árért adott pénzt sem akarjuk túlzásba vinni.
Advence Acoustic ACS 100: OFC alapanyagú kábel, amelybe 4 különböző átmérőjű tömör vezető ér fut. A tervezésnél a fő szempont a megfelelő dinamika és átvitel biztosítása esztétikus kivitelben, szép külsővel. Nagyon nagy előny, hogy a kábel méterben is megvásárolható. Kapható sarus és banándugós végződéssel is, amely szintén a cég saját gyártmánya.
A Dynavoice SilverStar: Már bonyolultabb belső szerkezetű kábel nagyon komoly külső megjelenésével hívja fel magára a figyelmet. Kizárólagosan 2,5 m-es hosszban kapható moduláris csatlakozókkal (banán és villás). Ezekből 8-8 darabot kapunk, amelyeket könnyűszerrel a kábelek menetes végeihez illeszthetünk. A vezető szálak nagy-tisztaságú OFC réz ezüstözve.
Harmonic Technology Melody–8: Harmonic Technology márka Mono-kristályos kábeleiről vált ismerté. Különleges technológiával a vezető szálat egy kristályból húzzák. A cég több szabadalommal is rendelkezik, a vezető anyagára, tisztaságára, a szigetelő anyagok minőségére, a kábelek geometriai felépítésére és a csatlakozók anyagminőségére vonatkozóan. Az OCC kábelek a gyártási folyamatuk következtében mentesek minden a saját kristályszerkezet okozta torzulásoktól. A speciális kohászati eljárásnak köszönhetően egyedi módon 99,999997%-os tisztaságú oxigénmentes alapanyagokat készítenek.
Mindig érdekes, de sok nehézséggel járó feladat a különböző kábelek összehasonlítása. Nézzünk egy kis elméletet, hogy könnyebben megérthessük a bemutatásra kerülő kábelek konstrukcióját, és a hangzását!
A hangsugárzó kábeleknek (nem könnyű) a feladata a teljesítmény-szintű, hangfrekvenciás, váltakozó áramú jelet veszteség és torzulás mentesen kell eljuttatniuk az erősítőtől a hangsugárzókig. A hangfalkábelek általában 2, illetve 4 párhuzamos vezetőt tartalmazó vezetékek. A vezető zónákat PVC polivinil-klorid), PE (polietilén), vagy teflon szigeteléssel látják el. Általában a vezető szálként fémeket: ezüstöt, illetve rezet, vagy ezek kombinációját alkalmazzák, ugyanis ezek egyenáramú ellenállása a legkisebb. Az egyenáramú ellenállás a vezető hosszától (ezt kétszer kell számolni) a keresztmetszettől és a vezető vezetőképességétől függ. A kábel egyenáramú ellenállása sorba kapcsolódik a hangszóró egyenáramú ellenállásával, és egy feszültségosztót alkotnak. Sajnos azonban a vezetéknek és a hangsugárzónak (hangváltónak) impedanciája is van (váltakozó áramú ellenállás, frekvenciafüggéssel). Ezek kapacitív (kapacitív reaktancia) és induktív (induktív reaktancia) részekből tevődnek össze. Miután a szálak egymás mellett futnak, a vezetők között kapacitás is kialakul, melynek dielektrikuma maga a szigetelés. A vezetékek hossza indukcióként viselkednek, így az egész rendszer egyenáramú és váltakozó áramú feszültségosztók eredőjeként működik. Még egy érdekes jelenség, amivel a tervezéskor számolni kell: a kapacitás csökkenésével, nő az induktivitás, ez viszont fordítva is igaz, ha csökkentjük az induktivitást nő a kapacitás. Ezen a viszonynak az optimálishoz közelítő értékét a kábel geometriai kialakításával és szigetelő anyagok megfelelő használatával lehet elérni. A gyakorlatban, ha a vezeték impedanciája a hangsugárzó impedanciájának átlagban 5%-a teljes hangfrekvenciás sávban akkor ez körülbelül 0,5 dB-nél kisebb jelingadozást jelent, ez az ingadozás füllel igen nehezen hallható meg. Létezik még egy érdekes fizikai jelenség, a skin hatás. Az elnevezés onnan ered, hogy az önindukció folytán indukálódott feszültség ellentétes irányú áramot hoz létre a vezeték belsejében, aminek következtében a nagyfrekvenciás áram kiszorul a vezeték külső felületére. Ezért a nagyfrekvenciás vezetés a vezető felületén valósul meg. Ez a hatás azonban hangfrekvenciás tartományban (20 kHz-en) elenyésző. Csak a marketinges ismertetők tulajdonítanak gyakorlati jelentőséget ennek a fizikai jelenségnek. Nem kívánok foglalkozni a marketing ízű legendákkal.
Forrás: AV-Online.hu
Mivel csak nagyon felületesen érintettem az elméletet megígérem egyszer egy szakcikkben részletesebben tárgyalom a kábelek alapanyagi, szerkezeti tulajdonságait és mindezek hangzásra gyakorolt hatását. Rengeteg szélhámosság kering a közbeszédben, amelyek áltudományosan félrevezetik a tisztelt érdeklődőt, esetleg leendő vásárlót, zenét szerető audiófült, terelve a vásárlás irányába. Ismertetőnkben kizárólagosan tényekre támaszkodunk. A végleges véleményünk a hallgatóságunk tapasztalatainak matematikai átlagából született.
Teszt rendszerünk a következő:
Tápellátás: Furutech és Neotech hálózati tápkábelek, Magic One tápszűrő, Reimyo tápkondicionáló, Viba Voice Omega 500 tápkondicionáló 2 db. (analógra és digitálisra külön)
Jelforrás: Onkyo Integra CD 7711 futóműként, Delta Audio Jitter Killer, Reimyo DAP 777 (JVC K2 processzor) Dac. Interconnectek: Neotech professzionális ezüst analóg és digitális összekötői.
Végerősítő: Onkyo Integra A 9911.
Hangsugárzók: Quadral Vulkan MK V TL Phonologue
Nagyon nehéz feladat hárult a teszt hallgatóközönségére. Három, felépítésében és árban is teljesen különböző kábelt kellett összehasonlítani. Komolyzenén, nagyzenekar, kamarazene és orgona muzsika műfajában, jazz és könnyűzene ezen belül elektronikus zenei stílusokban is meghallgattuk, hogy szólnak a drótharcosok.
Advance Acoustic ACS-100: Az egyszerű, de nagyszerű külső jegyek muzikalitásról tesznek tanúságot. a szó jó értelmében való értékelhető megszólalás. A mélyek kissé visszafogottabbak, inkább definiáltak, kontroll alatt tartottak, mintsem lötyögősek. A dinamika is valóságszintű. Csilingel a magas tartomány. Hangszercsoportokra jellemző téralkotás, a transzparencia átlagos. Hallani a jól eltalált hangzási arányokat, a kielégítő dinamikát. A hangfekvések a helyükön vannak, hosszabb távon is hallgatható, a felvételeken jelen lévő, de esetleg más kábelek esetében nem hallható hangok itt szignifikánsan megkülönböztethetők. A zajok és neszek, természetesen ezek is a felvételen vannak és nagyban tükrözik a zenei cselekmény atmoszféráját. Az átlagosnál magasabb fokú a jelenlét érzet. Az előadás tele érzésekkel, de egy kicsit a hangerő és a hozam nem egységes az egész tartományban. Lehet, hogy bizonyos hangszerek felső regiszterei fényesebbek a kelleténél, de egy biztos, nem lehangoló a zenehallgatás. Térleképezése életszerű, jól mutatja az egy-hangszer több-hangszer viszonyát mind dinamikában mind testességben. A hangzás inkább megfogó, mintsem megdöbbentő, zeneisége a nehezen reprodukálható hangszerek hangjánál is több mint kielégítő. Szerencsére nem akar mindenből egy-kaptafásan jót csinálni. A hangszereket – a vonósoktól, a fúvósokon keresztül, az ütősökig – megpróbálja egyenlő fajsúllyal kezelni, ez többé-kevésbé sikerül is.
Dynavoice SilverStar: Kiegyensúlyozott megszólalás, lineáris teljesítmény átvitel. Az előzőnél még egy kicsivel nagyobb dinamikai átfogás. Jó transzparencia, a zenei nüánszok, részletesek, jól hallhatók. Minden műfajon jól jön ez a képessége, de talán akusztikus jazz muzsikán a legszembetűnőbb. Az átlagosnál jobb tér megjelenítő képesség. Az atmoszféra teremtő képessége legjobban tetten érhető az akusztikus jazz koncerteket bemutató lemezeken. Mindez nem „ül rá” a hangzásra, hangját egyensúlyban lévőnek érezni. Erőteljes a basszus, de talán inkább a minősége, nem a mennyisége dicséretes. Megvannak a játékosság jegyei, közel enged a zenéhez, bár bizonyos hangfekvésekben egy kicsit egyhangú, mégis szórakoztató – ez drágább típusoknak is nehezen megy. Van egy csodálatos képessége, hogy dinamikusan tud kifejezni néhány watt teljesítmény esetén is, ezzel arányban tehát a mikrodinamikai részek is élvezhetők. A jelenlét érzet középtartományban lenyűgöző, terjedelmes, de bizonyos effektusoknál nem tökéletesen illeszkedik a legmagasabb hangokhoz. az első hangok intenzívek. Kifejezetten szórakoztatóak azok a muzsikák, amiket nem a vájt-fülű tesztguruknak csináltak, hanem ezért, hogy kikapcsolódjunk. A pop és rock zenére gondolok, természetesen az igényesebb művekre, melyek a hallgatóság és olvasóink szempontjai szerint is eldöntik egy esti kikapcsolódás kimenetelét. Rendkívüli hűséggel adja a koncert terem vagy a templom hangzását. Kiváló részletezettséggel szólal meg az énekhang és a zongora, valamint a rézfúvós hangszerek. Kiegyensúlyozott hangzás gyors impulzusokkal még a végteljesítményhez közeli Watt-zuhatag közben is.
Harmonic Technology Melody–8: nagyon jó megszólalás. Pazar mély-hang tartomány. Csodálatos dinamika. A megszólalás izgalmas. Lenyűgöző transzparencia. Kiegyensúlyozott megszólalás az egész hangfrekvenciás tartományban. Hatalmas, életszerű tér. Minden részletet megmutat. A hangtér lenyűgözően stabil. Minden parányi részlet éles, mi több, minden ének hangfekvése tiszta. A vokális káosszal jól tartja a lépést. A ritmusszekció szép és feszes, a dobok bőr hangja jól fókuszált, határozott hatást kelt. A maximális hangerő nem okoz torzításokat, az audio teljesítmény meglepően jó. Az összhatásban a gyorsaság is jellemző, a hangok intenzitása, impulzusa jó. Annyi a mellé rakott basszus, amennyi a hangzási balanszhoz szükséges. A mély tartomány lüktető, de szakszerűen ellenőrzött, kézben tartott. A közepesen testes basszus intenzíven erősíti ezt a benyomást. nem is rondít bele az összhangzatba és a nagy hangszertest (zongora, nagybőgő, orgona) rezonanciából is megmutatja a lényeget. Jól mutatja az egy hangszer/több hangszer viszonyt – megközelítőleg jó a hangerő/hangnyomás arány. Hangszerkezelési zajok és a felvétel körülményei hallhatók. Kell ez nekünk, hiszen így tudjuk megkülönböztetni az egyik felvételi munkát a másiktól, egyik helyszínt a másiktól. Nem szomorodik el a zene, tehát a ritmus tartása is jó. Nyugodtan, magabiztosan, puhán szól. Hallani, hogy a hangszeres játékosoknak is tetszik a mű, amit játszanak. Árkategóriájában verhetetlen.
A figyelmesen olvasók és a bemutatótermekben járatosak valószínű már megfejtették az ajánlási sorrendünket. Csak egy orrhosszal győzött a Harmonic Technology Melody–8 a Dynavoice SilverStar előtt, és nem igen maradt le tőlük az Advance Acoustic ACS–100. Mi jól szórakoztunk, de kívánjuk ezt a vásárlóknak is! A bemutatótermekben lehetőség van saját erősítővel meghallgatni a kábeleket, sőt letét ellenében hazavihetők és a bejáratott, minden porcikájában ismert saját rendszerbe bekötve értékelhetők. Legközelebb kábel fronton feljebb lépünk ezen árkategória dulájára, megnézzük ott mi a helyzet.