– avagy a stúdiók doyenje
Nemcsak legendás hangmérnökök, mikrofonozási technikák és ezzel együtt mikrofon-csodák léteznek a stúdiók világában hanem, a felvételek vissza-hallgatásáért, nagyon fontos felszerelésként számon tartott monitorok. Sokan ismerik a „fehér membrános” Yamaha modelleket, de közvetlen mellette itt van a mindent felülíró „mini”, az Auratone, ami évtizedeken át segítette a hangmérnököket, bármilyen célra készítettek felvételeket. Az Auratone hangszórót már a Yamaha NS-10M megjelenése előtt etalonnak tekintették.
Jack Wilson kaliforniai garázsában 1958-ban készítette az első példányokat, majd az 1970-es és 80-as években, az akkorra már rögzítéshez, adáshoz és filmezéshez nélkülözhetetlen referencia monitort tökéletesítette. Egészen 2005-ig, 84 éves koráig aktív volt. Szerencsére gyártási titkait nem vitte sírba.
A hangstúdiókban és a műsorszolgáltatóknál sok monitor hangszóró lett bevezetve, elég csak a BBC monitorok széles skálájára gondolni, viszont a Super Sound Cube jellemzői eltértek a többi monitor hangsugárzóétól. Ez a hangszóró kiváló lejátszási képességgel rendelkezik egy adott sávban, egy hangszóróval, zárt kialakítású hangdobozzal pontosan reprodukálja azt, ahogyan a rádiókból és a televíziókból hallható az adás. Megfizethető közös nevező volt, amelyet minden mérnök ismert. Az Auratone tévedhetetlennek tűnt abban, hogy felfedje a keverés bármely problémáját. Ezek a kis hangszórók lehetővé teszik a hangmérnök számára, hogy a legfontosabb dolgokra összpontosítson és megbizonyosodjon arról, hogy az elkészített keverés helyesen „lefordítható” bármilyen hifi- vagy audio-rendszerre.
A képeken Quincy Jones, aki szerette Auratone-t, valamint Bruce Swedien hangmérnök és Michael Jackson történelmi remekművük a „Thriller” című album.
Alex Jacobsen, Jack Wilson unokája, vette át az Auratone készítését. Családtagok segítségével, jelenleg működő beszállítóktól szerzi be a Super Sound Cube alkatrészeket az 5C Super Sound Cube gyártásához, ami ugyanazt a hangzást és tulajdonságokat ígéri, mint a régi Auratone. A termék a hagyományok öröklése mellett folyamatosan fejlődik. Egyáltalán nem történt kísérlet a hangzás megváltoztatására. Az új produktum úgy szól, mint a régi Auratone.
„Sok időbe telt még csak modellként létező egységektől a kész dobozokig, egyesével átnézni nagyapám hagyatékát valamint átolvasni és értelmezni specifikációit, rajzait és feljegyzéseit. Új beszállítókat találtam az Egyesült Államokban, ezután gondosan teszteltem a rengeteg lehetőséget, hogy olyan kombinációkat találjak, amelyek gyárthatók és pontosan ugyanolyan hangzásúak, mint nagyapám vintage Sound Cube-jai. Szabványaink szigorúak, mert ezek az Auratone modellek nem silány másolatok. Megható volt a segítség amit a család többi tagjától, köztük anyámtól kaptam, aki emlékszik, hogy a hetvenes években segített a nagyapámnak”… – árulta el Jacobsen.
Az 5C-k nem mindig voltak teljesen egyformák. A 70-es évekből származók általában valamivel zseniálisabbak voltak, mint a 80-as évekből származók, így az Auratone-nak választania kellett, melyik utat választja az új 5C-k számára, ami végül inkább olyan lett, mint a ’80-as évek modellje, a gyártó szerint egy kicsit több felső és alsó oktáv lesugárzásával.
2015-ben az Auratone „Super Sound Cubes” monitort hirtelen életre keltette az alapító unokája és családja. A kereslet várható volt az iPad-ek, okostelefonok, számítógépek és bluetooth-hangszórók rohamos növekedése miatt, de ez a kiváló hangszóró tökéletesen illeszkedik monitorként a zene és a filmek keverésének ellenőrzéséhez. Sok hangmérnök megerősítette, milyen nagyszerűek az 5C hangszórók. Az 5C Super Sound Cube gyorsan visszanyerte ragyogását a stúdiósok új generációjának körében. Voltak már olyan termékek, amelyek az 5C-t utánozták hasonló koncepcióval, de a történelmi és hagyományok ismét sok hangmérnököt és zenészt ragadtak meg.
Milyen az 5C a régi Auratone hangdobozhoz képest? Az alaptest súlya teljesen más, érzékelhetően több mint a duplájára nőtt, az új Auratone sokkal nehezebb. Teljesen más az egység és a burkolat elkészítése. A 4,5 hüvelykes hangszóróval ez egy kis hangdoboz. Jó értelemben, az új Auratone nem az a hangzás, mint amire számítani lehet. Ez nagyon jó a készülő felvételen a hangszerek és az énekesek elhelyezéséhez. Ezenkívül a hangzás fényesebb, régen tompább hangzású volt, az új modell esetében a hangérzet gyors és a követhetőség magas szintű, a dinamikai reakció nagy . Az új Auratone 5C hangsugárzónak van egy szilárd lokalizációja, ezért úgy érezni, hogy könnyű ellenőrizni a részleteket. Az Auratone jól játssza ki kártyáit, távol tartja versenytársait.
A modern aktív monitorokkal ellentétben az 5C passzív, így működtetéséhez a stúdióban egy végerősítőt kell biztosítani. Alex Jacobsen egy feltörekvő professzionális audio márka, a Bettermaker együttműködésével egy olyan végerősítőt fejlesztett ki, amely az Auratone hangszórók teljesítményének 100%-át ki tudja hozni. Így megszületett az A2-30 erősítő. Az Auratone A2-30 egy egyszerű sztereó erősítő, csatornánként 30 Watt teljesítménnyel. A gyártó szerint az 5C hangszórók a legjobb hangzással szólalhatnak meg, de természetesen ez a teljesítményerősítő más kis hangszórókhoz is ideális választás.
2016-ban az Auratone 5C Super Sound Cube bejutott a „NAMM TEC Award – Hall of Fame” hírességek közé, ezzel a professzionális audio-berendezések legendájává vált. Továbbá a 2020-as Tech Award versenyen az A2-30 teljesítményerősítő nyerte el a díjat, bizonyítva, az Auratone csodálatos megújulását.
Az Auratone több mint 50 éve családi tulajdonban van, a zene- és lemezipar minőségi szabványává vált. Míg Jack a kaliforniai Chula Vista garázsban alapította cégét, mára Kaliforniából Nashville-be, Tennessee-be költöztették át. Minden Auratone termék kézzel válogatott és egyesével tesztelt. Ahogyan az alapító Jack mondta, továbbra is ragaszkodnak a „soha ne áldozza fel a minőséget a mennyiségért” alapértelmezéshez. Most, hogy az unoka, Alex vezeti a csapatot, remélik, hogy továbbra is folytatni tudják azokat a nagyszerű eredményeket, amelyeket Jack annak idején a lemeziparban hagyott hátra.
Mostanság, a digitális fénykorban is sokan használják az Auratone csodálatos termékeit, amelyek az univerzális hangminőségre tervezettek. Az Auratone nagyon kellemes meglepetés, egy meglehetősen biztonságos fogadás, és egy jó befektetés, ha olyan hangszórókészletet keresünk, amely kiegészíti stúdiónkat. Nem is lehetnénk izgatottabbak a „visszatérésük” miatt.
További információk:
Digitalpro
Internet: www.digitalpro.hu
Telefon: +36-1/369-8465