Digitálisra hangolva
Az Advance Acoustic mérnökei összetéveszthetetlen kivitelre és univerzálisan felhasználható készülékek konstruálására törekednek. Az 1981-től szép eredményeket elért FVS. SA. elektronikai cégen belül, 1995-ben alapították az Advance Acoustic márkát Toulouse-ban. A franciaországi székhelyén 30 főt foglalkoztató cég Párizs mellett 20 km-re, a Charles de Gaulle és Orly repülőterek szomszédságában helyezkedik el egy modern épület komplexusban. Jean Christian Gesson munkatársai szerint márkát alapítani könnyű, azt minőség és az ár helyes arányával, tartalommal és aktualitással megtölteni a nehéz. Azért ahogy a gyártmány skálát nézzük, a célkitűzés, érzésünk szerint sikerült…„Nem a mérőműszerek tervezik a termékeket, azok csak lehetővé teszik az ellenőrzést, hogy a végeredmény megfelel-e a céljainknak. Alapvető fontosságú termékeink optimális fejlődéséhez, hogy rendszeresen befektessünk a mérő eszközökbe és a versenyképes szoftverekbe – ez létszükséglet”…
Az új gyártmánysorozatban X-faktorra hangolt abszolút univerzális forráskészülék tud mindent amit ebben a műfajban elvárható, sőt! A jellegzetesen Advance Acoustic küllemi jegyeket magában hordozó készülék első és talán a legfontosabb része a kiváló a 192 kHz/24 bites digitális-analóg konverter, mert enélkül nem jöhet létre a többi, nevezetesen az internet-rádió, a digitális földfelszíni rádió-vétel (DAB/DAB+), a Wifi- és Ethernet csatlakozással is létrehozható hálózati lejátszás (wireless AptX, Airblue, USB-kulcsok) és a CD-lemezjátszás. A gondosan válogatott audiofil alkatrészek és átalakítók a minőséget gyártó Cirrus Logic (CS8406 és a PCM1802 A/D konverterek alakítják át az analóg jelet digitálissá, míg az analóg kimeneti fokozat előtt Cirrus Logic CS8416 DAC chip-je dolgozik analóg jelről digitálisra) és az ADC termékei. Másodszor a cég gondolt a kompatibilitás analóg felé mutató irányára is lásd: FM tuner. Harmadszor, mindezeket és a berendezés láncolatunkat szolgálja az audiofil kimeneti részegység, ami kitűnően feldolgozható analóg jellel látja el erősítőnket, hangláncunk további részét.
Bár ez egy „minden egyben” modell – amire az ortodox hifi-rajongók nem minden esetben hajtják meg fejüket – pedig itt a kompromisszum nem része a tervezésnek. A működés látható és kontrollálható az elég nagy (8,89 centiméter átmérőjű) érintőképernyőn, aminek segítségével könnyen lehet tájékozódni a menürendszerben. A többnyelvű menük és almenük hozzáférhetők az infravörös távirányító segítségével, de használhatjuk az okos-telefonunk vagy táblagépünk szabadon rendelkezésre álló UPnP alkalmazását is. A beépített Bluetooth (aptX) vevővel lehet táblagépről és okos-telefonról vagy laptop -ról vezeték nélküli kapcsolatot teremteni és zenét átvinni. A hangszínszabályzó saját (egyedi) beállítást tesz lehetővé, a kimeneti szintet a különböző forrásokhoz igazítani lehet. A középen elhelyezett nagyméretű pálcika-LED kijelző mutatja a kiválasztott forrást és a track/idő adatokat CD mód esetén.
Az internetes rádió valóban a kor egyik csodája. Amennyiben az FM elméletileg képes néhány tucat állomás elérésére egy adott helyen, a DAB+ kezelheti a száznál is több helyi adó információit, az internetes rádió a jelenlegi hivatalos adatok szerint régiónként több mint 20 000 állomást tart fenn. Ez az elképesztő szám az idő múlásával csak nőhet! Néhány közülük csak részmunkaidős, néhány, úgy tűnik, soha nem működik. Lehet, némelyek a szerzői jogi okok miatt csak az egyes földrajzi helyeken elérhetők. Az adólistának több mint a fele a fenti indokok alapján kizárható a hallgatásból. Szintén kiesnek a gyalázatos hangminőségűek, de ennek dacára nemhogy elmenne a kedvünk – szinte le sem tudjuk tenni a távirányítót – sok estébe bele telik mire kiválasztjuk a nekünk tetsző állomásokat és tároljuk a memóriába.
Advance Acoustic – X-Uni hálózati játszó hangzásvilága egyszerre édes és lágy, valamint precíz. Hangfekvései nem hűvösek ellentétben egyes skandináv gyártmányokéval. Ha úgy gondoljuk, hogy akár lágy akár hideg mindenképpen színez, akkor csak az egymillió forint feletti árkategóriában találunk magunknak megfelelőt. De itt most nem ez a cél!
Szépen felöltöztetve a hangrendszert (jó kábelek használatával), hálózati áramkondicionáló beiktatása, a beállítási procedúra elvégzése és a bejáratás után jött a „kínzás”. A feladat: tudni kell muzsikálni (is)! Először vegyük a CD-játékos hangminőségének szavakba foglalását. Szerencsére ennek a készüléknek nincs szüksége csak egy összekötő kábelre az analóg kimeneten, így a „nagy varázslás” elmarad. Sokáig ültet a karosszékben a jó hangzás, azonnal feltűnik az együtt-álló és nagy színpadtér. Magabiztosság és stabilitás sugárzik, a nyílt, virgonc, ritmikus, eleven hangok hallatán beleéljük magunkat az előadásba. Meghallgattam Johann Sebastian Bach d-mol Toccata és Fúga című művét. Elsősorban azért, mert ez a legjobban kedvelt felvételem, és mert ezzel tesztel a francia Prestige& Image (audiofil/High-End) magazin is. Az első hangok megszólalásánál észlelhető a tömörség, nem riad meg a nagy dinamikától, mindvégig nyílt marad. Érezhető a jó megjelenítésre fektetett hangsúly. A külföldi értékelés helyénvaló, valóban precíz a sztereó tér leképezése.
Roger Waters – Amused to Death lemezén lévő megdöbbentő hangeffektusok következtek. A középmagas és magas hangok kiterjedése és ereje sokat emelt a valóság illúziójának megteremtésében. Még akkor is megdöbbentő mély hangenergiákat kaptam, amikor nem a tömör gyönyör basszusgitár mindent elsöprő energiái a dominánsak, hanem a muzsika alsó három oktávjának tisztasága. Így végül is lefelé nem színez nem lehangoló, igen jó megjelenítésű. Mivel a túlmintavételezési áramkör állandóan be van kapcsolva és nincs lehetőségünk kikapcsolni mindvégig egy kiegyensúlyozott, a gyár által beállított hangzásképet kapunk, ami igen jó, de kevés differenciát enged hallani az egyes felvételek, műfajok hangmérnöki munkák között.
Ami egy kicsit kevésbé hasonlít az eddig hallottakra, de megnyugtatóan jó minőségű, az a hálózati lejátszás, az internetes rádió és az Mp3 műsoranyagok hangminősége. az a hálózati lejátszás, az internetes rádió és az Mp3 műsoranyagok hangminősége. Természetesen mind erősen függ az alapanyag valamikori materiális mivoltától, az alkalmazott mintavételezéstől, bitfolyamtól. Az Mp3 veszteséges tömörítési metódussal sugárzott/lejátszott műsoranyag bitráta gyakorisága 320, 256, 192, 96, 64kbps. Első kettő érték esetében még lehet a szó klasszikus értelmében vett zenei megszólaltatásról, élvezhető műsorról, élményről. A leggyakoribb 192kbps bitrátájú rock és pop anyagok hallatán akár bulizhatunk is, levesz a lábunkról a digitális zajtényező a több mint 100dB digitális csend kiváló volta és a még elérhető 90 dB dinamika. A legalacsonyabb bitráta értékű adóállomásoknál már csak a híreket és az időjárás jelentést érdemes meghallgatni. A számítógépen, pendrive-on lévő jobb minőségű hanganyagokról készült veszteségmentes, de tömörített változatok, mint pl.: a FLAC file-ok lejátszása esetén megkapjuk a CD-játszónál minősített jó hangzást. Tehát minél több jó felvétellel rendelkezünk számítógépünkön, annál jobban tudjuk élvezni az Advance X-Uni képességeit. Igen jó hifi minőség az audiofil határán, köszönhetően a DAC-nak és a wireless AptX egyedi képességeinek.
Konklúzió
A látvány és a hangok belefeledkeztettek a feladatba és ezért nem kötözködtem sokáig. Talán az a legfontosabb, hogy szórakoztasson az otthonunkba vitt készülék. Azért vettük nem? Ha bárkit is elfog a birtoklási vágy, azon nem csodálkozom, hiszen jólesik csak végignézni a hagyományos formavilágba öltöztetett elegáns kivitelen, azokon az értékeken, amiket csak meghitt otthoni környezetben, a hifi-enteriőr egymáshoz illő darabjai között tud igazán értékelni az ember. Az Advance Acoustic X-Uni hálózati/CD-játszó szimpatikus árát a kínai összeszerelésnek és a nagy darabszámú gyártásnak köszönheti. Amióta 18 díjat is nyertek különböző rangos nemzetközi kiállításokon és jó a sajtójuk, a termékeik iránti kereslet rohamosan növekedett, megismerhette a kelet-közép európai piac is.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ a magas-hangok remek megformálása
+ alacsony torzítás még tömörített anyagok esetén is
+ hagyományos formavilágba öltöztetett elegáns kivitel
Kontra
– egy kissé uniformizált hangzás a net-ről
– a kék pálcika-led kijelzőnek kevés a karaktereszáma
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Limar Audio
Internet: www.limar.hu
Telefon: : +36-1/359-3136