A mozgótekercses hangszedők világában megszoktuk a luxust, több olyan modell létezik amire ráillik a „csodabogár” jelző. Mint minden High-End portéka esetében, a hangszedők cikkcsoportjában is többféleképpen fogható fel a különleges és kiváló minősítés. Mielőtt belevágnák az Xquisite CA hangszedő ismertetésébe, tesztelésébe és értékelésébe ismerkedjünk meg a céggel!
Az Xquisite egy új márka. A hangszedők tervezője Micha Huber neve nem mindenki számára idegen, hiszen Ő a Thales Tonearms Switzerland márkát 2005-ben alapította, ekkor még csak 24 éves volt. Mily meglepő, hogy a régi, német EMT márka hangszedőit 2014 óta a HiFiction AG. néven bejegyzett cége gyártja. (az erről készült hírünk itt olvasható: http://hangzasvilag.hu/emt-hangszedok-gyartasa-mar-svajcban/) Az audio-termékek mellett a HiFiction AG. egy részlege orvosi berendezésekkel kapcsolatos termék fejlesztéssel és gyártással is foglalkozik, aminek alapja a magas szintű technológia mellett a végtelen precizitás. A Thales és az EMT márka nagyon sikeres és ma már mindkettő hosszú múltra tekint vissza. A cég termékei között sok az iskolapélda.
Micha Huber – miközben az EMT hangszedők hagyományos MC technológiájának fejlesztésén dolgozott – megállapította, hogy a hangzással kapcsolatos részletek felbontása egy merevebb tűszár alkalmazásával tovább növelhető. A hosszas meghallgatások közben kiderült, hogy még további konstrukciós változtatások is szükségesek, mert a rezgések: a hangjel „törékeny”. A rezgés-átviteli úton a mikroszkopikus méretű mechanikai kapcsolódási pontok torzulásokat okozhatnak. Logikussá vált az összes kapcsolódási „ízület” kihagyása. Az ötlettől, az első működő prototípusig, öt évbe telt eljutni – sőt, az igazi kihívás a gyártás volt. A Xquisite hangszedők vadonatúj technológiát képviselnek, a hangteljesítményük teljesen más, mint az EMT esetében. Micha Huber ezért tartotta jobbnak új márkanév alatt piacra hozni a különlegességeket. A CH715960B1 szabadalmi leirat a cég honlapján áttekinthető. A svájci Xquisite hangszedők első nyilvános bemutatója, a világpremier, 2020 januárjában a Modular Audio Singapore rendezvényén történt.
A kézhez kapott Xquisite CA hangszedő minta darabjának vizsgálata közvetlen a külföldi tesztek és a német sajtóban történő publikálás után vált lehetővé szerkesztőségünkben. Egy már járatott darabot kaptunk.
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 30 000 Hz |
Impedancia: | 2 x 24 Ohm |
Ajánlott terhelés: | 400 – 800 Ohm |
Kimeneti feszültség: | 0,3 mV, 5 cm/s |
FIM-torzítás: | Max. 0,2 % |
Tömeg: | 14,8 gramm |
Ár: | 2 530 000 Ft |
Az Xquisite CA mozgó-tekercses pickup, mivel több új technológiát alkalmaz, nem egy hangszedő a sok közül. Az Xquisite hangszedőben bemutatkozik a szabadalmaztatott egy tömbből kialakított kerámia rezgésátalakító és annak technológiája. A CA (réz/alumínium) modell tiszta réz tekercset tartalmaz, amelynek paramétereit gondosan összehangolják egy fabetétes alumíniumból készült testtel.
Az alumínium ötvözet testet CNC-vel marják ki egyetlen fémtömbből és anyagát gondosan hozzáillesztik a fa-betéthez. A hangkar és a hangszedő közötti fabetét egyensúlyban tartja az két egység érintkezési felületének rezonanciáját.
A lemezjátszó és a kar szerkezetének egymásra hatását a hangszedő kialakítására kiterjesztve nyilvánvaló, hogy a tű, a tűszár és a tekercsek szabad mozgását, a barázdából kinyert rezgések áramlását biztosítani kell. Ezt a látszólag egyszerű feladatot bonyolítja az a tény, hogy a tű hegyén jelentős energia keletkezik. Ez az energia azután a tűszáron keresztül befelé halad a hangszedőbe. Az egyetlen módszer annak megakadályozására, hogy ez az energia intenzitásából veszítsen az, hogy a hangszedő test és a mágnes tömege nagy legyen. Eddig eljutott minden híres tervező, míg Micha Huber érdekes kísérletekbe fogott és feltalált egy következő megoldást, amely elősegíti az energia maradéktalan továbbítását.
Hagyományos tűszár alkalmazása esetén a gyémánt-tű alumíniumból készült konzolhoz van rögzítve. Mivel az alumínium egy viszonylag puha anyag, a nagy dinamikájú barázda-követési folyamat a tűszár deformációját okozza. Sőt, a konzol és a tekercs között van egy harmadik anyagból készült „rögzítés”, egy közdarab, amely a kar működése miatt a legnagyobb dinamikus terhelést viseli és nem tudja veszteség nélkül továbbadni a rezgéseket. A drágább modellek tűszárai, részben vagy egészben, bórból, zafírból vagy akár gyémántból készülhetnek. Ebben az esetben a rezgés torzulása a konzol anyaga és kisebb mérete folytán minimálisra csökken. De, a tűszár és a tekercs testének csatlakozása itt még mindig terhelésnek van kitéve, ez a „gyenge pont” rontja a jelátvitel minőségét.
Mivel minden hangszedő kézzel készül darabonként, Micha Hubert személyesen kalibrálja, a deklarált műszaki adatok egy nagyon kis mértékben eltérhetnek.
Az Xquisite CA MC-hangszedő egyedi kialakításban, monoblokk-kerámia technológiával készül. A tűszár és a tekercstest egyetlen, nagy szilárdságú kerámia darabból áll. A tűszár nyolcszög keresztmetszetű, részben üreges, rendkívül nagy merevségű. A legnagyobb dinamikus terhelés pontján is egybefüggő az anyag, így a barázdából kinyert rezgések akadálytalanul jutnak el a tekercsbe. Ez egy avantgard elgondolású és felépítésű megoldás. A mikro-ridge metszésű gyémánt tű pontosan illesztve és rögzítve van a tűszár kereszt-furatába. A mozgó tömeg a követési ponton mindösszesen 0,8 mg. (Megjegyzés: A mágnesezhetetlen kerámia alkalmazása a legutóbbi szuper hangszedők szerkezetének elméletével szembe megy. Nevezettek ultra-alacsony kimeneti impedanciával rendelkező, nagy permeabilitású mágneses maggal készülnek, míg az Xquisite aránylag nagy impedanciájú áramkört tartalmaz.) A tekercselési technológiát kifejezetten a kerámia tekercs-testhez igazítják. A jelátalakítóban alkalmazott tekercs 4N tisztaságú rézszálból áll, az egység lelke a neodímium armco kombinációjú, nagy energiájú, csökkentett örvényáram-veszteségű mágnes.
Jelen korunk izgalmas időszak az analóg lemezekkel és a lejátszással való foglalkozásra. Ismerve a digitális kor vívmányait (MQA, DSD) és az interneten lévő muzsikákhoz való korlátlan hozzáférés ellenőrizhetetlen hatásait, az LP-lejátszási technológia talán még soha nem volt ilyen fontos.
Meghallgatás
A technikai elképzelés megvalósítása példaértékű, a felépítés és a szerkezet megépítési minősége kiváló, sőt, elképesztő. Meg kell bíznunk olyan szubjektív tervezési értékekben, mint a mesterségbeli tudás, a precizitás, a felelősség, de ezek mellett megpróbáltunk képet kapni arról, hogy milyen ez az Xquisite CA hangszedő. Tesztünkhöz segítségül több alternatívát választottunk. Rendelkezésünkre állt egy Jadis DPMC phono, a Technics SU-300MC elő-elő-elektronika, és az EMT STX 10/20 típusú, legkomolyabb illesztőtrafója.
Mégis mit kell hallgatni, hallani egy ilyen szuper-hangszedővel? Egy Stradivarius Del Gesu mesterhegedű egészen bizonyosan bemutatja, hogyan gondolták a hanglemez készítést a régiek. Sőt, amikor Arthur Rubinstein és Vladimir Horowitz a Steinway zongorán elkezd játszani, bizonyosságot nyerünk minden feltevésünkre.
Mivel a hangtekercs anyaga nagy tisztaságú réz, ez meghatározza a hangszedő hangszín-jellemzőit, mégis, a zene minden műfaját ugyanolyan jól tudja leképezni. Az általános mechanikai zajhoz (esetünkben -82dB) képest erőteljes hangzású. Nem finomkodik ha impulzusok bemutatásáról kell számot adni. Minden frekvenciatartományban egyenletes átvitel, a hangszerek hangzása tiszta, saját aurájukkal szólnak. Olyan hatalmas méretű hangszer, mint a templomi orgona, minden regisztere kiválóan érzékelhető, felismerhető. A hangszer működtetése, a levegő áramlása és a szelepek nyitása is hallható, ami nem bántó, nem ezt akarja kihangsúlyozni, csak éppen az eddig fel nem tűnő részletek előkerülnek a felvételből.
Ron Carter plays Bach (Philips 28PJ12 1.press Japan 1985 Rudy Van Gelder) a bőgőjáték professzora játssza J.S.Bach műveit, többek között jól ismert csellószvitjét. A hangok addig szólnak, ameddig a hangszer és annak játékosa engedi. A pengetett húrok energiájának játéka a mester előadásmódjához méltó. Még ha digitális is a master, akkor is a jelenlét szinte tapintható, nem is beszélve a basszus oktávjainak korábban elképzelhetetlen precizitásáról.
Egy másik bőgős világnagyság Eberhard Weber rézfúvósokkal kiegészített zenekarának Seven Moments című opuszában ízelítőt kapunk 8 fúvós produkciójából és természetesen a vastag húrok pengetéséből. Tér, dinamika és a zseniális hangszínek játéka lenyűgöző. Carlos Albrecht hangmérnök munkáját dicséri (ECM1374) szinte hasítani lehet a csendet, amikor a hangszerek megemelik a hangerő szintet. A távolabbról hallatszó kürtök és trombonok valamint a tuba hangzása valóságos teret/aurát mutat be.
Vivaldi Négy Évszak című műve Daniel Gaede és a Polish Chamber Philharmonic Orchestra tolmácsolásában (Tacet L163) remekműhöz illő. Jean-Baptiste Vuillaume által készített mesterhegedű mellett a brácsák hangzása kiemelkedő, kiválóan megvalósított hangzástér, a felvétel hangzási esztétikáját tanítani lehetne. A kizárólag elektroncsöves elektronikákkal felszerelt hangvonallal elkészített felvétel zseniális. A Nyári vihar című tétel hallgatása közben érdekes érzés kerít hatalmába – lehet, ez volt a korabeli heavy-metal? Az egyik legnehezebben felvehető és hangzásában reprodukálható hangszer, a háttérben elhelyezett csembaló, a nagyon szép ívű dallamokat lágyan, nem tolakodó módon, de minden hangjában értelmezhetően és érdekfeszítően szólaltatja meg.
Az Xquisite CA hangszedő figyelemre méltó képessége a hangszínek festése a felbontás feláldozása nélkül. A hangszedőnek „stresszt” jelent az ének, a rézfúvósok és a gitár egyszerre történő megszólaltatása. Erre jellemző példa a Chase együttes első lemezének felvételei, de, a rézfúvósok minden felvétele, műfajtól függetlenül, igazi kihívás és nehéz feladat. Ez különösen a hangok és a hangszín éleit érinti. Itt jellemző a timbrális egyensúly, a hangszínpad tapintható kitöltése, a bemutatás nem túl analitikus, inkább mély érzelmi hangszíneket mutat be, még akkor is, ha a zenészek egyedi, kissé túlhangsúlyozott játékmódban prezentálnak.
Nagyzenekari művek megszólaltatásánál a fafúvósok, különösen az oboák és a fagottok olyan meggyőzően, simán, tisztán, torzításmentesen és természetesen hangoznak, hogy nem emlékszem, hogy valaha is így hallottam volna. A basszus hangok elérik zsigereinket, a dallam bizsergeti az ujjainkat, testünk a ritmusra mozog és a hangok áthelyezik gondolatainkat egy másik dimenzióba, a zene mámorító, szenvedélyes, inspiráló és egyben pihentető. Az Xquisite CA hangszedő a sok ismerős lemezt új és váratlan, részletekkel teli, muzikális előadással, az eddig megszokottaktól pontosabb, állandó figyelmet fenntartó hangszínekkel mutatja be. Már-már azt gondolhatnám, hogy miután a zenehallgatást már több mint 60 éve gyakorlom, az izgalom elmúlik – de, még nem!
Konklúzió
Az EMT hangszedők további gyártásának megszervezése, a Thales hangkarok gyártásában szerzett mély technikai háttér, és a gyártásban résztvevő (óra gyártási) szakértőkkel való együttműködés a fejlődés zálogát jelentette. Az Xquisite CA egy perfekcionista, aprólékos, kézműves munkával készülő, innovatív technológiát felhasználó, csúcskategóriás hangszedő. Minden műszaki paraméterében és hangzási minőségében nagy-teljesítményű. Egy hangszedő, amely a hanglemezekből kinyerhető muzsika újabb szintjét tárja fel.
A „bőrünkön érezhető” muzikalitással rendelkező hangszedők egész sora létezik, ahol a rendhagyó egzotikus anyagok, az intenzív hangszínek és az ezoterikus formatervek valami rendkívülit ígérnek. Az Xquisite CA a különböző erényeket, a külső és belső kiválóságot, olyan értékkel párosítja, amely mindenekelőtt hamisítatlan hangzást kínál. Az Xquisite is áttöri a korlátokat, kapunk egy olyan hangszedőt, ami teljesen más ligában játszik.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dream Audio Components
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957