• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Tapasztalati tudásra van szükség 1. rész


Egy audio-rendszer összeállítása, elemeinek megvásárlása korábban személyesebb folyamat volt, mint ma. A helyi/kedvenc kereskedőt bevonva és a kapcsolatot gyakran hosszú távúra alapozva, végig járva egy utat, előbb vagy utóbb kialakult az otthoni hangrendszer. Ez az internet előtti elmúlt kor gyakorlata – szerintünk erre még ma is lehet, sőt kell alapozni. Az internet óriási változást hozott, nemcsak a fogyasztási cikkek vásárlásának módjában, hanem abban is, hogy új alternatívát igénybe véve megtanuljuk, hogyan lehet a termékeket integrálni az életünkbe. Az internetes vásárlás számos termék esetében egy hatékony és kényelmes mód, amely a legalacsonyabb árat és elegendő információt szolgáltat ahhoz, hogy a dolog a mi szükségletünk szerint működjön. De, az audio-rendszerek vásárlásánál ez nem működik!

Sajnálatos módon sokan nem akarnak végig menni a csalódásokkal kikövezett, de a végleges megoldással kecsegtető fejlődési útvonalon. Pedig sok éves, folyamatos, rengeteg termékkel kapcsolatos gyakorlat és több különböző helyiségben szerzett tapasztalat kell ahhoz, hogy meg tudjuk, mi is az audiofil zenehallgatás és mi kell hozzá. A gyakorlat megszerzése a legjobb akarattal sem lehetséges kizárólag a hétvégi bütyköléssel és az internetes fórumok olvasásával. (mert nem fogja szaporítani a szükséges ismereteket és készségeket) Anélkül, hogy tapasztalt és hozzáértő szakember adna útmutatást otthonában az audio-rendszer összeállításához, pozícionálásához és optimalizálásához, az egész óhatatlanul kevesebb lesz, mint a részek összege. Ez a tudás régen a helyi kereskedőtől származott (vagy tőle kellett volna származnia), de az internet zsugorodó piaci és árnyomása azt jelenti, hogy azok a kereskedők, akik továbbra is képesek teljesíteni ezt a szolgáltatást, veszélyeztetett fajjá váltak. Sok vásárló úgy véli, hogy kihasználja az online elérhető alacsonyabb árat, előtte/utána felteszi kérdéseit a „fórumlakóknak”, amely felületen „okosba” tanácsot ad a szobafestő, az autógumi-kereskedő, a lélekbúvár, a gazdag ember és a lódoktor.

A hangokra ínyencek megtapasztalták már, hogy a hangberendezések mennyire kritikusan tárhatják fel a muzsikát. Ez a lenyűgözés része, de több problémát is okozhat. Ha az audio-lánc egyik alkotóeleme valamivel kevesebb tudású, mint az optimális, akkor a teljesítményre gyakorolt kumulatív hatás katasztrofális lehet. Annyira összpontosítunk az egyes komponensek kiválasztására, hogy a rendszer egészének harmóniáját/szinergiáját elhanyagoljuk, egészen addig a pontig, amikor már nem értjük, hogy melyik darab miben járul hozzá a végeredményhez, sőt hogyan kell megítélni, értékelni és beállítani az egészet.

Érdekes a jelenség, amikor az új erősítő első bekapcsolásakor, hirtelen nem is tűnik elég jónak. Új erősítő telepítésekor figyelembe kell venni az elhelyezést, az alátámasztást, a hűtést/levegő-cserét, az áramellátást, a földelést és a polaritást, a csatlakozások kiválasztását és a csatlakozók integritását. Meg kell tisztítani az összes érintkezőt és be kell kötni a kábeleket. Figyelni kell minden változó működési paraméterre (kapcsolható kimeneti módok vagy csillapítási tényező, bemeneti érzékenység stb.). Az originált gyári csomagolásból elővett készüléket be kell járatni! Ez akár 100 óra is lehet.

Annak érdekében, hogy az audio-komponensek a legjobb teljesítményt nyújtsák, hozzájáruljanak a rendszer egészéhez, szükség van egy átgondolt, részletes, lépésről lépésre haladó folyamatra, amikor mindent megteszünk és mindent a megfelelő sorrendben csinálunk.

Bármely félreértés gyorsan aláássa a zenei integritást – mégis mindannyian elkövetjük a hibákat, pontosan olyan „bakikat”, amire fentebb utaltunk. Tesszük részben azért, mert senki sem vitatja meg velünk az érintett kérdéseket, és a legtöbb zenehallgató nincs is tudatában ezeknek. (Van egy másik jelenség is ezzel kapcsolatban. Miután jól kikérdezik a hazai kereskedőt minden apró kérdésről érdemi választ kapva, megvásárolják a készüléket külföldön. Sietünk kijelenteni, hogy a termékekre nincs nemzetközi garancia. Tudni illik, hogy a gyártók pontos listát vezetnek a készülékek gyártási számáról, tudják melyik országba mit adtak, az ottani szervizek kapják az eredeti alkatrészeket, hogy a dedikált márkaszervíz el tudja végezni a javításokat)

Zeneértők, a muzsikával hivatásszerűen foglalkozó szakemberek szerint csak egy hang van, az abszolút hang. Ez a megfelelő hang? Van az az eset amikor a semleges hangzás a hallgató számára nem megfelelő. Azt az álláspontot képviseljük, hogy abszolút értelemben nincs egyetlen „helyes” hang – de, van a hallgató számára helyes hangzás.

Vegyünk egy egyszerű példát! Mielőtt egy festőművész munkához lát, rendkívüli hosszúságú erőfeszítéseket tesz a világítás berendezésére, a fények reprodukálása érdekében. Nem csak a témát tekinti e fény alatt, hanem ugyanazzal az aprólékossággal a megvilágítást is, amely alatt majd az elkészült művet nézi. Amikor elviszi az elkészült festményt egy múzeumba vagy galériába, a kurátor vagy a galéria tulajdonosa semmiképpen sem ismerheti vagy reprodukálhatja ugyanazt a fényt, amely alatt a művész dolgozott. Elviszi egy lakásba, és még egy lépéssel távolabbra kerül az eredeti feltételektől. Ez érvényteleníti az új tulajdonos megbecsülését, mű-élvezetét? Bizonyára nem. A tulajdonos kétségtelenül gyötrődni fog a festmény megvilágításának kérdésében, de végül személyes preferenciákra fog hagyatkozni – ugyanúgy, mint ahogy az audio-rendszer alkotóelemeit választotta.

Mindenképpen alapvető és objektív paramétereket kell követni, függetlenül attól, hogy festményt nézegetünk vagy hangfelvételt hallgatunk! A festmény megvilágításakor a fluoreszkáló izzók hatalmas pulzálása zavaró, éppúgy, mintha a zenehallgatók arra törekednének, hogy a hatalmas impulzusok jelenjenek meg a basszusban vagy a tolakodók legyenek a visszhangok. Miután az alapvető feltételek és paraméterek teljesülnek, csak a hallgató felfogása számít. A legmagasabb szinten felállított audio-rendszerben az a kihívás, hogy megfeleljen az objektív technikai igényeknek anélkül, hogy akadályozza a zene létrehozását.

A modern audio-rendszerek ma már olyan nagy felbontásúak, hogy a helytelen vagy ellentmondásos beállítással és optimalizálással kapcsolatos problémák gyakran feltűnően tolakodóak. Nem mindenki képes diagnosztizálni vagy megszüntetni ezeket a problémákat.

Ahelyett, hogy megkérdeznénk, hogy a rendszer hangja pontos-e, javasolunk egy sokkal egyszerűbbet: töltsön minél több időt figyelmes zenehallgatással!


Audio Centrum

Audio Technica

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • A hangsugárzó tervezés művészete 2. rész
      április 1, 2023
    • Bemutatkozik a Lii-Song
      április 1, 2023
    • Stúdió legendák 7. rész Az Olympic Studios.
      április 1, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu