• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Pro-Ject Aling it DS3


– avagy a hangszedő túlnyúlásának beállítása Baerwald (Lofgren A), Lofgren B, Stevenson szerint.
A Pro-Ject Aling it DS3 egy egyszerű és hatékony, un. kétpontos hangszedő-igazítási eszköz (alignment tool, úgymint protactor, magyar megfelelője: ívszögmérő sablon), amely minden Pro-Ject lemezjátszóhoz használható, de alkalmas más gyártók hangkarjaihoz is. Minden beállítási ábra egy „szerszámra” került – a túlnyúlás, az azimut és az érintőlegesség beállításához különböző ábrák állnak rendelkezésre. A három, nemzetközileg elfogadott, különböző geometria (Baerwald, Löfgren B, Stevenson) szerinti igazítási görbe 8,6″, 9″, 10″ és 12″ hosszúságú hangkarokhoz használható. Ezzel az eszközzel több beállítani valót egyszerre és pontosan elvégezhetünk. A felületen lévő ábrák csoportosítása meghatározza és lehetővé teszi annak azonosítását, hogy hangszedőnket melyik Pro-Ject hangkar modellhez állítjuk be.

Egy változóra mindenféleképpen figyelnünk kell, mégpedig a kar hosszára, ami lemezjátszónként változik. A legtöbb lemezjátszó specifikációja megadja a kar tényleges hosszúságát és a túlnyúlást. A túlnyúlást egyszerűen le kell vonni az effektív hosszból, mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a távolság méréssel történő pontos meghatározása jobb eredményt ad. 1 milliméter = 0.0393700787 inches, tehát pl.: egy kar effektív hosszúsága 245mm és a megadott túlnyúlási érték 15mm, akkor a levonás után 230 x 0.0393700787 = 90.5 az eredmény. A hangszedőt a 9 inch méretre megadott ábrához kell igazítani. A számítás és a beállítás minden karhosszhoz beválik.

A hanglemezek legbelső és legkülső modulált barázdájának sugaraira többféle szabvány létezik. A leggyakrabban használt méretek a következők:
-A DIN (IEC 98) egy német szabvány, és a legkisebb belső sugarat (57,5 mm) határozza meg.
-IEC/RIAA (IEC98-1958, RIAA-1963), nemzetközi szabvány, (a legnagyobb 60,325 mm). Mindkettő ugyanazt a külső horonysugarat használja (146,05 mm).
-A JIS (S8502-1973) egy japán szabvány, és valamivel nagyobb belső sugarat használ, mint a DIN (57,6 mm), és a három közül a legnagyobb külső sugarat (146,5 mm).
A DIN és az IEC 1964 óta egyaránt nagyobb, 146,3 mm-es külső sugarat ír elő, de ez nem jelent nagy változást. Miért szükséges a pontos beállítás? A követési torzítás a modulált területen minimálisra csökken. Ez különösen kritikus a belső barázdák esetében, mivel a torzítás jelentősen megnő a belső nullponton túl. A sugarak alapján a nullpontok kiszámítása igazítási módszerek szerint történik. Mindhárom a szöghiba következtében fellépő torzításról szól. Mindhárom geometria működik, mindhárom kompromisszum, csak máshol köti meg a kompromisszumot. Az, hogy melyik stratégiát válasszuk, az a személyes preferenciáitól függ.

Stevenson a megnövekedett átlagos torzítás rovására a legkisebb belső barázda-torzításra optimalizál. A Stevenson szerinti beállítás a szöghiba és így a torzítás csökkentésére optimalizált a belső barázdákon. A kislemezek lejátszása és az erre érzékeny hangszedők használata esetén jó. Ha a hangszedő nehezen birkózik meg a belső barázdákkal, akkor érdemes ezt választani.
A Baerwald (más néven Löfgren A) általában a legjobb kompromisszum, amely minimálisra csökkenti a torzítást a lemezen, és alacsonyan tartja a torzítást a belső és külső barázdáknál. A Baerwald arról szól, hogy a lemez lejátszásának se az elején, se a közepén, se a végén ne legyenek torzítás csúcsok, tehát a torzítás a lemez egészén ne menjen soha egy bizonyos szint fölé.
A Löfgren B a legalacsonyabb RMS torzítást adja, de a belső és külső barázdáknál megnő a hiba. A Löfgren arról szól, hogy az egész lemezt tekintve az átlagos torzítás legyen alacsony, ennek az az ára, hogy az elején és a végén magas a torzítás, a középrészen viszont alacsony.

Azt mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a nullpontok és az igazítási módszerek minden kombinációja eltérő túlnyúlást és eltolási szöget eredményez. Ez normális. Ajánlatos a beállítást minkét ponton ellenőrizni. A hangszedő-tű védelme érdekében a beállítást lehető legóvatosabban kell elvégezni! Első lépésként állítsuk be nullára az anti-skating szabályzót, és a karmagasságot (amennyiben a kar konstrukciója erre lehetőséget nyújt)!

Utána a túlnyúlást állítsuk be a hangszedő helyzetének megfelelően úgy, hogy a tű hegye tökéletesen nyomon kövesse az ívet a sablonon. Állítsuk a tű hegyét az ívvonalra a sablon széléhez közel! Ezután emeljük fel, majd helyezzük tovább az íven! Ha a tű közvetlenül követi az ívet, a túlnyúlás megfelelően van beállítva. Ha nem, a túlnyúlást növelni vagy csökkenteni kell a hangszedő előre/hátra mozgatásával a shell hosszúkás vájatában. Ha a shell rései túl rövidek a megfelelő túlnyúlás beállításához, akkor másikat kell választani. Miután a tű pontosan követi az ívet, a túlnyúlás jól be van állítva, és a hangszedő beállító ívszögmérő sablon is tökéletesen helyezkedik el a lemezjátszó-tányéron.

Az eljárás hátralévő részében ívszögmérő sablont nem szabad mozgatni. Következik a tükör, a hangszedő velünk szemben lévő, rövidebb oldalának vízszintbe állítása. A beigazításhoz a tűnyomást 0 vagy 0,5 gramm alá kell csökkenteni. Ügyelni arra, hogy a hangszedőt, a parallaxis hiba elkerülése érdekében, egyenes vonalban szemből nézzük. Ezt a legkönnyebb alacsony szögben való rálátással végezni. Itt nagy segítség lehet egy nagyító vagy egy telefon kamerája, esetleg egy nagy fényerejű lámpa. A lámpát úgy kell beállítani, hogy a hangszedő alatt ne vessen árnyékot és ne képezzen tükröződést.

Mi az alapprobléma?
A hanglemezvágógép vágófeje egy sugár mentén egyenes pályán mozogva vágja a barázdákat. A tű mindig a sugárra merőlegesen halad a barázdában, és ez lenne a tű ideális útja lejátszáskor is. Ez azonban radiális (tehát egy pont körül elforduló) karok esetében nem lehetséges. A tű mindig egy íves pályán fog közeledni a lemez közepéhez. Ennek a pályának maximum két olyan pontja van, ahol a tű merőleges a sugárra, ezek az úgynevezett nullpontok. Azért nullpont, mert ezekben a pontokban a szöghiba, és a szöghibából adódó torzítás nulla. Ezen a két ponton kívül mindig van szöghiba, mindig van valamennyi torzítás. Ez elkerülhetetlen. Az egyes geometriák a gyakorlatban abban különböznek, hogy hol vannak a nulla pontok, vagyis amikor a tű az íven, amit bejár, hol pontosan merőleges a lemez sugarára.
Baerwald nulla pontok: 66.0, és 120.9 mm
Loefgren nulla pontok: 70.3, és 116.6 mm
Stevenson nulla pontok: 60.325, és 117.42 mm

A kompromisszum, amit meg kell kötni az, hogy hol legyen az elkerülhetetlen torzítás, és mennyi legyen. Ebben segítenek a különböző geometriák. Fontos kijelenteni, hogy egyik geometria sem szükségszerűen jobb, mint a másik. Nincs abszolút jó, csak adott célnak megfelelő. Nagyon ritka az az eset, amikor nem lehet az univerzális sablonnal beállítani egy hangszedőt. Ilyenkor ellenőrizni kell a tányérközép és a kartengely közötti távolságot, hogy a karhoz megadott értékű-e, ha nem, korrigálni. Ok lehet még az is, ha az adott karhoz nem megfelelő shell-t használunk. Vagy a kar eleve speciális geometria szerint működik, de ez igen ritka. Reméljük sikerült pár dolgot megvilágítani, minimalizált torzítású zenehallgatást kívánunk!


Audio Centrum

Audio Technica

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • A High-Fidelity rövid története 2. rész
      június 3, 2023
    • Daniel Hertz, aki Mark Levinson
      június 3, 2023
    • IsoTek V5 Sirius szűrő/tápelosztó
      május 27, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu