Az interneten található nagy-felbontású formátumokban lévő muzsikák közül kedvünkre választhatunk – van hallgatni-való bőven. Ki is tűzhetjük magunk elé: a legújabban meghódítandó csúcs a nagy-felbontású felvételek a „High-Resolution” világa. Ehhez az USB/DAC hardverek választéka is már bőséges.
Ebből a körből idáig egyetlen dolog hiányzott, a DSD-fájlok létrehozásának eszköze és a felvételi rendszer „házi” hozzáférhetősége. A Korg a DS-DAC–10R készülékkel forradalmian új digitális felvételi szisztémát vezetett be, amely professzionális módon és jó minőségben alakítja át az analóg jelet digitális formátummá, ugyanis – bármennyire hihetetlen – a legjobb digitális felvételeket a profi stúdiók is analóg alapanyagból készítik! Az AudioGate 4 szoftver és az ASIO-alapú USB-kapcsolat felhasználásával gyorsan létrehozhatók DSD-felvételek. Lássuk, hogyan megy ez „házilag” a japán cég audio-berendezésével a Korg DS-DAC–10R használatával.
Erősítő rész
Frekvenciamenet: | 10Hz – 20 000Hz ± 1dB (fs = 44,1 kHz/48 kHz) 10Hz – 40 000Hz ± 1dB |
Jel/zaj viszony: | 105dB (20Hz – 20 000Hz, IHF-A) |
Teljes, harmonikus torzítás: | 0,005% 20Hz – 20 000Hz |
Audio interface
Bemenet formátuma (USB): | DSD 2.8224MHz/5.6448MHz, 1bit PCM: 44,1 kHz/48 kHz/88.2kHz/96kHz/176.4kHz/192 kHz, 16bit/24bit |
Host Interface: | USB2.0 (High Speed) |
Audio Driver: | ASIO 2.1, WDM, Core Audio |
Működési követelmények: | Microsoft Windows 7 vagy újabb, illetve Mac OS X 10.8 vagy újabb |
Fejhallgató-erősítő rész
Csatlakozó: | 6.3mm stereo-jack |
Terhelő impedancia: | magasabb, mint 16 Ohm |
Teljesítmény: | 70mW + 70mW/32Ohm |
Méretek: | 155mm x 185mm x 49mm |
Tömeg: | 1,2 Kg |
Ár: | 199 990HUF |
Forgalmazó: | Audmax Kft. |
Tradicionális japán gyártóhoz méltóan kívül és belül is figyelmet kaptak a kiváló minőségű anyagok. A DAC–10R finoman megmunkált alumínium-öntvény teste, nagyon technikainak tűnő kivitelezése, optikailag szépen integrálja szerkezetét a meglévő audio-rendszerünkbe. Mindössze egy kezelőszervvel és négy csatlakozási lehetőséggel üzembe-állítható, működőképes állapotra hozható.
Az elegáns és kiválóan formatervezett előlapon egy fejhallgató-csatlakozó és a hangerőszabályzó kapott helyet, amely körül különböző színű LED megvilágítás jelzi az egyes lejátszási formátumokat és a felvétel állapotát. A gondosságra jellemző a rézzel bevont alap- és hátlap, valamint az aranyozott csatlakozók.
A Korg DS-DAC–10R belsejében megtalálható prémium minőségű részegységek nagy-teljesítményű alkatrészekből szereltek. A Texas Instrument PCM4202 A/D konverter-chipje, az előerősítő szakaszban alkalmazott OPA1662 (ez is TI) műveleti erősítő és a többrétegű, vékony-film polimer kondenzátorok (PMLCAP® Rubycon) valamint a D/A konverter Cirrus Logic CS4390 chip-set professzionális felhasználásban „edződött” alkatrészek.
A DS-DAC–10R modellben alkalmazott minőségi felvételi rendszer A/D konverzióval és a vinyl-lemezek anyagának archiválási lehetőségével kielégíti az audiofil hobbival megáldott társaink minden igényét. A phono-bemenet biztosít közvetlen kapcsolatot a lemezjátszó és a digitalizáló elektronika között. Az AudioGate 4 szoftver tartalmaz egy equalizer-t, amely helyreállítja a lemezvágásnál alkalmazott frekvencia kiemeléseket és vágásokat. A folyamatban használt frekvencia-kiegyenlítés eltérése az ideálistól minimális, csak műszerrel mérhető, jelentősége elhanyagolható. A program alkalmazkodik a legjobban elterjedt RIAA vágási karakterisztikához, ezenkívül a többi, ritkábban előforduló de jelentős, vágási karakterisztikához is illeszteni lehet, ilyenek a NAB, Columbia vagy az ffrr.
A RIAA korekció, a Recording Industry Association of America által meghatározott, szabványos felvételi/lejátszási kiegyenlítési görbe. A RIAA szabvány 1954-ben lett publikálva, az említett időpont előtt a különböző kiadók különböző kiemelési/vágási korrekciókat használtak. Mivel a karakterisztikus görbe nincs feltüntetve a hanglemezek borítóján vagy a katalógusokban sincs rá utalás, nem lehet tudni, hogy melyik görbét használták a rögzítéséhez egy adott felvétel esetén. Azonban rengeteg hanglemez gyártásakor használták a RIAA görbét és csak kevesebbet a többit. Az esetek többségében többszöri meghallgatással is el tudjuk dönteni melyiket használjuk.
Mivel a hangszedők alacsony kimeneti szintre képesek, szükséges, hogy erősítsük a jelet, a phono-equalizer előerősítője elvégzi ezt is. Amíg a DS-DAC–10R szerkezetében az erősítést analóg áramkör kezeli, addig a kiegyenlítés külön digitális jelfeldolgozással készül.
A DS-DAC–10R egy USB A-B kábel segítségével csatlakoztatható a számítógépre, innen kap tápáramot a működéshez. A felvételkészítés egyszerűen kezelhető, mégpedig annyira egyszerűen, mint annak idején a kazettás vagy orsós magnetofonok. Lejátszáskor már egy ún. kiegyenlített DSD-felvételt hallgatunk, amely vinyl forrásból készült. Amennyiben igényünk a hanglemezek anyagának legjobb minőségű megőrzése, akkor itt, ezen a ponton találkozik az analóg és a digitális rendszer, mert a DS-DAC–10R ilyen módon ideális a vinyl-lemezek archiválására.
A DS-DAC–10R nemcsak a szabványos DSD mintavételezésű lejátszási rátát a 2,8 MHz-est támogatja, de a képes lejátszani a még-nagyobb felbontású, 5,6 MHz-es avagy „dupla-sebességű” DSD-fájlokat is.
A japán KORG cég az elsők között igyekezett átfogni a nagy-felbontású DSD audio potenciális felhasználóinak piacát. A felhasználók akik elsősorban a műsorgyártók, a felvételkészítők és a professzionális hangosítási területen dolgozókból kerültek ki, nagy megelégedéssel használták az MR-sorozatú rack-méretű stúdió-felvevőket és a hordozható eszközöket. A kiegészítő AudioGate szoftver beváltan együttműködik a legújabb formátumokkal és gyorsan a nagy-felbontású audio-lejátszás általánosan felhasznált részévé vált.
A DS-DAC–10R tartalmaz egy felhallgató-erősítő fokozatot is, ami nemcsak az ellenőrzési célt szolgálja. Mivel a készülék egy remek DAC is egyben, számítógépünkkel remek partneri kapcsolatban van, szinte minden fájlformátumot képes lejátszani. A Korg mérnökei tudták, hogy ehhez kell egy jó fejhallgató-erősítő rész.
Az Apple iPhone tulajdonosoknak pedig jó hír, hogy az AudioGate 4 szoftverhez IOS applikáció letölthető, amelynek segítségével sok funkció (kivétel a phono-karakterisztika állító) hozzáférhető.
Meghallgatás
A Korg új modellje nem tipikus három az egyben készülék, mert csak a fő funkciók ellátásához komplex módon működteti a részegységeket. Az A/D konvertert, DAC-ot és fejhallgató erősítőt magába foglaló szerkezet használata specifikus, viszont arra amire kitalálták kiválóan alkalmas.
A tesztelés során több felhasználási területet is érintettem, ugyan is a csúcstechnológia segítségével több irányban is megközelíthetjük a megoldást és értékelhetjük a hanglemezek valódi erejét.
Először is a már említett módon a Korg DS-DAC–10R saját phono-elektronikájának és korrekciós fokozatának segítségével végezhetjük a műveletet. Másodszor, és ez a hifi-rendszerfejlesztők álma, használhatunk MC-hangszedőt és az azt fogadó külön előerősítőt, ami legyártja a nagy-szintű kimenő jelet. (sőt, MC-hangszedő használata esetén a step-up transzformátor után is köthetjük)
Ekkor jön a meglepetés! Van különbség a két módon elkészített felvételek hangzása között! Annyi különbség van amennyit az MM- és MC-hangszedők és az összekötő kábelek, valamint a külön beüzemelt előerősítő produkál. Természetesen értékelje mindenki a helyén a dolgokat, mert egy jó MM-hangszedő és a Korg korrekt elektronikája már minden vonatkozásban teljesíti amit ígér, de a kisördög úgysem hagy aludni, ezért ki kell próbálni a többi verziót is.
A KORG mottója szerint: „színezetlen hang azt jelenti, hogy hűen reprodukáljuk az eredetit”. A DS-DAC–10R hangzása színezetlen, de nem mondhatni, hogy nagyon technikai jellegű és/vagy hűvös. Többet mond erről az a kijelentés, hogy a hanglemezen lévő felvételek hangzáskaraktere megmarad a digitális másolatokon. Köszönhető ez a nagy mintavételezési felbontásnak, a részletezőképességnek, a finom különbségek érzékelhetőségének. A jó hangzás nem abban merül ki, hogy csilingelnek a magas hangok, dübörögnek a dobok, kemény a basszusgitár, hanem abban is, hogy emberi az énekhang, kiválóan érzékelhető az egyes énekesek artikulációja, domináns hangnemük, mástól megkülönböztethető egyedi hangszínük. Minden hangszer hangjára odafigyelhetünk, nincs zavarosság, nincs egyenlősdi, még dinamikában sem.
Ahhoz, hogy megkapjuk mindezt a DS-DAC–10R elé bekötött „jószágoknak” minőséget kell produkálni. Minden változtatás meghallatszik. A hanglemezgyűjtésben pedig éppen az a szép, hogy egy zeneművet több, különböző előadótól is meg lehet vásárolni. Miért tesszük? Mert kíváncsiak vagyunk a különbségekre. Elmentjük a barátok hanglemezeit is? Igen, régen is felvettük magnóra.
Sok nap és sok óra felvételkészítéssel való foglalatosság tapasztalatainak összefoglalásaként a véleményem a következő: megtaláltam a mai, modern, digitális „házi felvevő” készüléket és ajánlom minden, a „hangász” szenvedéllyel megáldott, hifi-barátnak.
Konklúzió
A hanglemezek az elmúlt években újra magasba szökő népszerűsége bizonyította létjogosultságukat egy teljesen digitális világban, ahol minden zenéhez hozzá lehet jutni néhány kattintással, csak tudni kell megkeresni. Tudvalévő, hogy a lelkes „hangászok” a zene tiszta élvezetéért elmennek a végletekig és komoly költséggel megidézik a hanglemezek hangzásának melegségét, ami sajnos hiányzik a digitális forrásokból. A KORG DS-DAC–10R lehetővé teszi a „retro-audio” rajongóknak, hogy könnyebben tudják kezelni a digitális „felvételi eljárást” és élvezzék a komoly minőségű zenei fájl-gyűjteményt.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 88% |
Pro
+ remek hangzás
+ könnyű installálás
+ könnyű kezelhetőség
Kontra
– a szoftver nem sok lehetőséget ad a beavatkozásra
– kezelő applikáció csak IOS-re készült
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audmax Kft.
Internet: www.audmax.hu
Telefon: : #ÉRTÉK