• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Klipsch munkássága


– a „csodálatos brutalitás” több, mint 80 éves története, avagy – …”minden hangszóró jobban működik a sarokban”… – Paul Wilbur Klipsch.

Egy Klipschorn szinte le tudja dönteni a falakat de, minden zenét élő játék stílusban mutat be, amely megjelenítés szinte bármi más képességet felülmúl. Egy olyan korban, ahol minden a lehető leggyorsabb cseréről és frissítésről szól, boldoggá válik az ember, ha meglát egy olyan terméket, amely sok évtizede a piacon van. Ebből a szempontból a legendás Klipschorn mellett nemigen van más.

Paul Wilbur Klipsch nagyszerű feltaláló, mérnök, tudós, pilóta és legendás különc hírében állt. Paul W. Klipsch figyelmét fiatal kora óta annyira lenyűgözte a rádió, hogy egy évvel az első nyilvános rádióadás előtt megépítette saját rádióvevőjét. Elmerült a hangzás, az akusztika, az elektronika és a rádió világában, az ezekkel kapcsolatos témákat élete végéig követte. A mai nevén New Mexico State University falai között 1926-ban villamosmérnöki diplomát szerzett. Ellenlábasai nyersnek, különcnek, minden lében két kanálnak, túl közvetlennek, ellentmondásosnak, lenyűgözőnek, szeszélyesnek és rendkívülinek írták le. Ezek a tulajdonságok személyiségének egy kicsi, mégis hírhedt részét ragadják meg, mégis arrogancia nélkül szerzett hírnevet és vagyont. Életét, mind személyesen, mind szakmailag, a legmagasabb erkölcsi és etikai normák szerint élte. Egy híres idézetben, amelyet szeretett, valóban felfedte az emberfeletti embert. …„Senki sem éri el a kiválóságot egyedül. Ha Descartes-nél messzebbre láttam, az azért van, mert óriások vállán álltam”… – nyilatkozta egyszer.

A fiatal rádióamatőr, Paul Klipsch az arkansasi Hope-ban dolgozott, tíz évnyi mérlegelés és tervezési vázlatok után az első prototípust 1942-ben láttatja a nagyvilággal, míg az első sorozatgyártású modell négy évvel később készült el. A Klipschorn nem olyan – és soha nem is volt olyan – mint a többi hangsugárzó. Mindenekelőtt a sarokkialakítás az, ami megkülönbözteti a többi konstrukciótól. Klipsch a hangsugárzókat a Bell Labs 1930-as évekbeli alapelvei alapján tervezi. A célok között szerepelt a széles területi lesugárzás és a körülbelül 30 Hz-től 15 kHz-ig terjedő frekvencia átvitel linearitása.

A Klipschorn hangsugárzót úgy tervezték, hogy olyan helyiségben álljon helyt, ahol egyetlen dimenzió sem a másik többszöröse, kialakítása kötelezi a hallgatót, hogy a szoba sarkában helyezze el. A Klipsch Audio Technologies által gyártott Klipschorn hangsugárzó egy nagy „hangfalrendszer”, amelynek figyelemre méltó jellemzője az összehajtott tölcsér-szerkezet, amely hátul nyitott, és kihasználja a falak és a padló visszaverő hatását. A nagyméretű, sarok alakú hangsugárzó modellt 1946 óta szinte változtatás nélkül gyártják, a ma megvásárolható változat lényegi részeiben megegyezik az eredetivel.

A Klipsch megalakulása óta népszerűsíti a tölcséres hangsugárzók elvét és gyakorlatát, kihangsúlyozza előnyeiket. Az előnyök között mindenképpen felsorolandó a nagy hatásfok (formálisabb nevén érzékenység), ami azt jelenti, hogy viszonylag kis teljesítményű erősítők is alkalmazhatók. Paul W. Klipsch nagyon fontosnak tartotta az alacsony intermodulációs torzítást. Széles a dinamikatartomány, ezért pontosan reprodukálja mind a halk, mind a hangos hangokat. Irányítottság, ami azt jelenti, hogy a lesugárzási mintázat nem diffúz, kellően széles és irányított. Egyenletes frekvencia átvitel, ami azt jelenti, hogy nincs természetellenes hangsúly sem a mély-, közép-, sem a magas hangok tartományában. A cég, az említett tulajdonságok tekintetében, a tölcséres hangsugárzás felsőbbrendűségét hirdeti.

…”Igen ám, de a múltban a tölcsérek a hangok elszínezéséről voltak híresek, amelyeket néha „dübörgésnek” is neveznek. Ennek az elszíneződésnek a pontos okait még mindig kutatják, de az egyik ok maga a kürtő és a korpusz anyagának vibrációja. A korai Klipsch-tervek fémkürtőket használtak, ami „csengést” vagy „zümmögést” hozott létre. A Klipsch ezt követően bevezette a merevített üvegszálas kürtőket, amelyek enyhítik a korábbi fémek színező rezonanciáit. A „dübörgés” egyéb okai az akusztikus rezonanciák és visszaverődések hatására vezethetők vissza, amikor a korpusz alakja a táguló akusztikus hullámokkal rossz átmeneteket hoz létre. A közvetlen akusztikus hatások mellett ezek a rezonanciák és visszaverődések pozitív és negatív csúcsokkal alakulnak át az impedanciában, és hatnak vissza az erősítőre, ami problémákat okoz a passzív keresztváltóknál. A teljes egészében fából formázott középtartományi tölcséreket már az 1950-es évektől gyártották, de 1989-ben a Klipsch bemutatott egy tractrix tölcsérrel ellátott középtartományi kürtőt, amely csökkentette a hangosságot és nyitottabb hangteret biztosított a korábbi tervekhez képest. Klipsch emellett a selyem membránok helyett különböző membrán anyagokra váltott, mint a fenol, az alumínium és a titán, hogy tisztább hangot „fecskendezzen” a kürtőbe.

Ha szimmetrikus alapterületű szobával rendelkezünk, két-két szemben lévő párhuzamos fallal, akkor az elhelyezés nagyon egyszerű. Elég a hangsugárzókat szorosan beállítani a két sarokba, ahol aztán a középső hallgatási pozíció felé mutatnak. Ezzel be is fejeztük, már dolgunk nincs. A helyzet bónusza, hogy elkerülhetők a fázis problémák. (pl.: amikor a hátsó falat és az oldalfalakat érő hanghullámok újra visszaverődnek előre, és a többi hanghullámmal interferálnak, ennek eredményeként a hangzás „gyapjas” lesz. Sarok elhelyezésnél viszont minden hanghullám ugyanabba az irányba van kényszerítve, ami egyenes helyzetben feszesebb basszust ad. Ezen felül 6 dB-lel több hangerőt kapunk, ami kb. kettő fokozat a hangerőskálán.) A Klipschorn úgy lett megtervezve, hogy a falak a mély hangegység hatását kiterjesszék. Egy Klipschorn érzékenységi adata 1 Watt erősítő teljesítményre akár 105 dB is lehet.

Ezt az elvet a múltban szinte mindenki használta, mielőtt a nagy teljesítményű tranzisztoros erősítők piacra kerültek. Mivel nagyon kevés elektroncsöves erősítő adott csatornánként 10 Watt energiát meghaladó teljesítményt, a hangszórók akusztikai tulajdonságait kellett manipulálni, hogy ne legyen szükség teljesítményre a hangos sugárzáshoz. A Klipschorn esetében már 10 Watt energiával 115 dB hangnyomás érhető el. De, alapvetően nem ez a lényeg. Követelmény volt a lehető legkönnyebb megszólalás és a hang szinttől független, szinte élő hanghatás. Alacsony hangerő mellet is remek hangzással és nagy dinamikus kontraszttal kell tudni betölteni a teret, így a gyenge dob basszus is pontosan szól – de mindezt anélkül, hogy a hangzás bármely területe kiemelkedjen. Akkoriban nem igazán volt más hangsugárzó a piacon, amely így közvetítette volna a zenét. Nem csoda, hogy a Klipschorn népszerűvé vált. 1946 óta sok minden történt a hifi, az audiofil és a High-End területén. Ma elég sok olyan hangsugárzó van, amely őrülten hangosan és alacsony hangerőn is hihetetlenül jól tud szólni. A kérdés, hogy ez a hangsugárzó-építési mód hogyan állta ki az idő próbáját.

Azt már tudjuk, hogy a Klipschorn önmagában valami. Tagadhatatlanul régimódinak, már-már történelem előttinek tűnik, szinte olyan, mint egy „deszkaláda”. A vastag furnérból készült szekrények, (különválasztva a közép- és magas hangok egységét, egy sarok alakú kamrában kaptak helyet) a mély hang szekrény tetején kaptak helyet, amelyben egy 15 hüvelykes mély hangszóró található. A membrán korábban papírból, de a torzítás csökkentése érdekében ma már rostból és műanyagból készül. A csatlakozások is csodálatosan régimódiak. Mintha lakberendezésről lenne szó,… de, ez az érzés csak addig tart, amíg be nem kapcsoljuk a zenét! Könnyen belátható, hogy a Klipschorn egy több mint 80 éves modell. Nincs benne semmi, ami modernnek tűnik. Óriásinak tűnő, ötszögletű szekrények, de ha úgy véljük, hogy a hangszórókat korszerűbb konstrukciókra is válthatnánk, akkor ezt a dolgot újra át kell gondolni. A Klipschorn hangosan, nagyot, keményen és akár brutálisan is tud szólni. Kellő erősítő teljesítménnyel pedig a koncerteken kapott hangzásnál jóval dúsabb hanggal tud megörvendeztetni. Ugyanakkor sikerül alacsony hangerőn is meggyőző, soha nem éles, csak nagy és masszív hangjaival is elkápráztatni.

Azonban nem ezek a legpontosabb elemzési adatai. Például a basszus kissé színesen szól, a szekrény eléggé rezonál, és a magas hangok hamarabb gördülnek ki a tetején, mint a „helyesebb hangzású” versenytársaknál. De, még az egyszerű akusztikus zene is profitál a Klipschorn által hozzáadott extra életerőből. Az igazi „élő hangzást” sokáig kell keresni. A hangsugárzók extrém, 105 dB-es érzékenysége 1 Watt teljesítmény esetén, valamint az a tény, hogy sarokba helyezve 6 dB pluszt kapunk, azt jelenti, hogy szinte bármilyen erősítő csatlakoztatható. Ha audio-rendszerünk az elektroncsöves erősítésre van felépítve, nyugodtan választhatjuk a Klipschorn hangsugárzót.
A tesztelő újságíró ítélete: …”ritka, hogy a High-End ennyire szórakoztató legyen. Mostantól kicsit unalmasabb lesz a bírálói élet”…

Paul Wilbur Klipsch miután 1989-ben eladta cégét másod unokatestvérének 2002-ben, 98 éves korában hunyt el. De, az általa alapított cég továbbra is az iparág legelismertebb vállalatai közé tartozik.


Audio Centrum

Ekline Audio

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • Fyne Audio Classic VIII SM hangsugárzó
      szeptember 30, 2023
    • Meitner Audio MA3 integrált streamer és D/A konverter
      szeptember 30, 2023
    • Transzformátorok mozgótekercses hangszedőkhöz
      szeptember 30, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu