• HOME
  • Hírek
  • Tesztek
  • Bemutatók
  • Cikkek
  • Zene
  • Pro Audio
  • Oldies
  • RÓLUNK

Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futómű


Mivel tonnaszámra kaphatók teljesen lélektelen, élettelen és steril hangzású CD-játszók, az Aqua Acoustic tulajdonosa, mérnöke Signore Anelli szilárdan elhatározta, hogy változtat ezen!
A futómű. Ó, az csak forgatja a lemezt – mondhatnánk így is és ezzel el is volna intézve, pedig meglátjuk ettől jóval többről van szó. A cseppet sem lekezelendően egyszerű dolgok áttekintését talán a legjobb példa, az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futóműve segíti. Komolyan foglalkozni kell a témával, éppen most, amikor új „téveszme” jelent meg, ugyanis rengetegen másolják be fájlokba CD-lemezeiket és adják el a használtcikk-piacon. NE TEGYÉK!

Meghajtó mechanika: Philips CD-Pro2 módosított
Lézerfej technológia: TRIGINTA előerősítő és lézer egység
Optika: 3 sugarú, egyfókuszú
Meghajtó motor: Precíziós DC-motor
Digitális dekóder: szabadalmaztatott ISDC digitális dekódoló és óra-menedzser
AQlink (I2S kimenet): CMOS
Méretek: 450×370×100 mm
Tömeg: 10 Kg
Ár: 7590 EUR
Forgalmazó: Audiocentrum

Miért pont a La Diva modell legyen a következő, de könnyen meglehet, hogy a végleges CD-lemezjátszó futóművünk? Az alábbiak megadják a választ!

A La Diva CD-lemezjátszó futómű modern kivitelezésű, front-lapján selymesen ezüstös alumínium, a készülékházat tekintve pedig szürke por-szórt, professzionális felületkezeléssel előállított fémház. A lekerekített forma nagyon vonzó, kellemes a készülék alakja, amolyan „Bella Italia”.
A szerkezet saját szabadalmú (Nextel), nem mágnesezhető, alacsony rezonanciájú alumínium vázra szerelt. Ez az ultra-masszív alváz konstrukció és az újonnan kifejlesztett nagy merevségű szub-sasszi teljes mértékben kiküszöböli a belső és külső akusztikai és mechanikai rezgéseket. A készüléket felültöltősre tervezték, a meghajtás egy segédvázra van szerelve.

IMG_20160303_184931

A DC-meghajtómotor minimális rezgése és a Moplen-bilincs elkerüli a lendítőtömegek vibrációját, lehetővé téve az adatok pontos beolvasását, a pit-követést és a fókuszálást. A nagy-áramú szakaszban lévő, többlépcsős feszültségszabályozó pontos, lágy indítású lemezforgást eredményez.

Az előlapon lévő kezelőszervek az alapvető működést vezérlik, a vákuum-fluorescens (VFD) kijelző alapszintű tájékoztatást nyújt az éppen folyó műveletekről és a lemezjátszás idejéről, a fényerejének mértéke kapcsolható.

A jól bevált Philips CD-Pro2 mechanika, ami ugyanaz, mint a Scala MKII modellben, felső betöltésű tálcáján egy esztergált alumínium-tömb biztonságosan, fixen tartja a lemezt. A Philips CD-Pro2 mechanika a csúcsminőségű gyártmányok közé tartozik. A TEAC, Accuphase és a CEC is épít hasonlóan kiváló mechanikákat, de nem hajlandók eladni más gyártóknak.

Kifinomult jelfeldolgozó technológia biztosítja a tökéletesen kiolvasott pit-ek digitális jelének analóg jellé való átalakítását. A nagy-teljesítményű, szabadalmaztatott ISDC (Isolated Synchronous Discrete Circuit) digitális dekódoló és óra menedzser tartja kézben a jelek előállításának teljes sorát, a magas fokú digitalizáltság ellenére a muzikalitás biztosítását. Ebben segítenek az egyedi tervezésű, válogatott alkatrészekből elkészített, diszkrét áramkörök, a nagy-sebességű optocsatolók, a galvanikus és mágneses különválasztás a CD-meghajtó egység és a digitális kimenetek között. Az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futómű moduláris felépítésű, több részegysége bővíthető, úgymond „testre-szabható”. A későbbi firmware frissítés is rendelkezésre áll. A működéshez, a készülék védett részegységeitől elkülönített, egyedi építésű, toroid transzformátorokkal szerelt tápegységek szolgáltatják az áramot. A két független tápegység közül, egy a digitális vonalnak, egy pedig a szervomotor és a kiszolgáló elektronikák részére lett konstruálva.

Van egy különleges kimenet a hátlapon, ami „megér egy misét”. Ez a Jitter mentes digitális interfész, a Qlink I2S protokoll. Ez egy Ethercon RJ45 kimeneti kapcsolat, amely CAT7 kábellel csatlakoztatható a D/A konverter fokozatokra. Ez egy kompromisszumok nélküli digitális kapcsolat a La Scala DAC vagy a La Voce DAC felé. (ezt a rendszert más gyártók is használják, a legjavából – a szerk.) Ezenkívül találunk még kimenetet XLR (AES/EBU), BNC koaxiális (S/PDIF) és RCA koax (S/PDIF) szabványból, illetve egy optikai csatolót (AT & T), valamint BNC szabványú a közös órajel kapcsolat is, amennyiben ezt a partnerkészülékek is engedik. A gyári ajánlás szerint 30cm-nél hosszabb összekötő-kábelt használjunk!

Kiváló minőségű alkatrészek vesznek részt a hangminőség elérésében, hosszú élettartamú fémfólia kondenzátorok, alacsony zajszintű, ultra-precíz ellenállások, szupergyors diódák, halogénmentes kábelek. A távvezérlésről infravörös fénnyel működő készülék gondoskodik.

Meghallgatás

A zenehallgatás során, már az első néhány ütem elhangzásakor, megjön a szórakoztató érzés és szerencsére sokáig tart. Számomra biztos volt, hogy akusztikus jazz-felvétellel kell kezdeni. Nemrég a kezembe került Eric Dolphy – Out There című lemeze (Prestige OJC20 023-2), a zseniális RVG felvétele. Határozott, magabiztos, ütős, erős megszólalással élvezhettük a szaxofon szinte törékeny hangját, Eric Dolphy csodálatos tonalitását. A zenészek (Ron Carter – cselló, George Duvivier – bőgő, Roy Haynes – dob) egy kicsit jobban előtérbe kerültek, mint az átlagos felvételeken, az általuk készített széles hangszínspektrum kiváló felhang-bontással megdöbbentő.

Egy klasszikus, máig etalon-értékű felvétel a Friday Night in San Francisco (Philips 800 047-2). A gitárosok: Al di Meola, John McLaughlin és Paco de Lucia – ki más! A koncert mottója:..„aki elsőnek kidől, az haza mehet”. Mindezt a nagy-sebességű játék nem bizonyítja. Az első szám, a „Mediterranean Sundance” Al di Meola, a bal-oldali hangsugárzóhoz és Paco de Lucia a jobb-oldalihoz közel. A „közel” itt értelmet nyer, mert nem kétoldalas sztereóról beszélünk, térben van mindkét gitáros és csak akkora a gitárja mint a valóságban – minden ettől eltérő az hangosítás!!! (faltól-falig érő gitár nincsen – a szerk.)
Amit a La Scala mutat az szuper tiszta. Al di Meola pengetővel játszik egy acél húrokkal ellátott Ovation gitáron, Paco de Lucia természetesen egy flamenco gitáron játszik, inkább körömmel, mint ujjbeggyel pengeti. A sajátos megszólaltatási mód hatása, hogy a flamenco-gitár ütőshangszerszerű, intenzív, energikusabb de gyorsabban lecsengő. A sokkal nagyobb Ovation gitár lényegesen nagyobb hangnyomást kelt és a hangok testesebbek, kövérebbek, míg a flamenco gitár egy kicsit csendesebb, de sokkal több hangszínt kínál. A La Scala egy másik erőssége, lehet ezen a felvételen is hallható, a ritmus és az időzítés. A zenészek pontosan, hatalmas lendülettel játszanak és a jelenlétérzet fenomenális.

Lélekkel teli zenei produkció John Williams – Memoirs of Geisha című film zenéje (Sony Classical 82876747082). A természetesnek és nyugodtnak ható zenében mindvégig ott a feszültség és a nem kevés romantika. A hangszerek elhelyezése a klasszikus zenei alapfelállást tükrözi, nagyon nyugodt természetű zene, rengeteg információval, tiszta hanggal. Ehhez kell két zenészlegenda, a hegedűs Itzhak Perlmann és a csellista Yo-Yo Ma és a zene, amely tele van érdekes és kevésbé ismert hangszerekkel. Az eddigiekhez képest felfedezhető hangzáskülönbségre azt mondatjuk, ez a digitális hang maximuma. A hangzástér egyik erőssége a pontosan meghatározható hangforrás a szó legjobb értelmében a méret azt a hangzásteret jelenti, ahol nagyon bőségesek a részletek. John Williams zenéjének minden hangjegyéről átjön a zeneszerzés szeretete és magas-fokú művészete.

Ebben a készülékben megtestesül a régi igény – amit ma a felvételi rendszerek rivalizálása révén szeretünk elfelejteni – a tökéletes hang reprodukciója. A mi szakmánk, és nyugodtan kijelenthetjük szenvedélyünk, tele van eskükkel, tuti tippekkel, vérre menő vitákkal, érvekkel és ellenérvekkel. Tegyük most félre minden vitakészségünket az egyes felvételi rendszerek összehasonlítása tekintetében. Ne azt boncolgassuk melyik a jobb az SACD, a DSD vagy a Hi-Res Audio, melyik adja a nagyobb élményt. Mindenki a saját igazát bizonygatja, a saját lovát dicséri – így volt ez a cső kontra félvezető, analóg kontra digitális, szalagos vagy kazettás „parlamenti viták” esetén is. Érdekes mégis születtek hibrid erősítők, amik elő-fokozata csöves, végfokozata tranzisztoros. Vagy csak elég arra gondolni, hogy a CD lemez felvétel anyagát, mielőtt bármilyen digitális beavatkozást hajtanának végre rajta, analóg stúdió magnóra készítik.

Konklúzió

A bevezetőben utaltunk a CD-lemezek oktalan eladogatásáról. Tesztünkben mindvégig „csak” CD-lemezről beszélünk, nem SACD-ről, nem 18 karátos aranyfüstrétegről, nem tripla, mega- stb. mintavételezésről! Csak 16Bit/44.1 kHz (!) és a hang mégis gazdag és természetes, az eredmény teljesen nyilvánvaló, a hang tiszta, telített, kontrollált. Az Aqua Acoustic Quality – La Diva CD-lemezjátszó futómű produkciójához a többi rendszerelemnek fel kell nőni! A továbblépéshez ajánlott a csatlakozási pont a Qlink I2S (esetleg Audioquest CAT700 Carbon kábel) kipróbálása és ajánlott a D/A átalakító, a La Scala meghallgatása, amely a cég saját istállójából való.

Zeneiség: 95%
Térleképzés: 95%
Dinamika: 90%
Kivitel: 85%
Szerelés minosége: 90%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 90%

Pro
+ Philips CD-Pro2 mechanika
+ alacsony rezonanciájú alumínium váz
+ kompromisszumok nélküli digitális kapcsolat

Kontra
– a lemezleszorító rakosgatása „külön művelet”

Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2177


Audio Centrum

Audio Technica

Stream Audio

Hangtér Galéria

Alllegro Audio

DreamAudio

ZebrAudio

Digital Pro
  • Kövess minket a Facebookon

  • Legutóbbi Bejegyzések

    • A skin-effektus, a Litze-szerkezet és a hangerő versenye
      február 4, 2023
    • Az új jobb?
      február 4, 2023
    • Kudos Audio Titan 606 álló hangsugárzó
      február 4, 2023



© Minden jog fenntartva! - 2022 - HangzasVilag.hu